CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Open WI.DE. TEST: Open WI.DE.
Open Cycles WI.DE er en radikalt andenledes "Do It All" cykel. Et dyrt men dejligt bekendtskab ! TEST: Open WI.DE.

Gravelbiking, er det nye hotte, hos vore store naboer, mens vi i lidt konservative Danmark som sædvanlig halter en smule efter med at hoppe på nye bølger. Nuvel langt de fleste såkaldte gravelbikes  er så og sige skåret over den samme læst ud fra eksisterende cross og landevejscykler. Tilhører du en af de cyklister der syntes at der findes alt for mange “gennemsnitlige” og ens konstruerede cykler, der vil det hele uden på nogen punkter rigtig at skille sig ud og tage nogle beviste fravalg på bekostning af andre egenskaber, så kunne Open Cycle måske være et spændende alternativ. Open Cycle er en af få, som yderst konsekvent og meget markant går mod strømmen.  Gerard Vroomen behøver ingen nærmere præsentation. Grundlægger af Cervelo og idag medejer af 3T Cycling hvis cykler har dannet skole for hvordan en moderne landevejs/gravel cykel skal konstrueres. Open Cycle er hans nichebrand og kompaniskab med Andy Keesler der har en fortid hos Cannondale og siden som direktør for BMC. Open Cycle er et brand som altid kun har haft to tre cykelmodeller i deres program og som kun sælges som løst rammekit. Deres filosofi er at deres cykler først og fremmest skal være sjove at køre på

Startende med en klassisk hardtrail vakte de nogle år senere opsigt med deres U.P. og U.P.P.E.R gravelrammer. Den nye WI.DE. bygger på dem, men tager konceptet lige en tand videre og hvor den primære forskel er endnu bredere dæk og et højere kronrør.

Specifikationer

  • Ramme: Custom Carbon 1040 gram
  • Forgaffel: Custom Carbon 390 gram
  • Størrelser: XS, S, M, L, XL
  • Farver: Grå, Og rå clearcoat for egen bemaling,
  • Pris: 3200 Euro (godt kr. 25.000,-)

Afprøvning
Open WI.DE. er en meget iøjnefaldende cykel med sin aparte bagramme og de monsterbrede dæk. Den kan klare op til 2,4″ med 27,5 hjul mens den gængse landevejstandard 700C honorerer op til 46C. Disse opgivelser er vel og mærke med knopdæk og ikke som de fleste andre opgiver med slickdæk. Det giver i praksis en væsentlig forskel.

Ved at sænke bagstagene i begge sider og gå helt væk fra dobbelt kranksæt har Open kunnet bibeholde den samme geometri og Q-faktor som på U.P og U.P.P.E.R. Eneste forskel er et godt 15 mm længerere kronrør. Det betyder at kørepositionen er lidt mere oprejst og afslappet.

Rammen har beslag til skærme og hele fem sæt beslag til montage af flaskerholdere. Således er der meget smart blevet plads til montage af en værktøjscontainer under krankboksen.  Forgaflen har ikke beslag til montage af bikepackingtasker, da Open primært anser den til brug på dagsture med minimal oppakning i højt tempo.  Race genet fornægter sig ikke.

Standard leveres Open WI.DE. i grå men kan Custom lakeres ved valg en rå ramme. En to farvet lakering koster således godt kr 2.100,- ekstra.

Den primære forskel på WI.DE i forhold til U.P er de brede dæk som gør den væsentligt mere effektiv i svært MTB terræn.  Den har plads til 46 mm brede dæk mod 40 mm på U.P. Den er kun til x1 gear setup og geometrien er lidt mere oprejst. Den har stadig det ekstremt korte bagstag som giver den karakteristiske meget hurtige respons i antrit.

Testcyklen i størrelse Medium monteret med SRAM eTap AXS Force og DT Swiss  hjulsæt vejer komplet omkring de 8,5 kg med de store Schwalbe G-One Bite dæk.  Den lave vægt i kombination med de lave gear og en perfekt balance gjorde selv stejle MTB opkørsler til en leg.  Kun på meget hurtige nedkørsler bemærkede vi en kraftig understyring af de brede dæk. Cyklen føles subjektivt både komfortabel til langturs cruising og meget kvik til hurtig og teknisk gravel/trail.

Jo mere der cykles på den i forskelligt terræn jo mere går det op for en hvor lidt brug man egentlig har for en traditionel mountainbike. Der er megen debat omkring Gravel contra MTB.  I et land som Danmark vil jeg påstå at 90 % af alle mountainbikere vil kunne klare sig med en Gravelcykel og hvad det deraf giver af fordele når man skal til og fra skoven eller bare vil trille en smutvej væk fra alfavej. Du får både en hurtigere og lettere cykel som også kører fint på asfalt.

Definitionen på hvad en gravelbike er, er temmelig bred. De fleste større producenter tager udgangspunkt i landevej og crosscyklen, med udgangspunkt i 700c hjul, mens nicheproducenterne ofte tager udgangspunkt i MTB og 650B hjul. Open Cycle tilhører den sidste gruppe og er i mine termer den rigtige definition på Gravelbegrebet

Open WI.DE. er en af den slags cykler som ved første færd måske skuffer, da den fuldstændig mangler WAU effekten vi ofte finder på andre lignende cykler, hvor det nu er blevet moderne med en form for affjedring, Noget som WI.DE. Ikke behøver kva de brede dæk og en gennemtænkt geometri. På den lange bane vinder den bare så forbandet overbevisende, at den efterlader alle andre gravelbikes bagved i støvet.  Er du ligeglad med konventioner om hvad andre siger er rigtigt eller forkert, og bare vil have en raceorienteret do it all cykel, så er WI.DE. meget tæt på den ideelle cykel.  Prisen er høj, men formodentlig vil du ikke skulle ud og investere i ny cykel med samme frekvens fremover, da behovet ikke i samme grad er tilstede mere. En fremragende cykel i sin helt egen kateori.

Open Cycle er ikke en cykel du finde i enhver gennemsnitlig cykelbutik. En af de få udvalgte i Danmark er Velo Pavé i Farum, som har specialiseret sig i nicheprodukter. Her kan du også få bygget din WI.DE. med dine drømmekomponenter.

Konklusion
Open WI.DE. er en af den slags cykler som optisk deler vandene, enten med stormende forelskelse fra første færd, eller hovenrystende skepsis. Det rokker dog ikke ved at Open Cycle endnu engang flytter normen for en alsidig cykeltype som først og fremmest er sjov at cykle på. Jo fede dæk er i sandhed fedt, specielt hvis du vælger din dækpakke med omhu og vil kunne se frem til at kunne drøne din nye WI.DE. på kryds og tværs af underlag med max GAS…

Link

CYKELPORTALEN