CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Curana Mudguard CLite TEST: Curana Mudguard CLite
Er du mere til kulør end sort, er der med Curana Mudguard C-Lite muligt at få nye farver på cyklen. Om vi syntes om... TEST: Curana Mudguard CLite

Skærme på cyklen er for de fleste, der cykler dagligt, en praktisk nødvendighed, med mindre du elsker at blive smurt ind i vand og skidt og efterfølgende bruge en masse tid på rengøring 🌞. Langt de fleste skærme der sidder på flåden af cykler, er ofte i plastik og sorte. Men hvorfor ikke udfordre den gængse fremtoning en smule og montere nogle mere individuelle typer med lidt mere spræl…

Curana er et belgisk firma leveringsdygtige i skærme, kædeskærme og bagagebærer.  Ud over egne produkter er de også OEM leverandør i mere specielle produkter til andre producenter f.eks BMC.
Mudguard C-Lite er deres Deluxe model, der fås i flere farver og med forskelligt grafisk tryk. Skærmene fås til 700C og 26″ i forskellige bredder:  30, 35, 40 og 45 mm i 700C udgaven og 50, 55, 60 og 65 mm til 26″. Til denne test har vi kikket nærmere på 700C x 45mm udgaven.

Specifikationer

  • Materiale: Aluminium/plastik komposit
  • Størrelser: (test) 700C x 45 mm
  • Tilbehør: Beslag, bolte og skærmstivere
  • Farver: Blank,sort og forskellige mønstre
  • Vægt: 420 gram (sæt)
  • Pris: kr 400,-

Afprøvning
Curana Mudguar C-Lite leveres i en smart indpakning, med alt tilbehør samt en lille monterings vejledning. Selve skærmene er meget tynde og ligner umiddelbart aluminium, men de er en sandwich konstruktion af plastik i midten beklædt med et tynd folie af flere lag aluminium. Det gør dem lettere end hvis de var helt i aluminium, men knap så stærke. Til gengæld dæmper lag opbygningen effektivt vibrationer , noget der ofte opleves på rene plastikskærme.

Monteringen er ret traditionel. Af en af mig ukendt grund, er skærmstiverne forskellige for og bag. Selve monteringen på skærmen er den sammen via et stort hul og en drejbar plastikfatning. Løsningen ser elegant ud men jeg havde nok foretrukket den siddende udvendigt på skærmen fremfor at optage plads indvendig, specielt med knopdæk. Stiverne til bagskærmen monteres via en glidbar bøsning på bagstaget, effektivt, elegant og let justerbar,. Anderledes forholder det sig på forgaflen, med en stor kluntet plastiksag. Her foretages justeringen via en meget dårlig og svært tilgængelig krydskærsvskrue. På visse cykler vil beslaget også komme i kambolage med skivebremsen. Hvorfor ikke bruge samme system både for og bag ?

Bagskærmen holdes på plads midtpå af et fiks skydbar plastikbeslag. mens der er hul nederst til montage bagpå krankboksen.  Foran benyttes den traditionelle beslag og en bolt gennem forgaflen.

Selve rundingen på skærmene er ikke særlig stor, så der er god luft mellem skærm og dæk. Men det betyder det også at dækket ikke skal være for bredt, hvis man skal undgå sprøjt fra det det. En anden mangel er længden på skærmene, specielt bagskærmen. De burde være længere og måske suppleret med et par stinkklapper, ligesom referancen på dette område SKF Raceblade. Den flotte finish holder ikke længe. Overfladen med trykket er meget sart, og bliver hurtigt ridset. Smag er naturligvis forskellig, men i direkte sammenligning med sorte plastikskærme er Curana i denne testers optik både mere elegante og luftige. Giv dem en klassisk racer med tynde rør i alu eller titanium, og det bliver rent LIR.

Plus

  • Formfaste
  • Vibrationsfri
  • Flot design

Minus

  • Sart mod ridser
  • Klodset skærmstiver foran
  • Længden

Konklusion
Curana Mudguar C-Lite er et forfriskende alternativ til de lidt kedelige sorte plastikskærme flest. Er design og udseende vigtigt, er de afgjort en mulig løsning. Men der er stadig plads til forbedringer i form af længere længde, og et mere elegant befæstigelssystem på forhjulet. Pris og vægtmæssigt er de meget konkurrencedygtige.

Link

CYKELPORTALEN