Canadiske Cervelo er i cykelsammenhæng en forholdvis ung komet. Cervélo Cycles så dagens lys i 1995, da de to ingeniører, Phil White og Gérard Vroomen, på baggrund af deres tidligere arbejde med at udvikle og forbedre eksisterende enkeltstartscykler, besluttede at stå på egne ben. Deres første produkt var den futuristiske og banebrydende enkeltstartscykel Baracchi.
Siden starten i 1995 og frem til 2003 var mærket ret ukendt. Dette vendte gevaldigt da Cervelo og det daværende CSC med Bjarne Riis som sportsdirektør og ejer, indgik en sponsoraftale. Denne kombination bar frugt og var en af hovedårsagerne til at Cervelo nu kom på alles læber i det meste af Europa og resten af verden.
I mange år har optimal aerodynamik hovedsaglig været forbeholdt på enkeltstartscykler, mens landevejssegmentet uden tvivl pga af medier og forbrugeres efterspørgsel, har været mere fokuseret på vægt som den vigtigste parameter. Men med Scott Foil, Specialized Venge , Litespeed C1 og senest Ridley Noah er aerodynamiske landevejsracere kommet i vælten. Selvom Cervelos ballast i modsætning til de andre altid har været aerodynamik så kommer Cervolo S5 alligevel på markedet som den foreløbig sidste i feltet og det har nogle åbenlyse fordele . Cervelo S5 har været flere år undervejs så de har haft rig lejlighed til at kikke de andre efter i kortene og teste sig op mod dem og herved kunnet frembringe den hidtil mest effektive aerodynamiske landevejscykel. Et andet trumfkort er geometrien som også, i modsætning til konkurrenterne, er den helt klassiske racergeomeri. S5 geometri er fuldstændig identisk med deres “almindelige” R5 ramme.
Cervolo er kendt for at have en meget videnskabelig og ingeniørmæssig tilgang til deres frembringelser, en tilgang som ikke i samme grad er dikteret af mode og smart markedsføring som nogle af konkurrenterne. Cervelos produkter bærer præg af en evolutionær udvikling hvor man løbende forfiner allerede eksisterende teknologier og først forkaster de gamle når de gennem grundige test og vindtunnelforsøg viser sig bedre.
Her ses tydeligt at krankboksen og bagstag er asymetrisk. S5 er forberedt for
Shimanos elektriske DI2 grupper. Batteriet monteres i de to bøsninger.
Dem som kender Cervelos produkter vil derfor også kunne se mange lighedspunkter fra deres andre modeller. S5 er nærmest en kloning mellem R5 landevejsraceren og P3/P4 enkelstartscyklerne.
Cervelo fremhæver selv fem parametre der gør den unik.
1. Skrårør og forgaffel er tættere på hjulet og udfylder det tomrum der er mellem ramme og hjul. Det reducerer luftmodstanden.
2. Rammen er designet så brugen af cykelflasker rent luftmodstandsmæssigt bliver en integreret del af rammen. Det er muligt at montere to almindelige flasker traditionelt med en på skrå og en på saddelrøret eller en på skrårøret længst nede for lav vindmodstand eller en stor aerodynamisk udformet flaske.
3. Udskæring til baghjulet så rammen følger hjulet er taget fra P3 og P4 modellerne. Dette reducerer også luftmodstanden
4. Skråstagene til bagrammen er monteret vandret på hovedrammen og danner herved en lille vinge som reducerer luftmodstanden.
5. BBright krankboks som reducerer luftmodtanden og samtidig forøger stivheden
De nærmeste konkurrenter har hver især nogle af disse teknologier men s5 er den første ramme som inkorporerer alle fem teknologier hvilket sikkert er en medvirkende årsag til at slutresultatet bliver bedre.
Afprøvning
Testcyklen var den “billigste” monteret med SRAM Rival men ekstraordinært med et sæt 3T Mercurio hjul istedet for Fullrum, den normalt leveres med. Mercurio hjulene vender vi tilbage til i en senere test.
