TEST: Sigma Sport Powerled EVO
KOMPONENTERLYGTERTEST 11. november 2011 CYKELPORTALEN
Så er det atter lygtetid og de gamle lygter skal findes frem af skuffen, eller måske det er tid for en ny cykellygte. I princippet er der to typer cykellygter, dem til at blive set med, og dem til at se med. Sigma Sport Powerled EVO tilhører absolut den sidste kategori. Al tyskernes ekspertise og erfaringer fra tidligere lygter er inkorporeret i denne lygte. En genopladelig batterilygte i den absolutte Superliga. Cykler du ofte på oplyste veje eller i byen, er den nok ikke lige det oplagte valg, men cykler du regelmæssigt på uoplyste veje eller i skoven på mountainbike, kan du roligt læse videre.
Powerled EVO er en batterilygte med den nyeste lysdiode teknologi. Udviklingen indenfor lysdioder er nærmest eksplosiv, og vi ser hele tiden nye anvendelser for de små vidunderlamper senest som lys på dyre luksusbiler.
Den største fordel ved lysdioder er at de har lavt strømforbrug og stort set ikke kan brænde ud. Sigma benytter en dobbelt chip LED som igen består af fire individuelle LED chips. Enheden stråler ind i en specielt designet optik som giver en helt ensartet spredning på 20 grader og 900 lumen. Selv oplyser Sigma at den oplyser vejen 100 meter frem.
Tekniske data
- 900 lumen LED
- 100 meter sigtbarhed
- vandtæt aluminiums hus
- 4 funktioner: Eco, Standard, Power og Flash.
- brændetid: 3 timer i powermode, 5 timer standard mode, 11 timer i ECO mode med IION XL batteriet.
- Justerbar cykel adapter (u/brug af værktøj)
- IION XL batteri og oplader.
- Batteri indikator
- Hjelm beslag
- Vægt 140 gram
Lumen vs Lux
Lux er standardmålingen for lysintensitet, eller lysmængde over et givent areal. Lux defineres som 1 lumen pr m2 og omregnes med en faktor 10,76 dvs at lygtens 900 lumen svarer til 9684 lux.
Dette skal dog tages med en gran salt da 1000 Lumen som spredes over 1 m2 giver en lysstyrke på 1000 Lux, men hvis de samme 1000 Lumen spredes over 10 m2 så vil lystyrken svare til 100 Lux.
Man kan sige at 1 Lux svarer til 1 Lumen per m2.
Afprøvning
Lygten fås seperat uden batteri eller som to sæt med det lille batteri IION eller som den testede med det store IION XL. Ud over lampe og batteri medfølger en klikholder til styret, en holder til batteriet med velco og en holder til montering af lygten på cykelhjelmen samt en forlængerledning og en oplader. Batteriet er et genopladeligt Lithium-Ion baetteri som vejr 210 gram. Det oplades på 5 timer.
Lygten er i aluminium og vejer 140 gram. Den har en stor knap på bagsiden som tænder lampen ved to tryk. Den starter i laveste lystyrke ECO og for hvert tryk går den en lystyrke op til Standard og Powermode. Efter endnu et tryk går den i Flashing Mode. Holdes knappen inde slukker lygten. Så længe der er fuldt batteri er knappen hvid, ved halv styrke er den grn og når der er ca 5 % tilbage bliver den rød. Det samme gælder hvis den bliver for varm så skruer den automatisk ned for lysstyrken. Og den bliver ekstrem varm så varm at man ikke kan holde på den ved stuetemperatur og når man ikke er i bevægelse. Kølefinnerne og fartvinden hjælper naturligvis.
Klikspændet til styret er genialt, det er hurtigt og det passer til alle størrelser styr. Lygten sidder urokkeligt fast. Det kan men desværre ikke sige om batteriet som er lidt for stort og tungt til at sidde rigtigt godt fast med det ene velcobånd. Her havde et par gummibånd gjort bedre gavn. Funktionsmæssigt er det smart at have lygten oppe på hjelmen når man cykler i skoven, da den følger ens hovedbevægelser. Desværre er beslaget lidt for højt og lygten lidt for tung til at den sidder rigtig godt fast. Forlængerledninger bruges forøvrigt her så kan man med fordel placere batteriet i baglommen. Lygten har en helt jævn og regelmæssig lyskegle i alle lystyrker. Den spreder godt ud til de lovede 100 meter. Lysstyrken i Standard og Powermode er ret imponerende og fuldt ud tilstrækkelig til langt de fleste formål. Eneste mangel er at lygten ikke kan ses fra siden af ens medtrafikanter.
Tilhører du den type af cyklist som bare ikke kan få lysstyrke nok, og som efter mødet med en langlys billist er lysblind længe efter, vil du i denne lygte finde svaret på dine bønner. Lyset er så kraftigt at de fleste bilister rent automatisk blænder ned. For at efterprøve brændetiden blev lygten sat til at lyse indendørs lidt under stuetemperatur. Ikke noget jeg vil anbefale da lygten blev ekstrem varm uden dog på noget tidspunkt at gå ned. Flg blev målt:
Målt | Opgivet | |
Powermode | 2 tim 55min | 3 timer |
Standard Mode | 5 timer 10 min | 5 timer |
ECO Mode | 11 timer 22 min | 11 timer |
Opladeren er en af de små som vi kender fra mobiltelefoner. Den har en rød lysdiode der lyser så længe batteriet oplades. Når opladningen er færdig går den ud. Der er tale om en intelligent oplader, så man kan ikke overlade batteriet. Lysmæssigt er der ikke noget at komme efter, Powerled EVO leverer varen de lovede 100 meter frem. Der findes lygter på markedet som har længere rækkevidde, men i praksis er det unødvendigt, så Sigmas disposition syntes velvalgt. Desværre mangler der lige et par forbedringer i form af en bedre holder til batteriet og hjelmen. Du kan se flere billeder af lysstyrken her.
Konklusion
Powerled Evo er en imponerende lygte som forener smart design med meget stor lystyrke, en lang batteritid og kort opladningstid. Prisen kan syntes høj men den opvejes efter mening af et godt batteri med en lang levetid også efter adskillige opladninger.
Vejl udsalgspris kr 2199,-
Link
CYKELPORTALEN
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- tag en’ BikeDAY…
- Gylden jubilæums model fra KOGA
- Universelt skifte/bremsegreb fra Growtac
- Cykler og cykelturister i Viborg
- Kærlighed til cykelhåndværket
- Får en overset perle fra Shimano endelig landevejsgreb som en option ?
- Små hjul for individualister til en trængselpræget verden
- Den selvflyvende fotograf flyver hurtigere, højere og ser mere skarpt
- Trek opdeler deres gruscykler i to bruger segmenter
- Farvel til EUROBIKE
- Hollandske AGU erklæret konkurs
- Anmeldelse: VELO Bicycle Culture & Design
- Ny ledelsestruktur i Scott Sports
- Cykelsaddel tilbage til rødderne
- tre nyttige dimser til cyklisten
- BMC UNRESTRICTED
- Pas på skolebørnene !
- Smart foldbar ekstra sko til rejsecyklisten
- TEST: Magped Ultra 2
- Simpel og smart støtte til din cykel