For de fleste cyklister, er gear og bremsekablerne “bare” noget som følger med når man køber en ny gruppe. Men der findes mange alternativer til de standardkabler som fabrikanterne medleverer. De har dog alle det tilfælles, at de bygger på den samme teknologi, nemlig en stålwire.
Power Cordz kablerne fra Io Dupont er helt ny teknologi. Den “ruste” gamle stålwire er udskiftet med en syntetisk Zylon HM fiber eller som nogen sikkert kender en PBO fiber, som Spinergy bruger som eger på deres innovative hjul. Power Cordz benytter hele 10.000 PBO’er (a rigid rod isotropic crystal polymer) som er belagt med nylon. Almindelig sund fornuft fortæller at en kunstfiber på længere sigt må give mindre problemer mht. til korrosion end en stålwire specielt under våde og salte forhold, noget vi ofte har i Danmark.
Power Cordz er udviklet af Io DuPont som startede op i 2004 med en klar målsætning om at levere nye innovative løsninger til luftfarts-, bil- og cykelindustrien. I stedet for at prøve at forbedre en gammel teknologi med diverse coatings i telfon eller GoreTex, er Power Cordz en syntetisk fiber som i modsætning til stålwire ikke korroderer og ændrer sin længde over tid. Dertil kommer at den er 75 % lettere og meget mere fleksibel. Netop det sidste har afgørende betydning. Det vender vi tilbage til.
Power Cordz fås i 22 forskellige udførsler både som gear og bremsekabler og som komplette sæt med yderkappe. Der er tre farver at vælge imellem sort, hvid og gul. Nylon coatingens eneste funktion er at holde sammen på de mange løse fibre.
Det kan ikke ses med det blotte øje, men her er 10.000 bittesmå fibre
Afprøvning.
Kablerne kommer nydeligt indpakket i lukkede poser med tilbehør og en illustrativ montage vejledning.
For bremsekablernes vedkommende følger der et sortiment af løse hætter med, samt en justerskrue som i visse tilfælde kan blive nødvendig for at kunne justere forskifteren korrekt. Til bremsekablerne følger der 4 nye spændskiver to henholdsvis for 5 og 6 mm skruer. Disse skal benyttes for at kunne fæstne wiren tilstrækkeligt stramt.
Gear
Man bemærker straks forskellen i forhold til en traditionel wire. De er lette og super fleksible. Netop det at de er meget fleksible, gør at de kan skubbes igennem en strømpe som allerede er monteret. Det kan ofte være en prøvelse med en traditionel wire. Dette indikerer også at Power Cordz er som skabt til cykler, der har lange og kringlede kabelføringer, som f.eks. fuldtaffjedrede mountainbikes og foldecykler.
Testkablet blev både monteret på en eksisterende strømpe og med den medfølgende Power Cords strømpe, som er en standard hyldevare.
Selve fastspændingen kræver stor omhyggelighed. Først vikles kablet ca. 180 grader rundt om skruen og spændes let fast. Herefter skal man prøve at forhindre skiven i at følge med rundt når man spænder helt fast. Dette kan godt volde lidt problemer. Man må for alt i verden ikke bare spænde til som man ofte gør med en almindelig wire. Så bliver de tynde fibre skåret over.
Lykkedes operationen, kvitterer Power Cordz kablerne funktions mæssigt med det hidtil bedste skifte jeg endnu har prøvet. Specielt de nye bremsegreb med indvendige kabelføringer skifter markant bedre og blødere.
Bremser
Bremsekablerne kræver en lidt anden fremgangsmåde ved monteringen. Den originale spændskive udskiftes med en af de medfølgende 5 eller 6 mm, afhængig af hvilken type bremse der er tale om. Kablet monteres som normalt. Nu kommer vi så til besværlighederne som kan sætte tålmodigheden på en prøve. Der skal slås en knude rundt om fastspændings skruen. Det siger vist sig selv at dette bestemt ikke let, specielt når den rette afstand for bremseklodserne til fælgen samtidig skal opretholdes.
En tredie hånd i form af en holdeværktøj til bremsekløerne er en nødvendighed, men selv det, gør det ikke. Der skal virkelig arbejdes med sagerne her før det bare lykkes nogenlunde. Tålmodighed og masser af tid er et MUST her…
Fordi fiberen udsættes for større kræfter end på gearkablet går den også lettere ud af justering. Har du først monteret Power Cordz så gør det til en god regel at kontrollere dem regelmæssigt, for de flytter sig altså en anelse. Ligesom ved gearkablerne forbedres bremsefunktionen også væsentligt ved lange og kringlede kabelføringer.
Konklusion.
Power Cordz er en forfriskende nyskabelse på kabelområdet, og ydelses mæssigt er de da også klasser bedre end alt andet på markedet. Men når det kommer til det monteringen lever de slet ikke op til forventningerne. Der skal immervæk lægges en slat penge for et sæt kabler, og derfor skal monteringen være mere sikker og lettere at gå til. Det må kunne lade sig gøre at udvikle en lille metalstrømpe som kan trækkes ud over og som ved tilspænding giver den fornødne friktionsfri kontakt, så man slipper for efterjusteringer og den ekstra løkke på bremsekablerne. Er du villig til at betale og har den fornødne fingersnilde kvitterer de tilgengæld med en ydelse som langt overgår hvad vi tidligere har oplevet med den traditionelle wire teknologi.
Som sagerne står nu er gearkablerne efter vores vurdering dem som giver mest valuta for pengene mens bremsekablerne er alt for besværlige at montere og justere. Her er basis for en videreudvikling med en coating som eliminere den ekstra løkke.
Power Cordz distribueres direkte til de danske cykelforhandlere via Veltec i Holland.
Priser.
Power Cordz gearwire set komplet kr. 399,-
Power CordZ bremsewire set kr. 199,-
Links.
CYKELPORTALEN
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Tågen letter … igen
- Fara Cycling nu lettere tilgængelig på det danske marked
- Det bedste fra Bespoked 2024 – TILBEHØRET
- CYKELAFFALD
- Nyt patenteret sikkerheds lyssystem fra Schweiz
- Tenways i Danmark
- Det bedste fra Bespoked 2024 – CYKLERNE
- ANMELDELSE: Le Grand Tour on a bike called Wanda
- Unikke cykler i Dresden har fået vinger
- The Handlebar Bag bliver større
- Nye Chimpanzee SUPER Bar
- Ædelt træhåndværk på to hjul
- Pilgrimsfærd på små cykelhjul
- Biomega genopstår men kun på det amerikanske marked
- Nye offroad sadler fra Selle San Marco
- Mere plads til bilerne i byen ved lavere hastighed
- GripGrab afslører spændende nye efterår/vinter 2024-produkter
- TEST: Bikepackingtasker fra Camelbak
- Sidi hylder Eroica cykeløbet med retrosko årgang 2024
- Opgrader den pedaldrevne med hjælpemotor