CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Extrawheel Brave TEST: Extrawheel Brave
Vi har testet seneste generation af den ethjulede polske cykelanhænger Extrawheel som ikke på alle områder helt lever op til forventningerne. TEST: Extrawheel Brave

Der er sket rigtig meget siden vi første gang testede en tidlig prototype og senere en af de første produktionsklare udgaver af den polske ethjulede cykelanhænger Extrawheel.  Den oprindelige ide med et ekstra hjul og en fjederståls sammenkobling er bibeholdt, mens selve anhænger rammen er ny konstrueret, nu udelukkende til brug med cykeltasker. Extrawheel kan leveres i mange forskellige udgaver både med og uden tasker og med forskellige hjulstørrelser inklusiv de helt kraftige Fatbike typer.

I forbindelse med redaktørens zigzag Mediatur på cykel til EuroBico i Frankfurt,  fik vi stillet en af de nyeste udgaver af Extrawheel traileren til rådighed til test. Vores test anhænger var modellen Brave med 28″ hjul og et sæt vandtætte Nomad Premium tasker på hver 30 liter. Da anhængeren formodentlig blive udsat for en hårdhændet behandling i sin levetid, er det betryggende at Extrawheel giver 5 års garanti.

Specifikationer

  • Hjul: Standard 28×1,75″Schwalbe Land Cruiser PLUS tire, Shimano axle, rim capsolute Riedel, 32 spokes Sapim Leader stainless steel, Schwalbe tube (valgfrie alternativer ved køb)
  • Ramme:  Thin-walled steel, stainless steel, plastic
  • Tasker: Vandtætte Cordura Tarpaulin 680g/m Made in Germany
  • Dimensioner: Trailer 85 cm totallængde inkl. trækaksel 128 cm
  • Vægt: 5,7 kg komplet
  • Vægt tasker: 2,5 kg
  • Flag: 70 cm
  • Garanti: 5 år
  • Pris: kr 4.200,-

Afprøvning
Extrawheel leveres færdigsamlet klar til brug. Finish og forarbejdning er ok, uden dog virkelig at imponere.  Standard leveres den med QR stikaksel. Det skal du være opmærksom på hvis du har en cykel med thru aksler. Extrawheel er leveringsdygtige i de tre mest gængse standarder med henholdsvis 1″, 1,5″ og 1,75″ gevind. Herudover kan købes løse bolte til montering på cykler med fast aksel, typisk cykler med indvendige eger eller hvis du har gevind beslag på stellet.

Inden brug skal trækakslen justeres så den har den rette tilspænding. Dette gøres ved at løsne de to små unbracobolte og derefter justere bredden så den svarer til godt 6-7 mm for kort. i forhold til akslen. Herefter spændes boltene igen og trækakslen sættes på plads i spænd. Herefter sættes selve anhængere på plads efter samme princip. Denne fremgangsmåde er også den letteste når anhængeren skal afmonteres specielt når den er fuldt lastet.

 

Sammenlignet med den oprindelige anhænger har Brave taget gevaldigt på i vægt og vejer nu komplet 8,2 kg inkl. tasker. Til sammenligning vejer den letteste ethjulede anhænger på markedet Freeparable T2 kun godt 4 kg. Også prismæssigt har den fået et gevaldigt hop opad, så dens udbredelse primært vil  begrænse sig til hardcore turcyklister på langturscyklister.

De vandtætte tasker har tre punkts beslag med lås samt en justerbar skinne som holder den på plads forneden.  Selve anhængerens beslag er konstrueret specielt til taskerne selvom der med lidt justering sagtens kan monteres standard tasker på den.  Taskerne har en sjov trekantet facon for få tyngdepunktet langt frem. De har et stort rum med rullelukke og tre justerbare remme med kliklås.

I praksis er taskerne lidt svære at pakke optimalt pga udformningen og der skal flyttes lidt rundt med tingene for at fylde pladsen optimalt ud. Taskerne har et bærehåndtag men kan ikke selv stå oprejst når de er taget af traileren, hvilket ofte er et irritationsmoment.  De forreste låsepaler støder på skærmen og giver raslelyde under kørsel specielt offroad.

I forhold til de fleste andre anhænger typer kan man godt mærke at tyngdepunktet er højere. Dette forstærkes yderligere ved meget læs hvor der tydeligt mærkes en kraftigt vrid når der manøvreres rundt med anhængeren. Der skal virkelig lægges kræfter i cyklen for at modvirke dette vrid specielt når drejningsvinklen bliver over 15 – 20 grader. Det betyder at den er svær at manøvrerer når du ikke cykler.  Anhængeren er ret kritisk mht til den samme vægtfordeling i de to tasker, faktisk mere end på en cykel med tasker.  En smart feature er at finde balancepunktet ved parkering så hele køretøjet selv kan stå.

Extrawheel har standard montering en stor bred skræm som er så solid, at der sagtens kan lægges f.eks et telt ovenpå den. Det havde været rart at der var forberedt til montering til et lille beslag.

Der hvor Extrawheel anhængeren for alvor brillerede er offroad hvor det store hjul giver en væsentligt mere rolig kørsel end de mere udbredte små hjul vi kender fra BOB, Topeak og Freeparable der har en tendens til at hoppe og danse når det går ud over stepperne. Befæstigelsessystemet fungerer upåklageligt og har på intet tidspunkt under testen fejlet. Flaget på vimplen var meget løst og forsvandt allerede på første dagen.  Men alligevel kan Extrawheel ikke helt løbe fra sin høje egenvægt. Den er tung at trække og den høje egenvægt vil man i praksis kompensere for ved at reducere sin bagage vægt. En sted der kan spares noget vægt er at køb et letvægts hjul og dæk.

I forhold til første generation er der sket forbedringer, men desværre også forringelser. Den primære byggekvalitet er blevet meget bedre, men på bekostning af en lidt for høj egenvægt og en prisniveau i den lidt for høje ende. Extrawheel anhængeren er i vores termer mere til det store cykeleventyr hvor du primært skal cykle langt end til daglig transport, hertil er håndteringen for bøvlet.

 

Plus

  • Ægte offroad kapabel
  • Stort udvalgt i akseltyper
  • 5 års garanti

Minus

  • Håndtering
  • Vægt
  • Pris

Konklusion
I forhold til til det oprindelige design, er Brave på nogle områder et fremskridt men på andre lidt et tilbageskridt, ikke mindst på vægten. Den absolut største force ved Extrawheel er dens opførsel under offroad kørsel.



Link

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN