De såkaldte “rigtige” cyklister ryster sikkert på hovedet, nu hvor vi kaster os over en test af en elcykel, men CYKELPORTALEN vil dække bredt og fordomsfrit, hvorfor det også indbefatter test af elcykler. Til denne test har vi kikket nærmere på C1 AGT fra Winora. Tyske Winora er forholdvis ny på det danske marked, men er blandt et af de største brands syd for grænsen. C1 er en klassisk dagligdagscykel monteret med elmotor. Den er seneste generation indenfor elcykler og er udstyret med elektronisk gearskift fra TransX kaldet AGT. Winora har fire serier indenfor elcykler: Comfort, Family, Sportive og Urban. C1 tilhører gruppen Comfort hvilket kommer til udtryk i at den er monteret med fjederforgaffel og en affjedret saddelpind. C1 har lav indstigningshøjde hvorfor den er velegnet til ældre og bevægelseshæmmede mennesker.
Features
- Ramme: 6061 aluminium
- Forgaffel: RST
- Gear: Shimano Nexus 7 speed
- El-motor: Mionic by TranzX, 36V, 250 Watt, 11 AH batteri.
- Forberedt til anhængermontering, bagkurv og barnesæde.
- “Gå-funktion” til 6km/h
- Én nøgle til både batteri og lås
- Farver: Toffee Brown og Pepper Grey
- Vægt: 26 kg
Afprøvning
Betjeningsmæssigt er C1 meget enkel. Man har tre valgmuligheder:
1. Brug af cyklen som en almindelig cykel uden brug af elmotor og med elektronikken slukket.
2. I E-mode AGT hvor elektronikken styrer gearskiftet.
3. I E-mode hvor man manuelt skifter gear.
I E-mode har man endvidere tre indstillinger til hvor megen hjælp man vil have af elmotoren. High, Mediun og Low. I High kan man cykle ca.35 km på en opladninge mens man i Low kan cykle mere end 110 km. Batteriet som sidder i en boks på bagagebæren kan oplades via den medfølgende oplader. Man kan oplade batteriet mens det sidder på cyklen eller tage det ud og oplade det indendøre. En fuld opladning tager ca. 4 timer.
Betjeningen sidder på styret i hver side. I venstre side tænder man for elektronikken, som starter med at checke systemet og herefter sættes den i automatik og 1 gear. Når alt er klar lyser to grønne lysdioder på højre betjeningspanel ved siden af gearindikatoren som viser 1. Med knappen S aktiveres gå funktionen til når cyklen skal trækkes. Med on/off kan man rulle igennem displayet for visning af hastighed og distance. Pileknappen bruges til de at stille en af de tre E-Power modes.
I højre side kan man man slå AGT til og fra. Ved manuel gearskift bruges + og – knapperne til gearskift op og ned. Det aktuelle gear vises altid på displayet. Det elektroniske gearskifte er lidt af en drøm at køre med, specielt for cyklister som ikke har erfaring med gear, de vil elske det… Det skifter ud fra belasting og hastighed mellem de syv indvendige gear i Nexus navet, og det bedste af det hele er at det virker begge veje, så når hastighed og belastning går gør gearene det samme, så man altid cykler i det mest optimale gear, genialt… Elmotoren virker til omkring 26 km/t hvorefter det er dine egne ben der skal gøre arbejdet. Og det er jo netop ved start at elmotoren har sin force, selvom jeg da må indømme, at det var ret sjovt at overhale det lokale cykelhold ude på søndagstur ,op af en kort og stejl bakke mens de måbende kikkede til ;o)
Selve motoren trækker på forhjulet og er meget støjsvag. Man kan selvfølegelig diskuttere berettigielsen af elcykler, set ud fra en normal cyklist standpunkt, men i min optik er det fuldstændig forkert, da elcyklen henvender sig til et helt andet publikum, som måske ville købe en knallert, eller på anden måde har problemer med at kunne cykle på en almindelig cykel. Her er den en fortrinlig løsning. Et eksempel er en 87 årig bekendt der med sin nye elcykel stadig have glæde af den frihed cykling giver.
C1 er tysk grundighed, når den er bedst. Udstyrsmæssigt er der ikke overladt meget til tilfældighederne. F.eks er cyklen udstyret med en højdeindstillig frempind og flaskeholder samt dynamolys. Herudover har den lukket kædekasse, kædestrammer og en kraftig støttefod. Cyklen virker gennemført og meget sollid i sin opbygning. Elektroniken virker velkonstrueret og holdbar og batteriet har stor kapacitet.
Konklusion
C1 AGT fra Winora er en meget behagelig elcykel som overbeviser med sit automatiske gearskifte og gennemførste tyske bygge kvalitet. Udstyrsmæssigt er der intet at komme efter den har alt hvad man skal bruge i dagligdagen.
Vejl. udsalgspris kr. 15.999,-
Link
CYKELPORTALEN
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Kærlighed til cykelhåndværket
- Får en overset perle fra Shimano endelig landevejsgreb som en option ?
- Små hjul for individualister til en trængselpræget verden
- Den selvflyvende fotograf flyver hurtigere, højere og ser mere skarpt
- Trek opdeler deres gruscykler i to bruger segmenter
- Farvel til EUROBIKE
- Hollandske AGU erklæret konkurs
- Anmeldelse: VELO Bicycle Culture & Design
- Ny ledelsestruktur i Scott Sports
- Cykelsaddel tilbage til rødderne
- tre nyttige dimser til cyklisten
- BMC UNRESTRICTED
- Pas på skolebørnene !
- Smart foldbar ekstra sko til rejsecyklisten
- TEST: Magped Ultra 2
- Simpel og smart støtte til din cykel
- TEST: Camelbak Podium Steel
- To cykel events i august hyller diversiteten
- Ny systemløsning specifikt til grus fra SRAM
- Computer specialist. viser vejen for smarte elcykler