I rekordfart har Tern Bicycles etableret sig som en cykelmærke man i fremtiden skal regne med. På godt et år er det lykkedes Josh Hon og hans team af dedigerede medarbejdede at få mærket repræsenteret i 44 lande og de regner med at runde de 100.000 producerede cykler inden årets udgang. Tern program omfatter 22 modeller fordelt på 5 serier. Hartje som er distributør af Tern både i Tyskland og Danmark har lånt os et eksemplar til test. Tern Link P24h. Tern gør et stort nummer ud af at pointere at de først og fremmest bygger cykler til dagligdagsbrug. Og det er Link P24h et særdeles godt eksempel på. Tern syntes at have tænkt på alt da de udstyrede denne cykel som først og fremmest er tænkt til lettere touring. Udstyrsmæssigt er der heller ikke sparet på noget. Her er alt hvad dagligs- og turcyklisten kan begære, lige fra dynamolys til støttefod, skærme og bagagebærer samt tilstrækkeligt med gear. Dertil kommer en mængde små Tern specialiteter som letter den daglige brug.
Saddelpinden har højdeindikator så man altid let kan finde den rette højde efter at cyklen har været foldet sammen. En fiks detajle er den indbyggede pumpe i saddelpinden og det lille værktøj gemt væk i den ene styrende. Endelig er der den justerbare frempind som i et snuptag kan stilles i den høje og vinkel man ønsker.
Ud over selve cyklen er tern også leveringsdygtige i et righoldigt program af tilbehør til deres cykler. Nogle af disse produkter er genstand for en test i nærmeste fremtid.
Tekniske data
Ramme: DoubleTruss Teknologi med tredimensional rammegeometri 6061-T6 alu
Forgaffel: 20″ stål
Hjul: Kinetix
Dæk: Schwalbe Marathon Supreme
Kæde: Taya Octo
Styr: PHYSIS patenteret
Frempind: ANDROS, 3D-Teknologi
Saddelpind: BioLogic “PostPump 2.0”
Saddel: BioLogic “Impel”
Gear: Tern Neos 24 speed
Gearvælger: SRAM GripShift
Bremser: KINETIX “SpeedStop” V-Bremse
Bremsegreb: Avid FR5
Bagagebærer: BioLogic “Portage Rack”
Navdynamo: Biologic
Forlys: VALO forlygte
Baglys: BioLogic
Støttefod: Aluminium
Skærme: SKS
Pedaler: Platformsfoldepedaler
Dimensioner foldet: 36 x 79 x 72 cm (14.2″ x 31.1″ x 28.3″)
Vægt: 13,5 kg
Vejl. udsalgspris kr. 7995 ,-
Afprøvning
Link P24h ankommer sammenfoldet klar til brug. Man bemærker lige fra starten at Tern har haft stor fokus på de små detajler, noget som er meget afgørende når vi taler om foldecykler. Der er to væsentlige punkter hvor Tern Link adskiller sig fra stort set alle andre foldecykler, stivheden i rammen og hængslernes konstruktion. Det betyder en stiv ramme helt uden flex. Et andet og meget væsentigt sted hvor man mærker at Tern er bedre, er omkring styret. Her har alle andre foldecykler efter samme princip flex. Denne stivhed skal helt klar tillægges de overdimensionere hængsler, der som en ekstra feature har udskiftlige lejer.
Tilstrækkelig med gear på en foldecykel er ofte et problem pga. manglende plads. Tern har allieret sig med Sturmey Archer og sammen har de udviklet Neos 24. Det består af et indvendigt tre gears nav i kombination med en 8 krans og en specialudviklet udvendig bagskifter. Herved kan man nøjes med kun en krans foran til gavn både for kabelføring og kædelinie. Desuden fylder bagskifteren heller ikke meget i bredden når cyklen er sammenfoldet.
Foldesekvensen er lige ud af landevejen. 1. Først sænkes sadlen. 2. Herefter åbnes det store foldebeslag på rammen. Håndtaget er ekstra stort så det er en smal sag. 3. Cyklen foldes sammen på midten og holdes fast af de to magnetbeslag. 4. Til slut åbnes frempinden og lægges ned. Den fastgøres med en lille gummistrap. Hele sekvensen tager med lidt øvelse omkring 10-15 sekunder. En god sikkerhedsdetajle er de små fjederlåse på grebene til beslagene der gør at man altid er sikker på at rammen er låst. Eneste minus er magnetbeslagene som jeg ikke syntes er kraftige nok. De gik op flere gange når cyklen skulle bæres. Dette kunne let klares ved at supplere med endnu en gummirem som den som fastholder styret. Da cyklen er ret tung er den temmelig uhåndterlig når den skal transporteres rund i sammenfoldet tilstand, men det har heller aldrig været intentionen fra Tern at gå f.eks Brompton efter i bedene.
Fordi Tern kun operer med en rammestørrelse som passer til rytter op til 195 cm er det en stor behagelighed at styret kan vinkles op og ned. Nuvel nok om det tekniske, hvordan kører den lille fugl så. Sagt med et ord fremragende…. Den er sporstabil og rolig i sin opførsel, noget som er sjældent på foldecykler. Der er ikke antydningen af flex hverken i ramme eller styr/frempind. Gearingen er tilpasset de små 20″ hjul og der er tilstrækkeligt lave gear til at kunne komme op af selv den stejleste stigning. Også med bagage opfører P24h sig eksamplarisk.
Konklusion
Tern Link P24h er en fremragende foldecykel og den første foldecykel jeg har prøvet som kan holde til at blive tungtlastet med bagage uden at det påvirker køregenskaberne. Også som dagligdagscykeln er den uovertruffen med sit dymanolys, og store gearområde. Her er i sandhed mere tale om en rigtig god turcykel som så tilfældigvis også kan sammenfoldes for nem og bekvem tranport. Bravo Tern…
Link
CYKELPORTALEN
- april 2025
- marts 2025
- februar 2025
- januar 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- TEST: HoverAir X1 Promax
- Ny bog fra cykellegenden Tom Ritchey
- Mere plads til gummi – Ass Savers introducerer ny Win Wing MTB
- TEST: Ciclovation gravel styrbånd
- Praxis løfter sløret for ny prototype gearkasse
- Tasker til det langsomme cykeleventyr
- Garmin introducerer Varia Vue cykellygte med indbygget 4K kamera
- Nordic Bikes
- Cykelhjelme fra Fizik
- Endelig digitalt stelnummer på vej til cykler
- M83 YAK
- EKOÏ udfordrer 40 år gammelt klampesystem
- Slagtercyklen går i betalingsstandsning
- Cyclingworld Europe skyder sæsonen igang med endnu en besøgsrekord
- Brose gruppen sælger sin elcykel afdeling til japansk gigant
- Er bambus kun for havefolk og pandaer ?
- fem cykler på Cykelportalen
- Findes den bedste cykelrute ?
- tredie generations GSD fra Tern Bicycles
- Komoot opkøbt af italiensk tech gigant