CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: iGPSPORT iGS 620 TEST: iGPSPORT iGS 620
IGs620 er den nye topmodel fra IGSPORT som tilbyder det meste inkl. navigation og farveskærm i en lille kompakt enhed. TEST: iGPSPORT iGS 620

IGPSPORT er en stor kinesisk producent af cykelcomputere og GPS samt forskelligt perifert træningsspecifikt tilbehør. Grundlagt i 2012 i det centrale Kina i byen Wuhan beliggende smukt ved den mægtige Yangtze flods breder. De er kendetegnende ved et stort sortiment til yderst konkurencedygtige priser.  Samtidig er de hurtige med ny lanceringer og opdateringer på software siden. Den netop lancerede  topmodel iGS620 GPS cykelcomputer bygger således videre på den  næsten identisk og eksisterende iGS618.  Den er udstyret med en 2,2″ farveskærm
Enheden kommer med WiFi-, Bluetooth- og ANT+-forbindelser, som gør den nemt at oprette forbindelse til dine telefon, sensorer og  gemme din data i skyen. Enheden operer med tre  positioneringssystemer (GPS, GLONASS og Beidou).

Specifikationer

  • Skærm: 2,2 “farve LCD, 240x320p
  • Baggrundslys: Automatisk
  • Tilbehør: 2 x Monteringsbeslag, 4 x O-ring til monteringsbeslag, 1 x MicroUSB-kabel
  • Tilpasningsbar visning – over 80 forskellige måledata
  • Vandtæt: IPX7standard
  • Navigation: GPS + GLONASS + Beidou
  • Trådløs forbindelse: Trådløst internet Bluetooth,  ANT +
  • OTA opdateringer
  • Kort: downloadbare
  • Kørselsdata kan gemmes med skytjeneste og deles
  • Mobilapplikation: iGPSPORT
  • Hukommelse: 4 GB
  • Batteriets levetid: ca. 22 timer
  • Tilslutning : MicroUSB
  • Driftstemperatur: -10 ° C til 50 ° C
  • Mål: 85 x 53,5 x 18,8 mm
  • Vægt: 90 g
  • Pris: kr 1.199,-

 

Afprøvning
iGS 620 er en fiks lille enhed der størrelses og featuremæssigt ligger på line med de små modeller fra Garmin og Wahoo. Den leveres standard med et USB kabel og to beslag med gummistraps til montage på styr og frempind. Alt andet perifert udstyr som puls, hastighed, kadence kan købes særskilt.

iGS620 virker meget solid og veludført. Den har en 2,2 ” farveskærm og betjenes via tre knapper på fronten som har en præsis og fast vandring.  Lysstyrke og kontrast er ikke specielt høj og der er et kraftigt genskin i glasset. Dette sammenholdt med den lille skærm og de meget små datafelter vil for nogle specielt brillebrugere syntes lige utydelig nok.

Opsætningen kan både foregår direkte på selve enheden  eller via appen IGSport. Her kan du også downloade kort sektioner for de enkelte lande. Det lykkedes aldrig for os at downloade kort af den vej, men måtte istedet  ty til download via PC og overførsel via USB kablet. Dette gik tilgengæld smertefrit.

Efter opsætning og opladning via kablet i bunden der sidder godt beskyttet under en  vandtæt flap, starter iGS620 hurtigt og viser de seks menupunkter som det første.  Via pileknappen skiftes mellem de seks menuer som er TILSTAND hvor der efter tryk på OK knappen kan vælges mellem race, træning og indedørs. Der kan individuel tilføjes flere . Under fanen VEJR er det muligt at synkroniser aktuelle vejrdata fra ens mobil. Under fanen BESKED ligger sms og opkald som også kan synkroniseret til at modtage fra telefonen, når Bluetooth er aktiveret. Under fanen INDSTILLING opsættes perifert udstyr, cykler og det grundlæggende system på enheden. Under NAVIGATION findes historiske ruter, bruger ruter og navigations indstillingerne. Endelig den sidste fane AKTIVITET hvor alle aktivitet med data findes så man kan bladre i alle data. Unset i hvilken fane du befinder kan der altid hurtig startes en optagelse af aktivitet ved at trykke på knappen KØR.

Forbindelsen mellem app/telefon og iGS620 er ikke altid helt uproblematisk. Det er ikke hvert gang at der oprettes Bluetooth forbindelse . Der skulle prøves flere gang og app og GSP skulle under testen af og til genstartes.  I visse situationer har GSP også svært ved at få tilstrækkelig signal så der er udfald på den rute man optager.

Rigtig A til B navigation findes ikke på iGS620 selvom pakken og manualen kunne antyde det. Du kan planlægge en rute via app eller tredieparts tjenester og oploade den. Har du installeret det korrekte kort over området vil den vise et simplificeret kort med pileangivelse, antal meter og notifikation når der skal drejes.  Nøjagtigheden er tilstrækkelig til at du kan finde vej.

Batteritiden er imponerende. Under testen har vi kørt mere end 9 ture af en varighed mellem 2 til 3 timer før den skulle oplades. Der er ingen grund til at slukke den hvis den bruges ofte da standby forbruget  er minimalt.

Funktionsmæssigt får du alt det som konkurrenterne også kan, men til en meget konkurrencedygtig pris. Kan du leve med  manglen på den ægte A to B navigation og lidt funktionelle drillerier ind imellem giver den rigtig god valuta for pengene. iGS620 er kompatibelt med det meste ekstraudstyr, men er selv leveringsdygtige i både ekstra holdere, puls, hastigheds og kadence sensorer.

Konklusion
Med iGS 620 få du alle de funktioner i en kompakt enhed du normalt kun findes i apparater til mere end den dobbelte pris.  Funktionaliteten er ikke helt op to date efter dagens standard, men er en konkurence dygtig pris og mange funktioner det primære er den et godt valg.

IGPSport er også leveringsdygtigt i alt det perifære ekstraudstyr som puls, cadance og hastighed samt en Outfront cykelholder.

Link

 

 

 

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN