CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Unit1Gear Faro hjelm TEST: Unit1Gear Faro hjelm
Pendler cykelhjelmen bliver SMART og er nu meget mere end bare en cykelhjelm. Vi har testet en af slagsen fra Unit1Gear TEST: Unit1Gear Faro hjelm

 

For dem, der cykler til og fra arbejde, skole eller bare generelt navigerer gennem byen er sikkerhed og synlighed i den tætte trafik ofte et argument for ikke at tage den tohjulede. På Eurobike så vi en ny trend med Urbane cykelhjelme med en række nye funktioner som ud over den basale hjelm sikkerhed tilføjer flere nye smarte funktioner. Til denne test har vi kikket nærmer på Unit 1 Faro-hjelmen der inkorporerer de fleste af disse nye features i en og samme hjelm.

Kan lys og afviserblink gøre dig mere sikker i trafikken

Specifikationer

  • Konstruktion:  ABS + PS shell + EPS liner
  • Features, Mips, Lys, fald alarm
  • Batteri Kapacitet:  1850 MAh med op til 10 timers brug
  • Opladning: 3 timer
  • Opladningsport: USB Type-C
  • Lysstyrke: %00 lumen
  • Vandtæt: IPX6 standard
  • Features: Smartapp, Hidden light og fjernbetjening
  • Farver: 4 forskellige
  • Størrelser, S, M, L
  • Vægt: 630 gram
  • Certifikation:  CPSC EN1078
  • Pris: set til godt kr. 2.295,-

Afprøvning
Ved valg af cykelhjelm til dagligt brug er der lidt andre kriterier der har høj prioritet end ved sporthjelme.  Design og udseende er uhyre vigtigt da det i højere grad skal matche ens cykel og generelle tøjstil. Umiddelbart følger Faro hjelmen trenden  med den runde form afledt af  ski og ridesport.  Vores testhjelm var den blå variant kaldet Maverick, men der findes tre andre muligheder Blackbird (sort), Stingray (lysegrå) og Juniper (grøn) alle i tre størrelser, så det muligt finde sin match. Det ydre cover er en ABS (Acrylonitril Butadiene Styrene), der tilføjer en smule daglig stødbeskyttelse sammenlignet med den ultralette polycarbonat, som oftes findes på sportshjelme. Det er af samme grund noget vi ser på flere og flere  børnehjelme. En anden feature den deler med børnehjelme er det magnetiske spænde fra Fidlock. I stedet for den traditionelle kliklås, glider den frem og tilbage og glider på plads med et magnetisk klik. Systemet kræver stadig to hænder for at låse, men det er nemt at fortryde med kun én hånd.

Foran på ABS ydersiden finder man det første  tegn på den megen indbyggede teknologi. Ligesom Giro Escape er der en stribe LED-belysning lige over den lille indbyggede skygge. På bagsiden er der endnu en LED-strimmel, naturligvis i rød. Men det er under selve baglygten på det som umiddelbart ligner fronten på en af de populære bluetooth højtalere, at magien for alvor tager fat.

Midt på grillen sidder afbryderknappen. Hold den inde og lysfesten starter op. Hele det store areal under baglygten kalder Unit1 for “the hidden light” og det refererer til en række ekstra funktioner der kan konfigureres på forskellige måder ved hjælp af en app der kan hentes ned på din telefon.

Før brug skal du oprette en konto. Det skjulte lys har muligheder for tre forskellige blitzmønstre: plus fast eller hoppende. Afvisningsmuligheden skaber en lyslinje, der løber på tværs,  og forsigtigt bevæger sig op og ned, før den hopper fra toppen eller bunden og vender retningen om.

Det er  ikke kun baglygten, der kan konfigureres. Du kan vælge en forudindstilling, der enten sparer batterilevetid eller balancerer synlighed med batteri, eller du kan oprette din egen forudindstilling. Den tredje mulighed låser alt op,  og for lygterne  er der muligheder for enten fast eller tre forskellige blitzmønstre med forskellig intensitet. Du kan også slå optimering til, der er  baseret på vejret (afhængig af hvilket data der trækkes fra din telefon) samt  lysforhold, som aflæses via en omgivende sensor. Hvis du bruger blinklys, er alle tre lys en del af signalet til andre trafikanter. Tryk på knappen på styrmonterede kontrol, og afvisningen vises på tre måder, herunder et fuldt sweep, et delvist sweep og et blink. Der er også mulighed for at vælge, hvor lang tid det tager før blinklyset slukker igen.

 

Sammen med alle mulighederne i appen, kan du også se, hvor meget batteritid du har i hjelmen og i den genopladelige fjernbetjening. Begge dele oplades via USB-C og hjelmen har et 1850 mAh batteri med op til 10 timers batterilevetid. Den batteritid skal dog tages med et stort forbehold. ihvertfald på vores testhjelm som ikke kom i nærheden af de tal, selv i sparefunktionen. Fjernbetjeningen er god for 30 timer, men når du skal oplade den, er der ingen grund til at fjerne holderen fra din cykel. Giv knapperne et twist, og de kommer fri af holderen for nem opladning.

Design og smag er naturligvis forskellig men Unit1 Faro har subjektivt et sofistikeret og klassisk look der passer godt til de fleste bycykler. Trods en vægt på den forkerte side af de 600 gram er hjlmen alligevl komfortabel at have på og med nogenlunde ventilation som til dels hæmmes af den indbyggede MIPS skal og kun fem ventilations huller.

Inde i MIPS lineren er en serie tyk polstring med en lidt anderledes udformning. I stedet for at bruge en vandret strimmel foran, er der lodrette strimler på hver side og i midten. Bag forkanten er der luftindtag, der arbejder sammen om at kanalisere luft gennem hjelmen og ud på bagsiden.

Appen er godt designet og en fornøjelse at bruge ved konfiguration. Jeg stillede mine blinklys til blink og mit bremselys til et hurtigere strobeblink. Også blinklyset kan ændres individuelt med en anden farve f.eks  lilla, og med et andet blink mønster.

Ud over de rent lysmæssige funktioner er der også basal navigation og GPS tracking i appen som kan parres med crash detektion som også er indbygget i hjelmen.  Det giver en ekstra sikkerhed hvis du skulle styre og der ikke lige er andre til at hjælpe i nærheden. Al den teknologi og lys har naturligvis sin pris og det må være om til den enkelte at vurdere om det står mål med en øget sikkerhed og synlighed i trafikken. Sammenlignet med de nærmeste konkurrenter fra Lumos og Giro, ligger Unit1Gear Faro dog lunt i svinget.

Konklusion
Unit1Gear Faro er afgjort en cykelhjem der flytter udviklingen for hvad der kan puttes i en moderne cykelhjelm af teknologiske nyskabelser til gavn for både synlighed og sikkerhed. Om det så har den store effekt er sikkert mere diskutabelt og om du som individ ønsker og cykle rundt og ligne et blinkende juletræ. Dit valg….

Link

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN