TEST: Selvklæbende cykellapper fra Leyzne, Park Tool og Slime
ANDET TILBEHØRKOMPONENTERTEST 26. oktober 2011 CYKELPORTALEN
På det seneste har der været en masse polemik omkring arbejdstilsynets skærpede krav over for danske cykelforhandlere, omkring brug af de traditionelle lappemider og grej, pga af den lim som benyttes. Det kan naturligvis være forbundet med en sundhedsmæssig risiko at stå og indhallere de stoffer gennem en hel arbejdsdag, men som almindelig cyklist, hvor de fleste lapninger foregår ude på landevejen i frisk luft, er det måske knap så farligt.
Vi har kikket nærmere på tre produkter som ikke benytter de “giftige lime” og derfor forsat vil kunne bruges både af forhandlere og forbrugere uden at de skal være bange for følgevirkninger. Det er de såkaldte selvklæbende cykellapper.
Park Tool GP2
GP2 er et produkt som har været, stort set ubemærket, på på markedet i mange år.
Det besår af en lille æske med 6 gennemsigtige afrundede firkantede lapper med lim på den ene side, en vejledning og et lille stykke smergellærred.
Vejl. udsalgspris kr. 39,-
Slime Skabs
Denne æske har 6 runde grønne lapper, en lille vejledning og en lille rund riflet blikplade til at gøre overfladen ujævn med på slangen.
Vejl udslagspris kr. 49,-
Lezyne Smart Kit
Dette Smart Kit indeholder 6 styk meget tynde runde sorte lapper med logo, en riflet plade til at gøre overfalden på slangen ru, en vejledning som samtidig kan bruges som indlæg til en nødreparation af et revnet dæk.
Vejl udslagspris kr. 29,-
Afprøvning
Ligesom ved brug af de gammeldags vulkaniserings lapper, er det vigtigt at være omhyggelig både med rengøring af slangen omkring hullet og efterfølgende slibning af slangen så den bliver ru for bedre vedhæftning, ellers bliver resultatet derefter. Dette gælder også for disse tre produkter som i den forstand ikke er nogen genvej iforhold til den traditionelle metode, noget man måske kunne tro.
Et generelt ankepunkt på alle de tre produkter, er at emballagen, i kompaktenhedens hellige navn, er gjort så små , at det er temmelig svært at få lapperne ud specielt på en råkold morgen. Alle tre lapper blev udsat for en identisk fiktiv punktering udført med en nål. Dækket blev pumpet op til 100 psi og sat ind i dækket hvorefter jeg tog tid.
Første produkt var med GP2 fra Parktool. Det lille stykke smergellærred er ikke videre bevendt, da det er for lille så det er svært at rengøre overfladen ordentlig. De små firkantede lapper skal trykkes og masseres meget grundigt fast og alligevel begynder de stort set med det samme at gå op i kanten. Jo koldere det er jo sværere bliver det.
Park Tolls lapper holdt luft mellem 15 min og 3 timer. GP2 var gode til at lappe slangelæse dæk da lufttrykket her holder lappen på plads.
Slime Skabs lapper er helt runde og derved lettere at have med at gøre. De er de tykkeste af de tre testede. Gnuppe pladen er god til at rense overfladen med. De er noget lettere at få til at sidde ordentligt fast og de holder luft længere tid end GP2. Lapperne holdt mellem 1 og 5 timer.
Lezyne er super tynde og minder mest om de traditionelle lapper. Man skal være varsom med dem når de pilles af da de let folder sammen. Til gengæld sidder de rigtig godt fast og var de lapper som holdt længst. Mellem 3 timer og flere dage.
Konklusion
Jeg har haft lidt svært ved at se disse produkters beretigielse i forhold til de “gammeldags cykellapper” ud over det sundhedsmæssige i at bruge lapper uden skadelige opløsningsmidler. Af de tre produkter er Lezyne klart det bedste, og de kan godt kan fungere som en permanent lapning. Slime Skabs kommer lige efter, mens Park Tools GP2 ikke er meget bevendt bortset fra på slangeløse dæk. Under alle omstændigheder bør man for at være på den sikre side udskifte slangen eller lapperne med den gode gammeldags vulkaniseringslap når man kommer hjem.
Links
CYKELPORTALEN
- januar 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Er aluminium et dårligt stelmateriale
- Affjedret frempind fra USE Components
- Når verden blev for meget
- Promovec overtager Viridus
- Loady er lille af størrelse men stor af last
- Book et cykelforedrag
- Cykel grus på den Cimbriske halvø
- Bosch vil gøre stjålne elcykelbatterier værdiløse
- TEST: CatEye GVolt 100
- International cykelmesse kalender 2025
- TEST: Pirelli Cinturato Gravel RC-X
- Dagligdags cykling nedsætter risiko for tidlig død
- Pilgrim på cykel
- 30 mio. kr. skal løfte fynsk cykelmekka til næste niveau
- Cykelgear og Cykelpartner fusionerer
- Selle Italia køber Vittoria cykelsko
- Nyt kompakt motorsystem fra Mahle
- Banebrydende Mountainbike
- Ny landevejscykel inspireret af design fra 90′ erne
- Eurobike forsøger at lukke udstillerhullet efter markante afbud…