Dømt alene ud fra udseendet deler S5 vandene. På mine testture var bemærkninger alt fra wau til hvor ser den underlig ud, men S5 skal bestemt ikke dømmes for sit udseende men udelukkende for dens performance. Den design er mere eller mindre affødt af at kunne opnå de mest optimale resultater. Aerodynamiske cykler har ofte haft et ry som cykler var svære at styre, og ukomfortable, kun egnet til at cykle ligeud i høj fart. Det gælder ikke for s5 som er en sand allrounder som på bedste vis forener al den bedste teknologi fra to verdener.
Ofte forventes et eller andet spektakulært når man sættets sig op på sådan en ædel og speciel udseende cykel, men det udebliver heldigvis her. Man sidder som på sin almindelige racercykel og den reagerer og opfører sig som den skal. Den er stiv, reagerer promte, klatrer godt og er faktisk meget behagelig at cykle langt på. Glem alt om de sædvanlige floskler om at du blæser af vejen når der er sidevind, det gør du ikke, cyklen føles subjektivt som om at den skærer sig igennem vinden og næsten hjælper dig på vej. På papiret skulle Cervelo have reduceret vindmodstanden med 8 watt, for at kunne opretholde en fart på 40 km/t hvilket betyder at du som cyklist skal bruge mindre kraft for at kunne oprette holde farten. Og det er netop ved de store hastigheder at man for alvor mærker at det er en smule lettere og hvem vil ikke gerne have den fordel.
Så kan du jo spørge dig selv om man som almindelig gennemsnits motionist vil kunne have nogen fordel af al den optimerede cykelteknologi, Nej sikkert ikke og bestemt ikke hvis fornuften og husholdingsbudgettet skal holde. Det svarer lidt til at skyde gråspurve med kanoner. S5 er uden tvivl helt på forkant med teknologien men hånden på hjertet, for alvor at kunne drage nytte af alle dens kvaliteter, mener jeg man skal være elite og konkurrancecyklist. Hvis ellers du som rytter er toptrimmet vil S5 kunne være en reel gevinst om kampen til podiepladser. Trods det er den alligevel blandt de får cykler i mange år som jeg har været ked af at skulle aflevere igen alene kva det meget overbevisende ingeniørarbejde der er lagt i den.
Konklusion
Grænserne flyttes hele tiden og Cervelo S5 er uden sidestykke den mest alsidige og overbevisende landevejscykel jeg endnu har prøvet som forener det bedste fra to verdener. Dyrker du landevejscykling på mange planer hvor performance og maksimal udnyttelse af dine kræfter er nøgleparametre men kun ønsker en og samme cykel, så er Cervelo S5 forbandet svær at gå uden om. Desværre har al den teknologi en høj pris men vi kan håbe på at det efterhånden kommer ned i et mere tilgængeligt økonomisk leje. En 2011 state of the art allround racercykel med god margen til sine nærmeste konkurrenter som får lidt at tænke på det kommende år.
S5 sælges i Danmark i forskellige konfigurationer.
Komplette cyklerT
S5 Rival kr. 28 999,-
S5 Team Ultegra kr. 34 999,-
S5 Team Ultegra Di2 kr. 42 999,-
S5 VWD SRAM Red kr. 51 999,-
S5 VWD Dura Ace Di2 kr. 63 999,-
Ramme kit komplet med saddelpind og forgaffel
S5 frame set 21 999,-
S5 Team frame set 26 999,- (100 gram lettere)
S5 VWD frame set 39 999,- (270 gram lettere)
Link
CYKELPORTALEN
- januar 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Velo De Ville vinder Design & Innovation Award
- Aflivning af cykelmyter i Norden
- 3D branding Made in China
- Engelsk cykeltradition får et frisk nyt 3D pust
- Vi lader billedet stå et øjeblik
- Fra Rotor Bike til QO Bike
- Rose Hobo i ny variant
- Er aluminium et dårligt stelmateriale
- Affjedret frempind fra USE Components
- Når verden blev for meget
- Promovec overtager Viridus
- Loady er lille af størrelse men stor af last
- Book et cykelforedrag
- Cykel grus på den Cimbriske halvø
- Bosch vil gøre stjålne elcykelbatterier værdiløse
- TEST: CatEye GVolt 100
- International cykelmesse kalender 2025
- TEST: Pirelli Cinturato Gravel RC-X
- Dagligdags cykling nedsætter risiko for tidlig død
- Pilgrim på cykel