TEST: Cinelli Super Corsa
CYKLERRACER & CROSSTEST 29. november 2010 CYKELPORTALEN
Tilbage i 1948 besluttede cykelrytteren Cino Cinelli at udnytte de 15 års erfaring, han havde fra de mange kilometer på de italienske landeveje til andet end at vinde cykelløb. Den mekaniske viden og de mange kilometer havde givet ham en viden, der skulle udnyttes til noget større. Mange vil stadig huske ham for hans moderne cykelstyr, den første sadel med plastic stel, den første tåklips og hurtigbespændings pedal. 30 år senere i 1978 overlod Cino Cinelli firmaet til en ung entreprenør fra stålindustrien ved navn Antonio Colombo, hvis hjerte især brændte for produktion af rammer. Han så cyklen og dens komponenter som ikke-færdigudviklede genstande, og havde masser af visioner og ideer til videreudvikling. Siden har Cinelli blandt andet introduceret Spinaci ekstensions (der bruges af over 800.000 cyklister), korkstyrbåndet, Bootleg gadecykling og Rammen, der har revolutioneret det traditionelle styr. Alt dette og meget andet er grobunden for Cinellis rødder og takket være den anderledes måde at fortolke cyklen på, er Cinelli i dag en verdenskendt virksomhed især kendt for sit design og ambitiøse visioner.
Design er ikke bare det man ser. Design er også form, skitse, teknologi, teknik, materiale, innovation, kreativitet, funktion, kvalitet, knowhow og følelser. ”Alle produkter skal have en idé for, hvis det er en kopi, kan det ikke være et Cinelli produkt.” Hos Cinelli holder de sig i trit med tiden, og lader sig inspirere og samarbejder med kunstnere, musikere, designere og sportsudøvere fra andre sportsgrene. Deres rødder er i Milano, og de forstår de aspekter, som har gjort byen til et centrum for international kultur. Det er af afgørende betydning, og hjælper dem med at nå deres mål. Hos Cinelli arbejdes der efter en fælles mission: ”Vores historie fortæller os, at intet er umuligt, alt hvad vi skal gøre, er at se længere ud – ud over det nuværende. Vi elsker produkterne og værdsætter deres historie. Vores hoved er i fremtiden, men vores fødder er blevet stående på fast grund siden 1943, hvor Cino Cinelli vandt Milano-San Remo.” Konkurrence genet er dog også en stor del af Cinellis DNA, og Cinelli er da også stolt over at have haft store mestre som Lemond, Fignon, Hinault, Chiappucci, Armstrong, Cipollini, Di Luca og Simoni som kunder. I samarbejde med Columbus producerer Cinelli således produkter, der hører hjemme i den allerhøjeste liga af cykelverdenen.
Vi lever i en flyvsk verden hvor det ene nye produkt erstatter det andet. Det som er IN idag er OUT imorgen. Dette gælder naturligvis også cykelverdenen. Det er derfor rart af og til at kunne sætte sig på en cykel som så og sige har overlevet tidens tand. Cinelli er idag først og fremmest kendt for moderne kulfiber og aluminiums produkter, men traditionen lever stadig. Super Corsa så første gang dagens lys for 40 år siden og har stort set været uændret i programmet siden.
Stellet er naturligvis stål og den fineste slags fra Columbus kaldet Neuron. De fine tynde rør er smukt sammenføjet med forkromede muffer. Rammerne håndbygges i Italien med brug af traditionelle metoder og klassiske farver.
Specifikationer
- Klassisk håndloddet ramme i Columbus Neuron stål, med forkromede muffer
- 1″ Columbus CrMo Neutron stål forgaffel med 26,4 mm krone
- 8 forskellige farver
- Størrelser fra 48 til 64 cm i 1 cm spring
- Vægt 1790 g for rammen størrelse 54 cm og 499g for forgaffel
Afprøvning
Smag er naturligvis forskellig, men alene fremtoningen på denne Cinelli ramme signaler tidsløs elegance. Jeg ved godt at tynde rør ikke er oppe i tiden som domineres af volumiøst kulfiber og aluminium, men jeg har altid syntes at en racercykel skal have slanke rør som æstetisk bedre passer sammen med tynde dæk som igen signalerer høj fart.
Hvordan er så denne Super Corsa ude på landevejen, uhyre harmonisk så man hurtigt glemmer de sædvanlige superlativer om stivhed contra lav vægt. På papiret er cyklen både tungere og knap så stiv som moderne rammer, men det glemmer man hurtigt. Rammen er super komfortabel uden dog at virke blød eller eftergivelig på nogen måde. Man skal lede endog meget længe efter en ramme som er så sporstabil. Specielt på nedkørsler og i sving er den svær at overgå. Det hele kan opsummeres i et ord køreglæde.
Konklusion
Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg har været meget begejstret for denne italienske klassiker. Den opsummere på fornemmeste vis hele essensen i det at køre på racercykel. Super Corsa er højst sandsynlig ikke cyklen for hvem som helst. Er du til døgnfluer og lir skal du kikke andre steder, men er du derimod til no nonsens og tidløs elegance er SuperCorsa et rigtig godt valg.
Super Corsa sælges kun som rammekit og tages kun hjem på bestilling. Den vejl. udsalgspris er kr. 14.995,-
Links
CYKELPORTALEN
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Ny dansk gruscykel
- Bosch lancerer lavtryksrenser til cykler
- ANMELDELSE: Chimpanzee Superbar
- Omdan din cykelanhænger til en rejsekuffert
- Ny cykelhjelm fra Mavic
- Imponerende størrelse fra Wahoo
- På besøg hos Brompton
- Innovativ universel bagskifter der kan repareres
- Orientering mod det fælles bedste i byerne
- Når cykelproduktion bliver en kunstart
- Sensommer på grænseruten og gendarmerstien
- Branded der gjorde cykeltasker moderne
- Dynamo nav og hjul fra DT Swiss
- Terns ladcykler støtter lokalsamfundet i Ukraine mod Putins aggression
- Til kamp mod det SORTE…
- TEST: Ortlieb Fork Pack Plus
- Cykelportalen’s fire råd til den perfekte vintercykel – plus et bonus KISS
- Tågen letter … igen
- Fara Cycling nu lettere tilgængelig på det danske marked
- Det bedste fra Bespoked 2024 – TILBEHØRET