CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Syncros Creston 1.0 Flare Carbon TEST: Syncros Creston 1.0 Flare Carbon
Der er mange måder at omsætte tal og angivelser, men med godt tretten kroner pr gram ligger Syncrosstyret prismæssigt i den høje ende... TEST: Syncros Creston 1.0 Flare Carbon

Cykelstyr er ofte en overset cykelkomponent hvor de fleste tager til takke med den model fabrikanten har valgt at sætte på cyklen. Indenfor landevejs- eller som de også kaldes dropbar styr findes meget store variationer, der kan være afgørende for om du befinder dig godt på cyklen.  Syncros startede som så mange andre firmaer ved at to ambitiøse iværksættere satte sig for at revolutionere markedet cockpit komponenter.  Året var 1986 hvor  Pippin Osborne og Peter Hamilton præsenterede deres første saddelpind håndlavet i aluminium. En saddelpind som sætte helt nye standarder for lav vægt. Siden gik det stærkt og idag er Syncros en integreret del af Scott Sports koncernen hvor de nu er fast system komponent leverandør til Scott og Bergamont cyklerne.

Syncros er leveringsdygtige i hele paletten af komponenter fra værktøj til styr, saddel og frempinde, samt hjul og sadler. Genstanden for denne test er et kulfiber dropbar styr minded den nye gravel/allroad bølge.  Styret er helt i kulfiber og har foruden en smule bagudrettet svej også en hælning i forhold til bukket på styret.

Specifikationer

  • Materiale: high modulus carbon UD
  • Dimensioner: 31.8 mmm klampe, bredde 440 mm, 420 og 400 mm
  • Flare: 12 grader
  • Features: 1 grad flare Drop ≥ 130mm, Reach < 80mm, Anatomic (Curve with Step), Flare / bent out Drops
  • Vægt: 220 gram
  • Pris: kr. 2,799,-

Afprøvning
Syncros Creston 1.0 Flare Carbon er et standard dropbar styr i forhold til montering på den gængse standard for frempinde med en diametre på 31.8 mm. Styret fås i tre bredder hvor det tested er det bredeste med 440 mm.  Styret er i kulfiber og med klassisk rund profil i hele bredden.  Det har en mindre kabeludfræsning på indersiden samt huller i enderne til montage af elektronisk gearskiftere. I forhold til de fleste andre gravelstyr med flare er Creston en smule atypisk.  Bukket på de 12 grader er primært bagudrette og kun i forhold til nederste buk. Det betyder at styret visuelt næsten fremstår som en almindeligt lige rytterstyr.

Selve monteringen og trækning af kabler er forholdvis let. Vi kunne dog godt ønske os nogle føringer både på for- og bagside af styret til kablet. Rillen foran er meget kort og burde gå længere ind i bukket. Det betyder at der skal bruges temmelig meget tape til at fæstne kablet før styrtapen kan monteres.

Ved at kombinere et lettere bagudrettet buk på overstyret med den 12 grader flare bagudrette opnås en god håndstilling og ergonomi. Rækkevidden til grebet på de 80 mm er fint til en oprejst gravel kørestilling. Derimod er de 130 rækkevidde ned i det nederste buk lige i overkanten. Det er sjældent man har brug for at komme så langt ned når man cykler offroad. Men det er i høj grad et spøgrsmål om tilvænning og personlige preferencer.

Styrets bredde giver en god kontrol over cyklen og komforten er  fin specielt oppe på overrøret hvor der er en vis fleksibilitet.  Er komfort og lav vægt det primære, virker prisen knap så afskrækkende, mens den lange reach til bukket og den atypiske vinkling nok vil afskrække visse gravel cyklister der vil kunne finde både bedre og billigere alternativer andre steder.

Konklusion
Der er mange måder at omsætte tal og angivelser, men med godt tretten kroner pr gram ligger Syncrosstyret  prismæssigt i den høje ende mens vægten er lav. Styret kvitterer langt hen ad cykelvejen med god ergonomi og komfort.

Link

  • Syncros

CYKELPORTALEN