Den opmærksomme læser har nok bemærket at vi tester usædvanligt mange foldecykler fra Dahon. Det skyldes udelukkende at Dahon er meget villige til at stille testcykler til rådighed.
Vi kan derfor kun opfordre andre foldecykelproducenter til at komme ud af busken, hvis de ønsker at få testet deres produkter.
Dahon’s top of the range foldecykel Mu EX, er en kompromisløs fartmaskine udstyret med de bedste komponenter. Den er let, stiv og skabt til fart. Den foldes sammen på 15 sekunder, har en PA Series, 7005 butted aluminums ramme med deres patenterede Sonus rør.
Udstyr:
Forgaffel: Dahon SlipStream™, Puro™ U7 aluminum, patented Fusion™ technology, double butted tubing
Kranksæt: FSA SL-K carbon w/ 55-42T CNC ringsFor og bagskifter: SRAM Red
Gearområde : 30 – 94″
Pedaler: ekstra tilbehør
Gearskifter: SRAM DoubleTap 10spd
Kassette: SRAM Red 11-28T
For og bagnav: Kinetix Pro
Fælge: Kinetic Pro
Dæk : Schwalbe Kojak 20 x 1.5″
Bremser: Kinetix Pro V
Bremsegreb: Avid Speed Dial 7
Frempind: Radius™ VRO, patented Fusion and V-Clamp technologies, forged aluminum, custom designed for Syntace VRO system
Styr: Syntace VRO, adjustable
Saddel: Kore XC, I-Beam, 228g
Saddelpind: Kore I-Beam, 2014 AL, 34 x 580mm
Dimensioner sammenfoldet : 35 x 80 x 66cm
Foldetid: 15 sec
Maksimum ryttervægt: 105 kg
Vægt: 8.8 kg
Størrelse: 20″ Wheel
Farve: Obsidian
Afprøvning
Ingen tvivl om at denne MU Ex er skabt til fart. Den er let og opfører sig kørsels mæssigt næsten som almindelig racercykel. Rammen i aluminium er megets stiv, og det samme gælder frempind og styr som ofte på foldecykler kan være et problem pga konstruktionen med den lange frempind. Cyklen accelerer som en raket, her kan selv den vildeste toptrimmede motionist på sit kulfiberlyn, have svært ved at være med. Det skyldes først og fremmest de små hjul.
Det mest imponerende er dens bjergegenskaber. Prøvekørslen fandt sted i Sydtyskland på en rundstrækning med nogle barske stigninger, hvor jeg gang efter gang overhalede stort set alle andre på racercykler, og jeg er bestemt ikke i storform. Cyklen føles subjektivt bare lettere på stigningerne end mange andre cykler.
Konklusion
Mu Ex er i høj grad en livstils cykel først og fremmest for dem der søger en anderledes cykel og ikke mindst opmærksomhed. Alene det at overhale en flok “racerrøve” på deres over lirede kulfiber racercykler med pladehjul, er belønning nok. (der blev ihvertfald skiftet ivrigt gear bagved for at følge med, det er jo ikke rart at have på sig at man blev overhalet af en foldecykel) ;o)
Dahon Mu Ex forhandles officielt ikke i Danmark, så interesserede må kontakte den danske grossist for levering. Prismæssigt ligger den omkring kr. 17.650,-
Links
CYKELPORTALEN
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Er en gravelcykel bare en gravelcykel ?
- To gravelbike festivaller
- Shimano udbygger deres samarbejde med A.S.O
- Bianchi e-Omnia
- TEST: Craft Velo Thermal Bibshorts
- BH iLynx Race Carbon
- Overbevisende cykeldæk database
- Kæde revolution fra Taya
- Cykelværktøj Incognito
- TEST: Hiplok Låse
- Fuldautomatisk baglygte fra Otto
- Cykeltøj fra BMC-Switzerland
- Focus Atlas
- Nye datoer for to internationale cykelmesser…
- Visionær ladcykel
- Tysk – Dansk gravelløb for de vinterseje
- Anmeldelse: Re: Cyclist 200 years on two wheels
- TEST: Spinergy GX 650B
- Foldecykel til folket
- Open Bike Festival