CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Pivot Mach 5.5 Carbon TEST: Pivot Mach 5.5 Carbon
Pivot er en overset MTB stjerne og desværre ikke direkte tilgængelig på det danske marked, men det burde den være. En vidunderlig køremaskine, der... TEST: Pivot Mach 5.5 Carbon

Mountainbikere af åre, kender formodentlig Titus Bikes og deres Racer X, hvis titaniumsramme var blandt de første til at indføre fuld affjedring på konkurrance XC mountainbikes, med den legendariske Horst 4 punkts affjedring. Manden bag den, var Chris Cocalis, en af nordamerikas mest betydende cykeldesignere.  I 2007 grundlagde han Pivot Cycles, der hidtil har levet det stille liv på de Europæiske marked, mens hans cykler på hjemmemarkedet anses blandt de absolut bedste.

Hans nyeste baby Mach 5.5 Carbon kan næppe kaldes en ny konstruktion, men bygger videre på Mach 5.7 modellerne. Hvor Mach 5.7 er en ægte fuldblods race mountainbike med 29″ hjul, er den nye Mach 5.5 Carbon væsentlig mere godmodig af natur og appelere til en bredere gruppe af mountainbikere, der dyrker sporten for sjov. Chris har altid haft en ret  pragmatisk holdning til design, og fremfor at lave nye modeller hvert år, har han forfinet og optimeret sine modeller. Mach 5.5 Carbon er hans første med 27,5 hjulsæt, og det lå lige for at spørge om det så er hans debut ud i Trail typen, som hyper i øjeblikket, hvortil han griner højt og svarer “Well it’s a Mountainbike”…

Prismæssigt starter Pivot 5.5 Carbon ved  kr. 20.000,- for et løst rammekit, som forøvrigt kun vejer 2,35 kg. Topmodellen med SRAM X01 Eagle koster kr 54.000,-  mens vores testmodel med Shimano XT/XTR lander omkring de kr. 39.000,-  Værd opmærksom på at disse priser er dollarskurs omregninger, så du skal i praksis regne med en del mere.

Specifikationer

  • Ramme: Mach 5.5 Carbon med Fox Float Factory DPS Evol
  • Forgaffel: Fox 36 Factory 27,5″ 160 mm Boost
  • Styrfitting: Pivot Precision Sealed
  • Bagskifter: Shimano XTR 11 speed
  • Skiftegreb: Shimano XT 11 speed
  • Bremser: Shimano XT M8000 Hydraulisk skive 180 mm
  • Kranksæt: Race Face Aeffect SL 30T 175 mm
  • Styr: Phoenix Team Carbon 35 mm 760 mm
  • Greb: Phoenix Team Padloc
  • Frempind:  Phoenix Team Enduro 35mm dia. clamp. Length: XS, SM – 45mm, M, L, XL – 55mm
  • Saddel: WTB Vigo Pro
  • Saddelpind: FOX Transfer 125mm or 150mm, LEV Integra 100mm for XS
  • Kassette: Shimano XT M8000 11-46
  • Hjul: DT Swiss M1700 35 mm
  • Dæk: Maxxis Minion DHF WT 27,5″ x 2,6 Front, Maxxis Rekon WT 27,5″ X 2,6″ rear
  • Størrelser: XS, S, M. L. XL
  • Vægt: M 12.1 kg
  • Pris: Testcyklen kr. 39.000,-

Afprøvning
Af en fuldaffjedret mountainbike, fremstår Pivot Mach 5.5 Carbon subjektiv æstetisk flot og harmonisk, med den karakteristiske lange og lave geometri, der giver masser af frihøjde over overrøret. Kronrørsvinklen er 66.5 og saddelrørsvinklen 73.5. Grundet den lave ståhøjde kan de fleste ryttere faktisk vælge en størrelse et nummer større for at få en længere rækkevidde uden at gå på kompromis med manøvredygtigheden.

“Mid-Travel” affjedringsystemet er redesignet ved hjælp fra Dave Weagle’s dw-link™ suspension. Pivot tager altid udgangspunkt i affjedringsystemet og designer rammen ud fra det. Denne tilgang betyder at saddelpinden ikke er i fuld længde for at kunne placere de enkelte omdrejningspunkter optimalt.  Bagaffjeringen har 140 mm vandring med en låsbar  Fox Float Factory DPS Evol, mens de 160 mm foran varetages af Fox 36. Selve rammen i kulfiber, er fremtidssikret for intern kabelføring med rigeligt af servicehuller og en batteriboks til elektronisk gearskift. Der er ekstra beskyttelse af skårrøret omkring krankboksen.

Pivot satte cyklen op med et usædvanligt lavt dæktryk, 1,5 (22 psi) foran og 1,9(27 psi)  bag, hvilket jeg syntes var usædvanlig lavt, men som i praksis syntes uhyre velvalgt. De enorme Maxxis dæk har en usædvanlig hård gummiblanding som honorerer det lave dæktryk og giver maksimalt greb. Mach 5.5 er en meget letkørt cykel som man straks føler sig hjemme på. Den er et godt kompromis mellem fine sporty og meget manøvredygtig karakteristik på XC spor og fuld kontrolerbarhed på hurtige nedkørsler. Det jeg først bemæ4kede var en for mig perfekt afstemt balance i cyklen. Længecsiden jeg har kørt på en cykel som bare i den grad går i et med rytteren.

Pivot Mach 5.5 carbon er et godt eksempel på at hvad som æstetisk ser harmonisk ud for det blotte øje, ofte også kører godt. Trods en vægt på den forkertecsidecaf 12 kg føles den forbavsende let på opkørsler, fordi den harcen perfekt balance og god vedhæftning. mach 5.5 er en god eksponent for en nye type mere universelt anvendige mountainbikes som er lige god til teknisk XC cross country som hæsblæsende trail.

+++

  • Letkørt
  • Gennemtænkt opgradering
  • Integration og detailløsninger

  • Pris

Konklusion
Pivot har med 5,5 Carbon konstrueret et brag af en mountainbike. Den er hurtig og sjov og har en tilgivende natur når du har brug for det. Hvis det danske mountainbike marked fortjener en ny stjerne, så er denne Pivot 5,5 Carbon, absolut en af favoritterne, der i den grad gør alt ting bare en smule bedre end alle dens nærmeste konkurrenter, hvis den overhovedet har nogen…

Pivot har ingen direkte forhandling eller distribution i Danmark, men du finder de nærmeste forhandlere i Hamburg og Oslo.

Link

CYKELPORTALEN