CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Ergon SR Allroad Core Comp TEST: Ergon SR Allroad Core Comp
Vi har testet en silkeblød saddel fra tyske Ergon TEST: Ergon SR Allroad Core Comp

Tyske Ergon Bike er primært kendt for at sidde på en række mærkevare cykel brands, men deres omfattende program af sadler og greb kan skam også anskaffes i løs vægt. Ergon Bike har eksisteret siden 2003 og har base i den tyske by Koblenz.  Alle deres produkter er udviklet og produceret i Tyskland. Lige siden starten har korrekt ergonomi og deraf medfølgende optimal komfort været deres focus område.

Ergon SR Allroad Core Com sadlen er kendetegnende ved at benytte et særligt vibrations dæmpende mellemlag udviklet af BASF Infinergy.   

Specifikationer

  • Materiale sæde: Nylon Composite, Microfiber med Orthopedic AirCell Foam
  • Materiale stel: CroMo
  • Dimensioner: 262 x 152/139 mm
  • Størrelser: S/M og M/L
  • Features: Side flanker med Orthopedic AirCell Foam BASF Infinergy®
  • Brug: Allroad/Gravel/Cyclocross, Road
  • Vægt: 252 gram
  • Pris: kr. 1.049,-

Afprøvning
Ergon SR Allroad Core Comp er en nydelig, ret neutral udformet saddel der ikke umiddelbart indikerer at den har et særligt es gemt i kernen. Sadlen er opdelt i tre lag, Nederst har en en massiv Nylon Composite bund hvorpå  CrMo stellet er monteret. Øverst et Cover i microfiber med  rifler i siderne bagerst og en  mindre uddybning i midten for modellen til mænd. Der findes en tilsvarende kvinde specifik udgave. Sadlen er ikke åben i bunden, så du slipper for at få vand og skidt op den vej. Kernen i selve sadlen er BASF Orthopedic AirCell Foam. BASFs Infinergy®-materiale sætter nye standarder inden for stød- og vibrationsdæmpning. Når trykket på sadlen aftager, vender Ergon CORE HD®, der består af tusindvis af skumpartikler, lynhurtigt tilbage til sin oprindelige form,  selv under konstant belastning. Teknologien er ret udbredt indenfor løbesko.

Fra siden kan det specielle skumlag tydeligt ses.  Sadlen er ret bred 152 mm i Large men fås også i en smallere udgave på 139 mm.  Selve siddefladen er ret glat så afhængig af hvilke bukser du bruger vil nogle måske syntes de glider lidt meget rundt. Næsen på sadlen er svag nedbøjet og ret bred. Det betyder at sadlen ikke generer synligt når man sidder langt fremme på f.eks opkørsler.

Valg af cykelsaddel er i høj grad en individuel sag, men Ergon BASF kombinationen har i den grad imponeret.  Det er lidt svært at beskrive, det skal prøves. Men det føles lidt som at sidde på en pude og specielt på de lange ture offroad er der markant forskel. Det betyder også at du ofte vil kunne cykle med noget højere dæktryk, og herved kunne øge din hastighed.

Sadlen har sin største effekt hvis du cykler meget offroad det være sig MTB, gravel og cross. Den lidt høje vægt rigeligt opvejes af den kørekomfort du får.

Konklusion
Ergon SR Allroad Core Comp imponerer med en fremragende siddekomfort, som ikke ret mange andre kan gøre dem efter. Cykler du primært offroad er den nærmest uomgængelig. Eneste forbehold er en lidt høj pris og vægt.  Den er også et virkelig godt alternativ til en affjedret saddelpind.

Link

 

CYKELPORTALEN