CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: SeeSense ACE TEST: SeeSense ACE
Intelligent cykellys er det nye hotte, men er det nu lige så klogt. Vi tester et sæt af slagsen. TEST: SeeSense ACE

De senere år er der kommet en del cykellygter på markedet der gør et stort nummer ud af at de skulle kunne meget mere end det helt basale, at kunne lyse.

Engelske SeeSense er en af mange. De søsatte deres første lygtesæt efter en succesfuld kickstarter kampagne tilbage i 2015. På baggrund af tilbagemeldinger fra backere og førstegangskøbere har de forbedret lygterne der nu lanceres i en ny version kaldet ACE, der er genstand for denne test.

Specifikationer

  • Dimensioner: 58 x 34 x 10
  • Lumens: 125 Bag / 150 For
  • Batteritid: 10 timer
  • Vægt: 35 gram
  • Vandtæt : IP67
  • App:Understøtter iOS App og Beta Android
  • Features: Alarm ved styr og Tyveri
  • Pris: Set til mellem 550 0g 700 kr for et sæt

Afprøvning
I forhold til første generation, er de blevet mindre, har fået øget lysstyrke og bedre batteritid. SeeSense ACE kan købes som enkelt lygte, for eller bag eller som i vores tilfælde, et sæt.  De små fikse lygter kommer med alt tilbehør til opladning og montage på styr og tasker. Lygterne oplades på bagsiden via det lille usb stik under gummiklappen og det medfølgende USB kabel. Fuld opladning tager omkring tre timer fra en computer men går væsentligt hurtigere hvis man benytter en netstiks adaptor.

For og baglygte har samme udformning men kan skelnes med en gul farve under glasset på forlygten og en rød printplade på baglygten. Lygterne betjenes med en sort gummiknap på fronten. Trykkes der kort viser en række grønne lysdioder øverst ladetilstanden. De skifter til rødt når den kommer under 20 %.  Betjenes forlygten direkte, er der tre lys indstillinger, Constant, Burst og ECO. Lygten tænder altid i Burst uanset den sidst anvendte. Holdes knappen inde slukker lygten. Baglygten har de samme funktioner men hedder her,  Constant Pulse og ECO mode.

Downloades appen har man flere muligheder. Nu er der yderligere tre lys modes, samt trinløs regulering af lysstyrken. For baglygtens vedkommende kan bremselyset også aktiveres. Desuden kan man se ladetilstanden for lygterne i procent.  Appen er meget simpel i layout med små skifttegn og en del tekst. I praksis er det da meget sjovt at kunne betjene lygten fra sin telefon, men så heller ikke mere. Jeg syntes ikke SeeSense helt har udnyttet mulighederne og det er temmelig irriterende at lygten altid starter i blink mode. Desuden skal man igennem en del menupukter hver gang for betjene lygterne.

Lygterne har indbygget bevægelsesføler og lyssensor hvilket betyder at de reagerer på din hastighed og modkørende, ved automatisk at skrue op og ned for lyset eller blinkfrekvensen afhængig af hvilken lysmode de står i. De mest interessandte funktioner via appen Auto Crash Alert og Auto Theft Alert. Med AutoCrash kan lygterne indstilles til via appen at sende en besked til famile eller venner hvis du styrter. Ligesom ved Garmin og Bontrager lygterne er der en vis forsinkelse så der så vidt muligt ikke sendes unødvendige beskeder.  Tyverifunktionen er et supplement som forudsætter at du er rimelig tæt på din cykel, f.eks ved cafe besøg. Hvis cyklen her bevæger sig får du en besked, så du måske kan nå at reagerer inden den er over alle bjerge.

Det svage punkt på lygterne er beslagene til montage, som er meget spinkle. Lygten kan vinkles på forskellige måder ved at klikke den i beslaget på tre forskellige måder. Ud over beslagene skal man bruge en lille gummi mellemlægskive, som let falder af. Der medfølger flere forskellige gummibånd til forskellige diametre. Endelig er der to smalle gummi mellemlæg til aerostyr og aerosaddelpinde samt en clip til montage af baglygten på taske eller jakke. Jeg syntes SeeSense gør det unødvendig besværligt med de mange beslag. En fast gummibeslag på selve lygten kunne gøre tricket.

+++

  • Opfylder lovens krav mht til synlighed og batteritid
  • Lysstyrken
  • App funktioner
  • Batteritid

  • De mange beslag

Konklusion
SeeSense ACE er på mange måder et spændende lygtesæt der åbner nye muligheder, men som i praksis ikke helt er udnyttet optimalt. De er primært til brug i byen og som dagslys på landevejen. For så små lygter er lysstyrken intet mindre end imponerende. De løse og meget spinkle fastspændingsbeslag kunne være bedre løst.

Link

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN