CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Nicolai Argon CX TEST: Nicolai Argon CX
Er du til solide velkonstruerede NoNonsense cykler, er tyske Nicolai et godt bud, tilmed 100 % custom bygget. Men nogen komfortracer bliver den aldrig.... TEST: Nicolai Argon CX

Nicolai Bikes er sikkert ukendt for de fleste, bortset fra virkelig hardcore mountainbikere, hvor de har fundet en stor fanskare.  I et marked der oversvømmes af ens cykler, og hvor alle med næb og klør prøver at skille sig ud fra mængden, med for de fleste brugere unødvendige gemicks og sprælske farver, er tyske Nicolai lidt mere ekscentrisk i deres tilgang ved at tilbyde  oldschool håndbyggede bundsolide, nej ikke kulfiber, men aluminiumsrammer. Og med håndbygget menes her  ikke fabrikslinie i Kina eller på Taiwan, men derimod In House Germany.

I den lille landsby Elze/Mehle ikke langt fra Hannover står Kalle Nicolai og hans lille team på 17 dedikerede medarbejdere og svejser og fræser cykelrammer. Som så mange andre iværksættere startede Kalle Nicolai tilbage i 2001 produktion af cykelrammer.  Siden starten har filosofien været enkel. ALT selv ned i mindste detajle er udviklet og produceret In House på den gamle gård hvis aner  stammer fra det 19 århundrede. Materialet er CNC fræst aluminium i T7075 legeringen. Ikke kun rør men også alle fittings og pålodninger er selvfremstillede og tilpasses individuelt.

Nicolai Bikes er først og fremmest kendt for deres mountainbike rammer, hvor de har en trofast fanskare. Senest har de også tilføjet en ramme med indbygget elmotor og rammer med  Pnion gearkassen. I princippet kan alt lade sig gøre hos Nicolai Bikes, men de fleste af deres produkter har base i deres Massrammen. Testcyklen Argon CX er egentlig en gammel nyhed, der har ligget lidt i dvale, men som efter Gravel trenden har fået fornyet aktualitet. Som kunde er der to muligheder. At købe en standard ramme i de gængse gennemsnitsmål eller bestille en 100 % håndbygget ramme med helt individuelle mål. For dem som har lyst til at se produktionen og efterfølgende teste cykler i Harzen, afholder Nicolai Bikes Open Days den 13 – 14 april. Læs mere om arrangementet på deres hjemmeside.

Specifikationer

  • Materiale: 7075 Aluminium
  • Størrelser: s, M, L, XL, Custom
  • Vægt: 1,8 kg
  • Finish: Custom
  • Pris: 1.499 Euro

Afprøvning
Nicolai Bikes har et slogan “Once a Nicolai, Always a Nicolai”  Det kommer tydeligt til udtryk i Argon CX umiskendelige Nicolai features som de kraftige CNC fræste alurør og de karakteristiske rå loddesømme og firkant profiler på bagstag og skråstag.  Testcyklen var i en annoiseret matsort finish. Flot, diskret og tidsløs. På mange måder minder den om tidligere tiders alurammer fra de store brands. Det gør sig desværre også gældende på det rent kørselmæssige. Mere om det om lidt. Testcyklen har udgangspunkt i Nicolais Massrammen størrelse Medium, som for denne tester med sin saddelrøsrlængde 54 cm og overrørslængde 56 cm passede perfekt. Argon CX er en racebike med stejle vinkler, som giver en meget levende cykel.  Rammen er stiv, ekstremt stiv og minder i den grad om tidligere tiders alurammer.

Det betyder at dit antrit næsten omsættes 100 % i bevægelse fremad. Og det til trods for en vægt på 1,8 kg for rammen. Med det monterede udstyr fra SRAM og Hope er den komplette cykel stadig let. Jeg  mindes ikke at have opleves sådan en acceleration siden de legendariske Cannondale og Principia alurammer. Til gengæld sker det så lidt på bekostning af komfort. Argon CX ejer ikke skyggen af komfort. Den vil for mange specielt lidt større og tungere ryttere føles ukomfortabel. Selvom den er udlagt til 42 mm dæk og har en kulfiber forggaffel fra 3T, hjælper  det ikke meget. Lidt synd, da det afgjort vil begrænse brugen til korte ture og mest til konkurrence. ArgonCX er primært til cross/landevej og mindre til langdistance gravel. Bikepacking duer ikke.  Retfærdigvis skal det nævnes at jeg havde lejlighed til at prøve den samme ramme, monteret med en Lauf forgaffel og 650B hjulsæt hvor der lige var plads (minus et par millimeter) til et sæt 47 mm dæk. Det hjalp afgjort men stadig en meget urolig og levende bagende.

Konklusion
Nicolai Argon CX er ingen allrounder. Den er rendyrket race, og med alle de karakteristika vi forbinder med aluminiumsrammer fra 80′ erne. Sportorienterede letvægtere vil sikkert føle sig hjemme,  mens mere komfort og langdistance orienterede cyklister har bedre alternativer.

Link

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN