CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Tranzbag Original TEST: Tranzbag Original
Tranzbag er fiks lille transportpose til din cykel som ikke fylder alverden, når den ikke er i brug. Den er lige velegnet til... TEST: Tranzbag Original

 

Som inkarneret rejsecyklist har jeg efterhånden prøvet de fleste løsninger, når cyklen skal med bil, bus, fly eller tog. Lige fra ikke at gøre andet end at sætte styret på tværs til en fuld adskillelse i en stor, tung og dyr cykelkuffert.  Især blandt ejere af dyre kulfibercykler er der en næsten religiøs  tilgang til håndtering omkring pakning og transport af deres kæreste eje, der ofte får større opmærksomhed og ømhed end kæresten/konen :o)

Ingen tvivl om at en stor solid cykelkuffert er den sikreste løsning til transport af lynet, når man “bare” skal på træningstur på Mallorca med fast base. Anderledes forholder det sig som turcyklist/bikepacker med forskellige start og slutdestinationer.

Jeg har prøvet alt, lige fra kun at lukke luft ud af dækkene og sætte styret på tværs og indlevere cyklen ubeskyttet, til selvgjorte pakposer syet i lærred hvor både for og baghjul blev taget af. Dette stillede dog øgede krav til behørig beskyttelse af  gear og kæde.  Kun en’ gang har jeg været ude for skader på cyklen, så den måtte en tur forbi den lokale cykelsmed, primært fordi cyklen lå i en stor bunke sammen med 7 andre cykler på en langdistancetur til New Zealand med skift i Bangkok og Singapore.

Ellers kun ros tilovers for bagage personalets håndtering.  Småridser af kosmetisk art hører til en del af oplevelsen. Tranzbag er et schweizisk brand, kendt for deres oppustbare transportkuffert. Til denne test har vi dog lagt cykel til basismodellen Tranzbag Orginal, en simpel nylonpose.  Tranzbag ejes idag af tyske  EVOC.

Specifikationer

  • Materiale: Nylon
  • Passer til:26″ bis 29+“ Laufräder
  • Features: Foldbar, indvendig taske til forhjul, strækbar forgaffel bekyttelsealtbar
  • Funktioner: Dobbeltlynlås, bærestropper, Skulderrem, mavebælte
  • Dimensioner udpakket: 180 x 110 x 23 cm
  • Dimensioner sammenpakket: 30 x 21 x 11 cm
  • Vægt: 880 gram
  • Vægt opbevaringspose : 30 gram
  • Pris: kr. 750,-

Afprøvning
Tranzbag er en lille nylonpose der ligger i en fiks lille taske, der ikke fylder alverden, ikke er i brug, og som let finder plads på bagagebæren eller i en cykeltaske. Tasken er rigeligt stor til alle typer cykler inklusiv dem med bagagebærer. Du skal i princippet gøre tre ting: – tage forhjulet af, – dreje styret på tværs, – sænke sadlen og ikke mindst – tage pedalerne af.

Denne tester brugte posen på en halvanden måneders tur gennem tre sydeuropæiske lande hvor den blev benyttet på fly, bus og taxa.  Under hele turen var den fastgjort på bagagebæren.  Da jeg havde taget styret af og spændt rundt om forgaflen, kunne dimensionerne yderligere reduceres. Her brugte jeg pakremme for at snøre posen yderligere sammen.  På udturen lå forhjulet i den indbyggede pose, mens det på hjemturen var spændt hårdt fast på stellet med pakremme. Begge dele fungerede uden problemer.

Når cyklen skal pakkes er det letteste at lægge posen åbnet på jorden og herefter lægge cyklen ned på den og lukke den. Posen er rigeligt stor til at du kan lade bagagebæren sidde på cyklen.  Da nylon materialet er meget tyndt er det tilrådeligt at beskytte evt skarpe genstande der stikker ud fra cyklen, da de ellers meget let vil kunne prikke hul i materialet. Pedaler, styrhorn og skiftegreb er ofte dem der laver balladen.  Inderposen til forhjulet er forstærket omkring akslen.  Forgaffel enderne  beskyttes af en lille ekstra pose med skumgummi der i praksis intet er værd, da den falder af, med mindre du sikrer den med en ekstra rem.

Er du meget øm over din cykel kan du med fordel tager nogle pap stykker med og placere på de mest udsatte steder inden cyklen kommes i posen. Fremme på  destinationen smides de ud, da det altid er muligt at finde egnet pap til hjemturen. Naturligvis yder posen ikke samme beskyttelse som en hardcase, men det primære er også at emballere cyklen, så den problemfrit kan tages med offentlig transport og fly. Den er primært for turcyklister som har forskelluge start og slut destinationer og som ikke er nervøse for at cyklen får en enkelt skramme.

Konklusion
Tranzbag er en fiks lille pose der ikke fylder og vejer mere, end den let kan haves  med på cyklen. Den er et godt kompromis mellem beskyttelse, mobilitet og kompakthed. Under normale transportforhold yder den tilstrækkelig beskyttelse, men kan med fordel suppleres med noget ekstra beskyttelse efter behov.

Link

CYKELPORTALEN