TEST: Lezyne Super Drive
KOMPONENTERLYGTERTEST 23. januar 2012 CYKELPORTALEN
Lezyne har på kort tid formået at slå sit navn fast som producent af flot designet cykeltilbehør i høj kvalitet. Sortimentet omfatter alt fra fikse multiværktøjer til pumper og professionelt værktøj. Nyeste skud på stammen er tre cykellygter. Lezyne Mini Drive, Power Drive og den testede Super Drive. Alle tre lygter er af penlite typen med en’ kraftig lysdiode og tilhørende optisk reflektor, samt et indbygget og udskiftligt genopladeligt batteri, der oplades via et USB kabel. Super Drive som er den største og kraftigste af lygterne, skulle ifølge Lezyne have en lysstyrken fra den enkelte lysdiode på hele 450 lumen på fuld styrke. Super Drive er en elegant aflang lygte på 120 mm. Huset er i CNC fræst aluminium som giver et godt gedient indtryk samtidig med at den fungerer som køleplade for lysdioden som afgiver megen varme.
Tekniske data
Vægt: 126g
Lysstyrker: High—450Lumen, Medium—300Lumen og Low—150Lumen, Flash
Farver: sølv, sort, grå
Batteri: Genopladeligt Litium Ion 3,7 V 2400 mAh
Batteritid: High – 1.5 time, Medium – 2.5 time, Low – 4timer, Flash – 5timer
Vejl. udsalgspris Kr. 939,-
Afprøvning
Der følger to holdere med til lygten til montering på styret med henholdvis 25,4 mm og 31,8 mm i diameter. Det er de to mest gængse styrstørrelser og gør at man ikke behøver noget mellemlæg for at få den til at sidde tilstrækkelig fast. Holderen fastspændes med en stor fingerskrue. Lygten skubbes på plads i holderen bagfra. I praksis virker den lige en tand for stram, specielt når lygten skal tages af. Det skyldes en lidt dårlig pasform mellem plastik holderen og aluminumshuset. Det gør det heller ikke bedre at man har valgt at placere USB stikket under en gummimanchet lige foran skinnen til holderen. Lygten kan drejes et par grader til hver side.
Inden brug skal lygten oplades ved hjælp af det medfølgende USB kabel som sættes i bunden under gummimanchet hvis funktion er at vand trænger ind i stikket. Mens lygten oplades blinker den med svag styrke. Så snart lygten er fuldt opladet stopper den med at blinke. En fuld opladning tager ca. 4 timer. Lygten tændes på toppen ved at holde den bløde gummiknap nede i ca. 1,5 sek. Herefter skifter man mellem de fire lysstyrker med et kort tryk af gangen. Holdes knappen igen nede i ca. 1,5 sek slukker lygten. Når lygten er ved at løbe tør for strøm skifter den automatisk ned på laveste styrke. Her bliver den til den løber helt tør og blinker ca. en gang i minuttet. I praksis har man omkring 20 min lys før lyset dør helt ud. Se flere billeder af lygten og de tre lystyrker her.
Lygten blev målt stadionært ved ca 18 grader. På maksimun lystyrke bliver lygten meget varm.
Målt | Opgivet | |
High | 1 time 5 min | 1 time 30 min |
Medium | 1 time 55 min | 2 timer 30 min |
Low | 3 timer 45 min | 4 timer |
Flash | 5 timer 10 min | 5 timer |
De målte værdier ligger en del under hvad producenten lover. Jeg syntes en brændetid på lidt mere end en time ved maksimum lystyrke er lige i underkanten. De fleste cykler som regel mere end en time. Retfærdigvis skal det siges at forskellen mellem den maksimale og mellemste lysstyrke er maginal, hvorfor man i langt de fleste tilfælde vil bruge den mellemste lystyrke og derved opnår længere batteritid. Hvis man bruger lygten til pendling er det rart at lygten kan oplades via computerens USB stik.
Selve lystyrken er imponerende for en så lille lygte og Lezyne skal have ros for at have lavet to små udfræsninger i hver side så lyset også kan ses fra siden. Selve lyskeglen er helt rund og uden nogen black spots. Lyset rækker langt ud over de lovede 100 meter men lidt på bekostning af spedningen, hvilket betyder at lygten er mest velegnet til kørsel på landevej endda med med høj fart.
Konklusion
Super Drive lygten er en flot designet lygte med en for så lille lygte imponerende lystyrke som er fuldt ud tilstrækkelig til langt de fleste formål og et fint kompromis mellem stor lystyrke, lille størrelse og forholdvis lang batteritid.
Link
CYKELPORTALEN
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Mere plads til bilerne i byen ved lavere hastighed
- GripGrab afslører spændende nye efterår/vinter 2024-produkter
- TEST: Bikepackingtasker fra Camelbak
- Sidi hylder Eroica cykeløbet med retrosko årgang 2024
- Opgrader den pedaldrevne med hjælpemotor
- Ass Savers og kunstneren Jody Barton begiver sig ud på en fælles rejse mod indre fred.
- Nordic Bike Expo 2025 – et nyt tilbud til cykelbranchen
- ALUMINIUM – Det mest undervurderede vidundermateriale
- Nye nav vil eliminere tilbageslag i pedalerne
- Banebrydende MTB fra Island
- På sporet i det svenske
- Cykelmessen VeloDays 2024 i Viborg var en stor succes
- TEST: Vello Gravel
- Premium ladcykel med alt i connectivitet og manøvredygtighed
- Stor nyskabelse fra Brompton der får større hjul og skivebremser
- tag en’ BikeDAY…
- Gylden jubilæums model fra KOGA
- Universelt skifte/bremsegreb fra Growtac
- Cykler og cykelturister i Viborg
- Kærlighed til cykelhåndværket