TEST: Spanninga Dynamolygter
KOMPONENTERLYGTERTEST 14. december 2010 CYKELPORTALEN
Vi har tidligere testet batterilygter fra Spanninga. Nu er turen kommet til deres dynamolygter. I min barndom var dynamolys den foretrukne og mest udbredte lyskilde på skolecyklen. Siden tog batterilygterne over, men de senere år er det igen blevet IN at bruge dynamolys, ikke mindst på grund af CO2 bølgen, som i disse år søsættes som den største sønder for vore ugerninger. Frelsen er CO2 neutrale produkter som lanceres i stor stil som løsningen på alt. I mine øjne lidt for smart markedsføring eller hvad, døm selv…
Nuvel om dynamolys er mere CO2 neutral end batterilygter er i mine øjne bedøvende ligegyldigt. Det som tæller, er at folk kan se det fornuftige i at bruge dem, frem for batterier. Groft opdelt kan man sige at dynamolys er for den praktiske morfar på sin dagligdagscykel som ikke har noget imod altid at “slæbe” rundt med lyset, men som så tilgengæld altid er der, og altid virker. Omvendt er Lire Lars på sit racerlyn nok mere optaget af lav vægt og “rene” linier, så batterier til ham tak…
Naturligvis er der tale om en grov generalisering. Jeg kender flere racercyklister som monterer dynamonav på lynet om vinteren da det ulige bare er mere bekvemt og praktisk end at skulle ærge sig over at have glemt at købe nye batterier eller oplade dem. Også de populære 24 timers cykel marathons kan med fordel drage nytte af dynamolys.
Der er lang vej fra skoletidens fodaktiverede rulledynamoer til nutidens moderne dynamolys. De var upålidelige og nærmest ubrugelig i sne og regn. Blinkende og uregelmæssigt lys hørte også til dagsordenen. Dette er definitivt slut nu. Rulledynamoen er nu om dage erstattet af effektive og letløbende navdymanoer. Ligesom lygterne har de også undergået en rivende udvikling. De er lette, effektive og meget pålidelige.
Da Spanninga ikke selv producerer dynamonav, blev lygterne afprøvet med et SRAM D3 I- Light dynamonav, monteret som foreskrevet på testcyklen. Natoptagelserne er foretaget med et batteri med den korrekte spænding og tilstrækkelig effekt til at lygterne lyste i fuld styrke. Opstilling og lokation er den samme som for batterilygterne, så de enkelte lygter umiddelbart kan sammenlignes.
Luceo XBA
Denne lygte fås i tre versioner. Den testede er både til batteri og dynamo og har tre indstillinger. En dynamo version med Safe Stop og Automatic funktion. Luceo benytter en lysdiode som er monteret omvendt, hvilket betyder at den sender lyset bagud ind i reflektoren inden det bliver sendt fremad. Ud over at være pladsbesparende brydes lyset også næsten parallelt, hvilket skulle give en mere ensartet spredning af lyset.
Luceo kan både fødes fra de indbyggede batterier eller fra dynamoen. Det betyder at du altid har lys på cyklen, også når du holder stille. På den lille omskifter har man valgmuligheden mellem automatisk og manuel. Den vejl. udsalgspris kr. 250,-
Micro FF
Denne lygte benytter samme princip som Luceo. På papiret har de to lygter samme specifikationer, men i praksis lyser de ikke ens. Det vender vi tilbage til under afprøvning. Fysisk er Micro FF meget mindre og den har kun lysbackup funktion i form af en lille kondensator som holder lys på lygten i stilstand et par minutter. Design er en smagssag, men jeg syntes Micro FF er en fiks lille dynamolygte.
Vejl udsalgspris kr. 150,-
Radius
Radius benyttet en almindelig halogenpære. Lygten er fysisk ret stor da man har valgt at sætte reflekserne i en stor ring uden om selve lygten.
Vejl. udsalgspris kr. 140,-
Plateo
Denne baglygte er til montering i de huller som sidder på de fleste bagagebærer. Boltene kan flyttes så den passer på to typer. Dioden fødes fra et batteri eller direkte fra dynamoen. Der er indbygget en stor rød refleks. Lyset tændes på en lille skydeknap. Der er kun fast lys. Den vejl. udsalgspris kr. 99,-
Arcus 180
Denne baglygte kan ligesom Plateo monteres på bagagebæren på to måder. Denne diode lyder rigtig kraftigt og har en god spredning. Designet er flot. Vejl. udsalgspris kr 89,-
Afprøvning
Alle lygter har været testet med den samme navdynamo. Til billedoptagelserne er benyttet et batteri.
Alle tre forlygter er til montering foran på forgaflen, hvorfor der kræves huller i denne. Dette er normalt de samme som skærme er monteret på. En ting der er værd at bemærke på alle tre forlygter er deres manglende synlighed fra siden. Dette kunne være klaret med et par små huller i siden. Der følger ledning med til alle tre lygter som dog for de toes vedkommende ikke er særligt lange, faktisk lige på grænsen til at de kan nå ned til navdynamoen. Som billederne antyder er der stor forskel på de tre forlygter.
Micro FF giver et meget kraftigt og regelmæssigt lys. Lyskeglen er er næsten rund og lyser rækker meget langt. Selv en fuldstændig mørk og uoplyst vej bliver lyst tilstrækkeligt op.
Selvom Luceo på papiret skulle have fuldstændig identisk reflektor og lysdiode som Micro FF lyser den ikke nær så kraftigt. Lyskeglen er næsten identisk og under normale forhold er lysstyrken fuldt ud tilstrækkelig.
Radius benytter en almindelig halogenpære og det ses tydeligt. Lysspredning og styrke er meget uens. Indenfor en afstand på 10-20 meter er lyset dog findt med en god spredning.
Rent lysmæssigt er de to baglygter en skuffelse. De overholder begge lovens krav mht synlighed, men hvorfor ikke give dem noget ekstra power når de nu har en dynamo til rådighed.
Konklusion
Dynamolys største fordel er at du altid har lys på cyklen. I forhold til hvad andre kan præstere indenfor dynamolys, er det kun Micro FF som fuldt ud leverer varen. Ud over at være fiks i sin udformning lyser den rigtigt godt. De to øvrige scorer kun gennemsnitlige karakterer mht. til lystyrke. Til almindelig bykørsel er de dog helt tilstrækkelige.
Link
CYKELPORTALEN
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- tag en’ BikeDAY…
- Gylden jubilæums model fra KOGA
- Universelt skifte/bremsegreb fra Growtac
- Cykler og cykelturister i Viborg
- Kærlighed til cykelhåndværket
- Får en overset perle fra Shimano endelig landevejsgreb som en option ?
- Små hjul for individualister til en trængselpræget verden
- Den selvflyvende fotograf flyver hurtigere, højere og ser mere skarpt
- Trek opdeler deres gruscykler i to bruger segmenter
- Farvel til EUROBIKE
- Hollandske AGU erklæret konkurs
- Anmeldelse: VELO Bicycle Culture & Design
- Ny ledelsestruktur i Scott Sports
- Cykelsaddel tilbage til rødderne
- tre nyttige dimser til cyklisten
- BMC UNRESTRICTED
- Pas på skolebørnene !
- Smart foldbar ekstra sko til rejsecyklisten
- TEST: Magped Ultra 2
- Simpel og smart støtte til din cykel