CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Panaracer Gravel King TEST: Panaracer Gravel King
Vi har testet to dæk fra Japanske Panaracer. Begge med det samme navn, men med to vidt forskellige brugsområder. TEST: Panaracer Gravel King

Japanske Panaracer har fået lidt af en renæssance, efter at de som en af de første større producenter hurtigt så et stigende marked for Gravel cykler. Det affødte en ny GravelKing dækserie. En label som dækker en hel linie af 8 forskellige dæk. Noget som i praksis gør det en smule svært for forbrugeren at vælge det rette dæk alene ud fra navnet.  Vi har til denne test rullet på henholdvis et 700 x 28 mm landevejsdæk og et 700 x 35 mm. Cross/Gravel dæk. Et navn men to dæk, med vidt forskellige brugsområder.

Panaracer er en japansk producent grundlagt i 1952 og blev i Danmark kendt for sine kevlardæk til landevej, der gjorde livet noget lettere mod de djævelske flintesten.  Panaracer udvikler og producerer alle deres dæk i hjemlandet Japan og har sammenlignet med flere af sine konkurrenter en mere praktisk tilgang til dækmønster ud fra devicen om hvad der virker i praksis har højere betydning end om det efterfølgende kan bevises ved test. Det betyder også at alle Panaracers dæk stort set bygger på tre hovedprincipper.

Specifikationer

GravelKing

  • Størrelse: 700 x 28 mm
  • Teknologi: ZSG gummi, Anti Flat, AX Alpha Core
  • Vægt:270 gram
  • Dæktryk: max 110psi
  • Pris: kr. 299,-

GravelKing SK Tubeless

  • Størrelse: 700 x 35 mm
  • Teknologi: ZSG gummi, Anti Flat, AX Alpha Core
  • Vægt.:400 gram
  • Dæktryk: 60 psi
  • Pris: kr. 349,-

 

Afprøvning
Begge de testede dæk er foldedæk. Panaracer GravelKing 700×28 mm er først og fremmest et dæk til landevej. Det benytter samme mønster som PariMoto dækket, men i mindre målestok. Panaracer GravelKing SK er 700x35mm og har et mere kraftigt mønster velegnet til grus og skovveje.  I en Tubeless verden, hvor dækkenes tolerancer er blevet så små, at det kræver sin mand/kvinde at få dem af og på, er begge Panaracer dækkene en ren fornøjelse at arbejde med.

GravelKing 700 x 28 mm udgaven er et godt helårsdæk, det ruller rigtigt godt og det fine mønster høres ikke. Slidstyrken er over gennemsnit mens modstanden mod punkteringher er noget mindre, specielt i vinterhalvåret, hvor det kan anbefales at supplere det med et dækindlæg, f.eks. Panaracers eget med selvklæbende bagside. Dækket er til slange og bør pumpes op til maks tryk på 110 psi. da det er ret blødt i strukturen. Dækket er som skabt til danske forhold hvor vejbanen ofte er våd, og specielt det skrå labelmønster i siden er medvirkende til fin kurve og sving stabilitet. Noget offroad dæk bliver det dog aldrig, som navnet antyder.

GravelKing SK 700 x 35 mm er et bredt dæk med masser af mønster men i modsætning til f.eks Schwalbe G One støjer det væsentligt mindre på asfalt.  Dækket er bedst til tørt og lettere fugtigt underlag. Her er vedhæftningen fremragende og specielt ved kurvekørsel tager det kegler. Det er Tubeless kompatibelt og kan pumpes til maksimum 60 psi.  Men selv ved så lavt dæktryk som 35 psi bevarer det sine fine egenskaber på skovstier og i tilgift får man mere komfort. Både slidstyrke og modtsndsdygtighed mod punkteringer er fremragende. Et af de bedste universelt anvendlige crossdæk på markedet

Begge Panaracers dæk gør opgaven rigtig godt og er et fint alternativ til de i Danmark meget udbredte Schwalbe og Continental dæk. Deres absolut største force er at de er “realworld” lette at montere og tage af. Noget du vil sætte pris på en kold vinterdag ved en punktering.

Konklusion
Panaracer GravelKing er nogle fine dæk, begge med stor slidstyrke. Favoritten er GravelKing SK som med god margen er det bedste 35 mm allround cross/gravel dæk pt.

GravelKing SK 700×35

GravelKing 700×28

Link

CYKELPORTALEN