CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Goodyear Connector Ultimate TEST: Goodyear Connector Ultimate
Goodyear cykeldæk er ny på det danske marked. Vi har testet deres Connector graveldæk som imponerer med høj slidstyrke, godt greb og ... TEST: Goodyear Connector Ultimate

GoodYear er en af verdens største dækproducenter og deres cykeldæk kan spores til tilbage til 1898. De er dog stadig primært kendt for deres dæk til motorsport.

I samarbejde med Rubber Kinetics har de de senere år rebranded deres cykeldæk med en række nye modeller  lige fra landevejs racedæk til mountainbike og gravel dæk. Vi har testet deres Connector Ultimate i 650B udgaven.  Et dæk vi er svært begejstret for og som sætter barren pt for allround dæk til tuff Gravel- og Bikepacking.  Dækket fås både i en 700C og som den testede 650B udgave.  Der kan vælges mellem standard sort eller den populære tanwall.

Specifikationer

  • Materiale: Dynamic Silica4,
  • Dimensioner: 650×50 (50-584)
  • Tread: 120 tpi
  • Dæktryk: 35 til 58 psi
  • Features:  Tubeless Kompatibel, Sidewall  Protection
  • Vægt: 525 gram
  • Pris: set til kr. 375,-

Afprøvning
Den nyeste Connector Ultimate er bygget op omkring Goodyears Tubeless Complete dækkasse, der er lettere end deres billigere Premiums. Samtidig har den 120 tpi (tread pr inch) Så højt et tal findes normalt kun på top race landevejsdæk, og er et udtryk for hvor eftergiveligt og blødt dækket er. Ud over at være lufttæt er sidevæggene  forstærker den med anti-cut sidevægs lag og  R:Shield punkteringsbeskyttelse under den centrale del af slidbanen.

Dynamic:Silica4-blandingen er stort set den samme som Vector 4 Season landevejsdækkene, men tilpasset til brug offroad. Slidbanen består af et gennemløbende centralt bånd af tætpakkede lave knopper der varierer i bredden mellem 11 mm og 17 mm. Skulderen har større, med større afstand og 2 mm høje slidbane blokke. De største (3 mm) Y-formede blokke giver kantgreb på ydersiden af ​​slidbanen.

Connector Ultimate føles ret smidig, men har alligevel en tæt pasform. Benytter du de nye tubelessfælgtyper med indvendige bredder omkring de 20 til 24 mm er dækket uhyre let at få på og springer let på plads  med mindre end 40psi med en helt almindelig håndpumpe. En egenskab som er sjælden på mange af de nye tubeless dæktyper.

På papiret er dækket 50 mm bredt men på både Mavic og DT hjulsættene, de blev prøvet på, målte de kun godt 48 mm.  Mange gravelstel har en maks bredde på 45 mm men her vil Connector i langt de fleste tilfælde også kunne finde plads, igen afhængig af hvilket hjul du benytter.

Med en vægt på de godt 500 gram ligger Connector i den lette ende for et så kraftigt og bredt dæk. Med de anbefalede minimum dæktryk på 35 psi ruller dækket forbavsende godt på asfalt. Offroad kan du endda uden problemer gå helt ned omkring de 25 psi uden at dækket krænger for meget. I tilgift får du max. komfort og greb.

Dækket ruller subjektivt bedre end mønsteret skulle indikere, selv på gravelbikes i den tungere klasse. Slidstyrken er fænomenal og modstanden mod punkteringer er stor.

Goodyear Connector Ultimate er et fantastisk godt allround gravel dæk i klassen for de helt brede typer. Med det for dig rette dæktryk får du et dæk som kvitterer med stor komfort, hurtighed, greb og lang holdbarhed

Konklusion
Goodyear Connector er et fremragende storvolumen allround gravel dæk. I praksis er det næsten uopslidelig. Det ruller godt og har god vedhæftning både på tørt og vådt underlag. I tilgift er det let at sætte på og tage og springer let på plads med en almindelig pumpe Får vores varmeste anbefaling.

Link

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN