TEST: Canyon Grail CF SL 7.0
RACER & CROSSTEST 19. november 2019 CYKELPORTALEN
Canyon vakte behørig opsigt, da de sidste år lancerede deres Grail Gravelbike. Den mest iøjnefaldende feature var dobbeldækker styret der populært går under navnet Hoverbar. Et integreret styr frempind med indbygget dæmpning og en overdel hævet i forhold til normal praksis.
Det giver nogle flere håndstillinger og mulighed for både en oprejst og afslappet køreposition samt en mere race orienteret. 2020 udgaven er stort set identisk med den “gamle” model, men med nye friske farver og mulighed for nu at kunne vælge den nye GPX geartrain fra Shimano. Således er vores testcykel med den nye Shimano GRX i x2 mekanisk setup. Canyon Grail operere med to rammer, begge i kulfiber. Topmodellen Canyon CF SLX Disc Carbon der vægtmæssigt ligger under de magiske 1000 gram. Testcyklen var med den lidt tungere Canyon CF SL Disc Carbon. Både udseende og geometri er de to rammer identiske.
Specifikationer
- Ramme: Canyon CF SL Disc Carbon
- Forgaffel: Canyon FK007 CF Disc Carbon
- Bagskifter: Shimano GRX RX 810 GX
- Forskifter: Shimano GRX RX 810
- Kasette: Shimano HG-800 11/34
- Kranksæt: Shimano RX 810 48/31
- Styr/frempind: Canyon CP07 Gravelcockpit CF
- Hjul: DT Swiss C 1850 Spline
- Dæk: Schwalbe G-One 40 mm Bite
- Saddelpind: Canyon S15 VCLS 2.0 CF
- Saddel: Fizik Aliante R5
- Størrelser: 2XS, XS, S, M, L, XL, 2XL
- Farve: blå/sort eller grå/sort
- Vægt: 8,68 kg
- Pris: kr. 21.299,-
Afprøvning
Canon er som bekendt et Direct Consumer brand hvor cyklen leveres direkte til kunden i en kasse 90 % samlet og justeret. Det koncept har vi tidligere beskrevet og som i Canyons tilfælde næppe kan gøres meget bedre. Cyklen ankommer omhyggelig emballeret, med forhjul og styr/frempind afmonteret. Er du bare en smule praktisk anlagt er der ingen ben i den process. Den største udfordring ved at købe en cykel online, er at få den korrekte størrelse. Standardisering omkring stelstørrelser har aldrig været cykelproducenternes stærke side, så her gælder det om at have tungen lige i munden. Til valg af den rette størrelse ramme kan man benytte Canyons PPS https://www.canyon.com/da-dk/
Eller Canyon danske support før eller under bestilling. Hvis cyklen mod forventning ikke skulle passe, så vil Canyon sørge for at cyklen bliver returneret/ombyttet til anden str.
Udseendemæssigt deler Grail nok vandene mellem traditionalisten og modernisten, der hylder det anderledes. Grail har alle de dyder der kræves af en moderne cykel idag. Stel i kulfiber, skivebremser og skjult kabelføring. Finish og forarbejdning er topnotch og understreges yderlige af de kantede rørprofiler. Ingen tvivl om at Grail har et markant design som appelerer til mange. Hertil skal lægges det aparte styr/frempind kombi. I Canyons tilfælde er der en vis fornuft i i det aparte design, da det giver flere håndstandsmuligheder og dæmpning af vibrationer.
Den blandt rigtigt mange producenter udbredte systemintegration med de populære styr/frempinde bygget sammen, er i for sig fint, så længe man opererer med gennemsnitsstørrelser for torso og benlængde. Tilhører du den lille gruppe som er uden for dette gennemsnit vil du muligvis løbe ind i problemer. Noget som ofte kan løses på en “almindelig” opsat cykel, ved udskiftning af frempind/saddelpind til en anden længde/tilbageløb. Men den går alså ikke i Grail tilfælde. Derfor skal du nærlæse geometrimålene grundigt, inden du vælger din størrelse.
Køremæssigt er Canyon Grail en sjov kombination af en meget levende og til tider nervøs styrrespons i kombination med en komfort som er næsten sofacykel behagelig. Cyklen mangler på ingen måde stivhed og respons i antrittet, men den gør det på en super behagelig måde, der er en smule uvant for den type cykel. Flex i styr og saddelpind i kombination med de mega komfortable Schwalbe dæk, er den udslagsgivende faktor her. Men det smalle styr og den meget nervøse styrrespons gør dog at man sjældent skal bevæge sig alt for langt væk fra grusvejen og ud på de små spor før man bliver alvorlig udfordret. Dette forstærkes yderligere hvis man monterer Bikepackingtasker. Grail har det primært bedst med moderat oppakning på dagsture. Nogen langdistance pakæsel bliver den i vores øjne aldrig. Men det er heller ikke Canyons grund DNA. Det er primært sport og fart, hvilket også afspejles i at Canyon har valgt x2 setup fra Shimano fremfor x1, altså en mere landevejsorienteret gearing. Canyon Grail er primært mere Allroad end Gravel. Det gør den så tilgengæld også til rent UG. Sæt et par smallere landvejsdæk på den og den kvittere som en rigtig god allround landevejesracer til de helt lange ture pga sin fremragende komfort.
Se flere billeder af testcyklen her
Udstyrsmæssigt er der ikke meget at komme efter. Her scorer Grail højt i forhold til de nærmeste konkurrenter i samme prisklasse. DT Swiss hjulsættet og de 40 mm brede Schwalbe G-One dæk er en fremragende kombination der performer fint også på asfalt med tilstrækkeligt dæktryk. Også den nye Shimano GRX gruppe scorer højt. Vi vender tilbage med en separat test af disse komponenter senere.
Konklusion
Canyon Grail cyklen er en sporty allroadcykel, hvor du som forbruger for rigtigt meget for pengene. Kulfiberramme, lav vægt og flot komponentpakke. Grail er i vores optik mere en sporty allroundracer mere end en langturs Bikepacker. Her mangler den lige det sidste i form af flere bøsninger og en smule mere sporstabil natur. Sat i forhold til konkurrenterne og prisklassen ligger den afgjort i den bedste ende for sportsorienterede allroad cykler. Et godt køb.
Link
CYKELPORTALEN
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- GripGrab afslører spændende nye efterår/vinter 2024-produkter
- TEST: Bikepackingtasker fra Camelbak
- Sidi hylder Eroica cykeløbet med retrosko årgang 2024
- Opgrader den pedaldrevne med hjælpemotor
- Ass Savers og kunstneren Jody Barton begiver sig ud på en fælles rejse mod indre fred.
- Nordic Bike Expo 2025 – et nyt tilbud til cykelbranchen
- ALUMINIUM – Det mest undervurderede vidundermateriale
- Nye nav vil eliminere tilbageslag i pedalerne
- Banebrydende MTB fra Island
- På sporet i det svenske
- Cykelmessen VeloDays 2024 i Viborg var en stor succes
- TEST: Vello Gravel
- Premium ladcykel med alt i connectivitet og manøvredygtighed
- Stor nyskabelse fra Brompton der får større hjul og skivebremser
- tag en’ BikeDAY…
- Gylden jubilæums model fra KOGA
- Universelt skifte/bremsegreb fra Growtac
- Cykler og cykelturister i Viborg
- Kærlighed til cykelhåndværket
- Får en overset perle fra Shimano endelig landevejsgreb som en option ?