CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Tilbage i 1948 besluttede cykelrytteren Cino Cinelli at udnytte de 15 års erfaring, han havde fra de mange kilometer på de italienske landeveje til...

Tilbage i 1948 besluttede cykelrytteren Cino Cinelli at udnytte de 15 års erfaring, han havde fra de mange kilometer på de italienske landeveje til andet end at vinde cykelløb. Den mekaniske viden og de mange kilometer havde givet ham en viden, der skulle udnyttes til noget større. Mange vil stadig huske ham for hans moderne cykelstyr, den første sadel med plastic stel, den første tåklips og hurtigbespændings pedal. 30 år senere i 1978 overlod Cino Cinelli firmaet til en ung entreprenør fra stålindustrien ved navn Antonio Colombo, hvis hjerte især brændte for produktion af rammer. Han så cyklen og dens komponenter som ikke-færdigudviklede genstande, og havde masser af visioner og ideer til videreudvikling. Siden har Cinelli blandt andet introduceret Spinaci ekstensions (der bruges af over 800.000 cyklister), korkstyrbåndet, Bootleg gadecykling og Rammen, der har revolutioneret det traditionelle styr. Alt dette og meget andet er grobunden for Cinellis rødder og takket være den anderledes måde at fortolke cyklen på, er Cinelli i dag en verdenskendt virksomhed  især kendt for sit design og ambitiøse visioner.

Design er ikke bare det man ser. Design er også form, skitse, teknologi, teknik, materiale, innovation, kreativitet, funktion, kvalitet, knowhow og følelser. ”Alle produkter skal have en idé  for, hvis det er en kopi, kan det ikke være et Cinelli produkt.” Hos Cinelli holder de sig i trit med tiden, og lader sig inspirere og samarbejder med kunstnere, musikere, designere og sportsudøvere fra andre sportsgrene. Deres rødder er i Milano, og de forstår de aspekter, som har gjort byen til et centrum for international kultur. Det er af afgørende betydning, og hjælper dem med at nå deres mål. Hos Cinelli arbejdes der efter en fælles mission: ”Vores historie fortæller os, at intet er umuligt, alt hvad vi skal gøre, er at se længere ud – ud over det nuværende. Vi elsker produkterne og værdsætter deres historie. Vores hoved er i fremtiden, men vores fødder er blevet stående på fast grund siden 1943, hvor Cino Cinelli vandt Milano-San Remo.” Konkurrence genet er dog også en stor del af Cinellis DNA, og Cinelli er da også stolt over at have haft store mestre som Lemond, Fignon, Hinault, Chiappucci, Armstrong, Cipollini, Di Luca og Simoni som kunder. I samarbejde med Columbus producerer Cinelli således produkter, der hører hjemme i den allerhøjeste liga af cykelverdenen.

Vi lever i en flyvsk verden hvor det ene nye produkt erstatter det andet.  Det som er IN idag er OUT imorgen.  Dette gælder naturligvis også cykelverdenen.  Det er derfor rart af og til at kunne sætte sig på en cykel som så og sige har overlevet tidens tand.  Cinelli er idag først og fremmest kendt for moderne kulfiber og aluminiums produkter, men traditionen lever stadig.  Super Corsa så første gang dagens lys for 40 år siden og har stort set været uændret i programmet siden.

Stellet er naturligvis stål og den fineste slags fra Columbus kaldet Neuron. De fine tynde rør er smukt sammenføjet med forkromede muffer. Rammerne håndbygges i Italien med brug af traditionelle metoder og klassiske farver.

Specifikationer

  • Klassisk håndloddet ramme i Columbus Neuron stål, med forkromede muffer
  • 1″ Columbus CrMo Neutron stål forgaffel med 26,4 mm krone
  • 8 forskellige farver
  • Størrelser fra 48 til 64 cm i 1 cm spring
  • Vægt 1790 g for rammen størrelse 54 cm og 499g for forgaffel

Afprøvning
Smag er naturligvis forskellig, men alene fremtoningen på denne Cinelli ramme signaler tidsløs elegance.  Jeg ved godt at tynde rør ikke er oppe i tiden som domineres af volumiøst kulfiber og aluminium, men jeg har altid syntes at en racercykel skal have slanke rør som æstetisk bedre passer sammen med tynde dæk som igen signalerer høj fart.

Hvordan er så denne Super Corsa ude på landevejen, uhyre harmonisk så man hurtigt glemmer de sædvanlige superlativer om stivhed contra lav vægt. På papiret er cyklen både tungere og knap så stiv som moderne rammer, men det glemmer man hurtigt.  Rammen er super komfortabel uden dog at virke blød eller eftergivelig på nogen måde.  Man skal lede endog meget længe efter en ramme som er så sporstabil. Specielt på nedkørsler og i sving er den svær at overgå.  Det hele kan opsummeres i et ord køreglæde.

Konklusion
Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg har været meget begejstret for denne italienske klassiker. Den opsummere på fornemmeste vis hele essensen i det at køre på racercykel. Super Corsa er højst sandsynlig ikke cyklen for hvem som helst. Er du til døgnfluer og lir skal du kikke andre steder, men er du derimod til no nonsens og tidløs elegance er SuperCorsa et rigtig godt valg.

Super Corsa sælges kun som rammekit og tages kun hjem på bestilling. Den vejl. udsalgspris er kr. 14.995,-

Links

CYKELPORTALEN