CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Canyon Grail CF SL 7.0 TEST: Canyon Grail CF SL 7.0
Vi har testet anden generation af Canyon Grail med den iøjnefaldende Hoover Bar TEST: Canyon Grail CF SL 7.0

Canyon vakte behørig opsigt, da de sidste år lancerede deres Grail Gravelbike. Den mest iøjnefaldende feature var dobbeldækker styret der populært går under navnet Hoverbar. Et integreret styr frempind med indbygget dæmpning og en overdel  hævet i forhold til normal praksis.

Det giver nogle flere håndstillinger og mulighed for både en oprejst og afslappet køreposition samt en mere race orienteret. 2020 udgaven er stort set identisk med den “gamle” model,  men med nye friske farver og mulighed for nu at kunne vælge den nye GPX geartrain fra Shimano. Således er vores testcykel med den nye Shimano GRX i x2  mekanisk setup. Canyon Grail operere med to rammer, begge i kulfiber. Topmodellen Canyon CF SLX Disc Carbon der vægtmæssigt ligger under de magiske 1000 gram. Testcyklen var  med den lidt tungere Canyon CF SL Disc Carbon. Både udseende og geometri er de to rammer identiske.

Specifikationer

  • Ramme: Canyon CF SL Disc Carbon
  • Forgaffel: Canyon FK007   CF Disc Carbon
  • Bagskifter: Shimano GRX RX 810 GX
  • Forskifter: Shimano GRX  RX 810
  • Kasette: Shimano HG-800 11/34
  • Kranksæt: Shimano RX 810 48/31
  • Styr/frempind: Canyon CP07 Gravelcockpit CF
  • Hjul: DT Swiss C 1850 Spline
  • Dæk: Schwalbe G-One 40 mm Bite
  • Saddelpind: Canyon S15 VCLS 2.0 CF
  • Saddel: Fizik Aliante R5
  • Størrelser: 2XS, XS, S,  M, L, XL, 2XL
  • Farve: blå/sort eller grå/sort
  • Vægt: 8,68 kg
  • Pris: kr. 21.299,-

Afprøvning
Canon er som bekendt et Direct Consumer brand hvor cyklen leveres direkte til kunden i en kasse 90 % samlet og justeret. Det koncept har vi tidligere beskrevet og som i Canyons tilfælde næppe kan gøres meget bedre. Cyklen ankommer omhyggelig emballeret, med forhjul og styr/frempind afmonteret. Er du bare en smule praktisk anlagt er der ingen ben i den process. Den største udfordring ved at købe en cykel online, er at få den korrekte størrelse. Standardisering omkring stelstørrelser har aldrig været cykelproducenternes stærke side, så her gælder det om at have tungen lige i munden.  Til valg af den rette størrelse ramme kan man benytte Canyons PPS https://www.canyon.com/da-dk/buying-tools/positioning-system/

Eller Canyon danske support før eller under bestilling. Hvis cyklen mod forventning ikke skulle passe, så vil Canyon sørge for  at cyklen bliver returneret/ombyttet til anden str.

Udseendemæssigt deler Grail nok vandene mellem traditionalisten og modernisten, der hylder det anderledes. Grail har alle de dyder der kræves af en moderne cykel idag. Stel i kulfiber, skivebremser og skjult kabelføring. Finish og forarbejdning er topnotch og understreges yderlige af de kantede rørprofiler. Ingen tvivl om at Grail har et markant design som appelerer til mange. Hertil skal lægges det aparte styr/frempind kombi. I Canyons tilfælde er der en vis fornuft i i det aparte design, da det giver flere håndstandsmuligheder og dæmpning af vibrationer.

Den blandt rigtigt mange producenter udbredte systemintegration med de populære styr/frempinde bygget sammen, er i for sig fint, så længe man opererer med gennemsnitsstørrelser for torso og benlængde. Tilhører du den lille gruppe som er uden for dette gennemsnit vil du muligvis løbe ind i problemer. Noget som ofte kan løses på en “almindelig” opsat cykel, ved  udskiftning af frempind/saddelpind til en anden længde/tilbageløb.  Men den går alså ikke i Grail tilfælde. Derfor skal du nærlæse geometrimålene grundigt, inden du vælger din størrelse.

Køremæssigt er Canyon Grail en sjov kombination af en meget levende og til tider nervøs styrrespons i kombination med en komfort som er  næsten sofacykel behagelig. Cyklen mangler på ingen måde stivhed og respons i antrittet, men den gør det på en super behagelig måde, der er en smule uvant for den type cykel. Flex i styr og saddelpind i kombination med de mega komfortable Schwalbe dæk, er den udslagsgivende faktor her. Men det smalle styr og den meget nervøse styrrespons gør dog at man sjældent skal bevæge sig alt for langt væk fra grusvejen og ud på de små spor før man bliver alvorlig udfordret. Dette forstærkes  yderligere hvis man monterer Bikepackingtasker. Grail har det primært bedst med moderat oppakning på dagsture. Nogen langdistance pakæsel bliver den i vores øjne aldrig. Men det er heller ikke Canyons grund DNA. Det er primært sport og fart, hvilket også afspejles i at Canyon har valgt x2 setup fra Shimano fremfor x1, altså en mere landevejsorienteret gearing. Canyon Grail er primært mere Allroad end Gravel. Det gør den så tilgengæld også til rent UG.  Sæt et par smallere landvejsdæk på den og den kvittere som en rigtig god allround landevejesracer til de helt lange ture pga sin fremragende komfort.

Se flere billeder af testcyklen her

Udstyrsmæssigt er der ikke meget at komme efter. Her scorer Grail højt i forhold til de nærmeste konkurrenter i samme prisklasse. DT Swiss hjulsættet og de 40 mm brede  Schwalbe G-One dæk er en fremragende kombination der performer fint også på asfalt med tilstrækkeligt dæktryk.  Også den nye Shimano GRX  gruppe scorer højt. Vi vender tilbage med en separat test af disse komponenter senere.

Konklusion
Canyon Grail cyklen er en sporty allroadcykel, hvor du som forbruger for rigtigt meget for pengene. Kulfiberramme, lav vægt og flot komponentpakke. Grail er i vores optik mere en sporty allroundracer mere end en langturs Bikepacker. Her mangler den lige det sidste i form af flere bøsninger og en smule mere sporstabil natur. Sat i forhold til konkurrenterne og prisklassen ligger den afgjort i den bedste ende for sportsorienterede  allroad cykler. Et godt køb.

Link

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN