CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: JACK The Bike Rack TEST: JACK The Bike Rack
Vi har testet en gennemtænkt frontbagagebærer, der kan sættes på langt de fleste cykler uden brug af værktøj og beslag. TEST: JACK The Bike Rack

JACK The Bike Rack kom som så mange andre nyskabende cykelprodukter til verden via crowdfunding og blev fra starten en stor succes. Produktet er nu til salg både fra deres egen hjemmeside og gennem forhandlere.  Produktet har været en så stor succes at de slet ikke har kunnet følge med efterspørgslen. derfor er produktet også udsolgt flere steder.

JACK The Bike rack er en genial frontbagagebærer der monteres på styret helt uden brug af værktøj og beslag

Det er svært ikke at blive en smule begejstret for dette produkt, der gør alt det alle andre producenter for længst burde have gjort.

Specifikationer

  • Materiale: 304 Stainless Steel, 420-denier fabric, stainless steel buckles
  • Dimensioner: 230 x 225 x 280mm (HxWxL)
  • Tilbehør: Spacers til styr mellem 22,2 og 31,8, 2 elastikremme, 2 carabinhager, 5 straps til frempind, Justerbar rem med lås til frempind.
  • Vægt: 700 gram inkl straps
  • Last: 5 kg
  • Pris:  90 Euro

Afprøvning
JACK The Bike Rack er en frontbagagebærer der foruden selve holderen i et stykke formstøbt stålrør har en aftagelig og vaskbar platform i stof samt diverse adaptorer til forskellige styrdiametre fra 22,2 op til 31,8 mm. Herudover følger en række remme, carabin hager og straps til forskellige størrelser frempinde.  Selve platformen har en række på svejserede øjne til montage af straps og remme.

Jack er designet til at bære op til 5 kg og testet i henhold til (ISO/BS/EU 11423-2016) standarden som egentlig gælder for fastmonterede holdere. Ifølge WholeGrainCycles kan den bære væsentligt mere,  men den øgede vægt vil påvirke cyklens styre og håndteringsegenskaber i negativ retning.

JACK er stort set monteres på alle typer cykler lige fra dagligdagscykler med lige styr og traditionel frempind til landevej/gravel og mountainbikes med affjedring så længe de opfylder følgende:

  • Der er minimum 225 mm frigang fra toppen af styret til toppen af dækket.
  • At der er mellem 35 og 50 mm frigang mellem de to bøjler som skal sættes ned over styret
  • At vinklen på frempinden må min være minus 3 grader og maksimum plus 45 grader
  • At styrets diameter er mellem 22,2 og 31.8 mm

Først glemmes de korrekte shims på plads i bøjlerne og Jack trykkes ned over styret. Herefter vinkles racket  opad så den korrekte længde shim der skal placeres under frempinden kan sættes på plads og låses i de to kroge. Ved rammer uden affjedring skal racket sidde vandret mens det skal være vinklet opad hvid der er affjedring på forgaflen.

Nu monteres remmen gennem de to øjne øverst og føres bagom frempinden eller mellem top- og skrårør på rammen, hvorefter det strammes godt til. Så længe der køres på asfalt og gode grusveje vil racket ikke hoppe op og ned, mend det i mere teknisk udfordrende terræn er tilrådeligt at spænde et par ekstra remme længere ned på forgaflen.

De medfølgende kraftige pakelastikker er alt rigeligt både i styrke og længde til at de meste kan fastspændes tilstrækkeligt.  Den store platform gør det muligt at fastspænde det stort udvalgt af tasker på JACK.  JACK er nærmest et must have hvis du ynder at cykle med store Bikepacking styrtasker offroad,

JACK The Bike rack er et stykke tilbehør man hurtigt kommer til at sætte pris på, fordi det i praksis er så let at sætte på/tage af så man altid hurtigt kan transportere lidt ekstra udstyr på stort set alle typer cykler.  Som rack på bycyklen er der nærmest uundværligt.

Konklusion
JACK The Bike rack er en uhyre gennemtænkt frontbagagebærer der ikke har sit lignende.  Den passer på langt de fleste cykler og styr og er let af tage af og sætte på helt uden værktøj og beslag. Får vores varmeste anbefaling som et stykke nyttigt tilbehør til alle cyklister som har behov for at kunne trensportere lidt ekstra det være sig i dagligdagen eller på weekend eller ferieturen.

Link

 

CYKELPORTALEN