CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Evoc Bikepacking Packs TEST: Evoc Bikepacking Packs
BOA snørrelukket er det største nyskabelse på de sporty Bikepacking Packs fra Evoc. TEST: Evoc Bikepacking Packs

Evoc Sports har udvidet deres omfattende program af cykel og rejsetasker med en ny serie Bikepacking Packs der er blandt de første på markedet til at implementere BOA snøre lukket.

Serien består af 4 tasker, en saddeltaske, en styrtaske samt en overrørstaske og en lille multiuse taske der kan placeres forskellige steder inden i cykelrammen. Vi havde lejlighed til at prøve taskerne first hand på Evoc Media Camp sidste efterår på nogle teknisk krævende trialspor hvor de viste at man godt kan have tasker på mountainbiken, selv når det går stærkt. Efterfølgende  sendte Evoc nogle af deres nye produkter for denne sæson, hvor vi allerede har testet deres nye Hip Pack Capture kamera taske.

Vi har testet tre af modellerne i Packs serien over de sidste fire måneder.  At kalde Evoc for Bikepacking Packs er måske en anelse misvisende, da de grundet deres forholdvis beskedne størrelser primært er tiltænkt til dagsture med minimal pickpak.

Specifikationer

SEAT PACK Boa®
S: 1l, 170 g, 10 x 22 x 10 cm
M: 2l, 198 g, 10x x 27 x 12 cm
L: 3l, 225 g, 11 x 37 x 19 cm
Justerbar kompression med rullelukke
Kompatibel med Dropper post
Blød TPE saddelpinds beskyttelsese
Flexibel låsesystem med rem
Farver: grå/sand
Pris: set til kr 889,- i størrelse L

Multi Frame Pack
S: 0,7l, 89 g, 16 x 8 x 5,5 cm
M: 1l, 123 g, 16 x 11 x 12 cm
Universel anvendelig på de fleste cykler
Vandtæt YKK-lynlås (FGP)
Justerbart velcro montering
Inklusiv ramme beskyttelses tape
Farver: grå/sand
Pris: set til kr. 299,- i størrelse M

HANDLEBAR PACK Boa®
M: 2,5l, 200 g, 30 x 12,5 x 15 cm
L: 5l, 260 g, 30 x 15 x 15 cm
Boa® Fit System for let og sikker montering
Rullelukke adgang i hver side
Rullelukke kompression
Slidstærk og vandtæt
Passer på racer, gravel, cross og mountainbikes
Farver: grå/sand
Pris: set til kr- 900,- i størrelse M

Afprøvning
Taskerne er udført i et vandafvisende og helt vandtæt materiale. De fås i forskellige størrelser og i to farver. Den traditionelle grå og den moderigtige sandfarvede. Det patenterede BOA lukke er den største nyskabelse på EVOC  taskerne der benyttes på styr- og saddeltasken. Dette princip gør dem hurtige og meget fleksible mht. til montage samtidig med at de sidder urokkelig fast.

Saddeltasken fås i tre størrelser. Vores testeksemplar var den største på 3 liter, hvilket ikke umiddelbart lyder af meget, men som i praksis kan rumme mere pga af rullelukket. Tasken er en af få større saddeltasker der fungerer upåklageligt med dropperpost saddelpinde netop pga af BOA systemet da den er helt vandret i sin udformning og saddelbefæstningen er fuldstændig glidefri. Toppen af tasken fæstnes traditionelt med velco remme mens selve bespændingen rundt om saddelpinden er med BOA lukke. Kombinationen af BOA lukket og en kraftig blød gummibase gør at den sidder urokkelig fast og ikke glider op og ned på saddelpinden.

Selve lukningen og kompressionen af rullelukket er knap så elegant. Det foregår med en justerbar rem og en underlig kliklås på toppen. Jo mere man komprimerer tasken jo mere overskydende rem får man hængende på undersiden. Her mangler yderliere en fiksering ud over den ene. Hvorfor Evoc ikke har brugt to BOA lukker, virker lidt mærkeligt men formodentlig pga af pris.  Saddeltasken er rigeligt stor til tøj og lidt proviant. Da bunden af tasken er i et stift plast materiale er den forholdvis let at pakke tæt med bløde ting. Som alle andre større saddeltasker, som ikke har et indbygget stel vipper den en del til siden, når man cykler og sidder uroligt i sadlen.

Universaltasken er en fiks lille taske der kan finde plads alle steder hvor der er en smule overskydende plads inden i rammen. Primært mountainbike rammer har god gavn af den lille taske. Der medfølger fire velco remme som kan placeret valgfrit. Desuden er der beskyttelsestape med til sarte kulfiber rammer. Tasken åbnes i den ene side med en vandtæt lynlås. Her er god plads til en slange og lidt lappegrej. Der er desuden en mindre netlomme indvendig i døråbningen. En fin lille taske med stor anvendelighed til smådele.

Styrtasken fås i to størrelser. Vi testede den mindste på 2,5 liter. Den har som det næsten er standard idag, rullelukke i hver ende. Røret er forstærket med en plastinsats så den holder faconen. Fastspænding foregår med et dobbelt lukke der betjenes af et enkelt BOA hjul. Det bløde gummibeslag  har udfræsninger til kabler. Tasken kan sidder helt inde inder styret lavt eller mere oppe vandret hvilende på kablerne. Den første placering er mest velegnet til mountainbikes mens den sidste er ideel til cykler med dropbar styr.

 

BOA lukket gør at den kan komme til at sidde urokkelig fast. Det er spot on, men lidt ærgeligt at Evoc har valgt en taske rulleåbning i siderne som i praksis er meget vanskeligt at komme til når den sidder på cyklen. En frontbetjent lynlås havde været en bedre løsning og gjort tasken mere anvendelig som taske til ens kamera/telefon og andre ejendele man ofte hurtigt skal have adgang til. Tasken sidder lige godt på landevejs som MTB styr.

Tasker er normalt ikke noget som er særlig velegnet til hardcore mountainbiking, men her overasker Evoc taskerne positivt. Finish og forarbejdning er i orden og BOA funktionaliteten er et ekstra plus specielt på styrtasken. Den urokkelige montage sker så lidt på bekostning af volumen. Forhåbentlig ser vi i fremtiden flere tasker med BOA systemet og med lidt bedre funktionalitet mht til tilgang  til taskerne. Taskerne vil primært appelere til sporty dagscyklister både on og offroad, som hidtil. ikke har villet køre med tasker. Her er de pt. uden konkurrande.

Konklusion
Evoc Bikepacking Pags er nogle fine tasker som udfylder hullet mellem allerede eksisterende tasker. BOA lukket giver hurtigt og sikker montering af taskerne. Taskernes styrke er den bombproof montering som primært vil appelere  til den sporty cyklist med minimale bagagekrav både on- og offroad.

 

Link

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN