CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: C.B.T Italia Grak TEST: C.B.T Italia Grak
Cykelportalen tester, en for vore breddegrader, mindre kendt italiensk gruscykel TEST: C.B.T Italia Grak

Cykelportalen vil gerne slå et slag for de i Danmark mindre kendte cykelbrands. Det gælder naturligvis også italienske cykler der for mange har en høj stjerne. C.B.T Italia er næppe særlig kendt på vore nordiske breddegrader. Initialerne står for “Costruzione Biciclette Tardivo” De første to stavelser siger sig selv, mens den sidste henfører til grundlæggerens Giovanni Tardivo efternavn. Firmaet blev grundlagt i halvtredserne og var i starten importfirma af cykel- og motorcykeldele.

Cykelportalen tester Costruzione Biciclette Tardivo Grak

I slutningen af halvfjerdserne da de to sønner  Bruno og  Guido Tardivo kom ind i firmaet, startede en egentlig cykelproduktion. I slutningen af firserne blev der indkøbt en større maskinpark og C.B.T Italia fokuserede nu udelukkende på egen produktion af cykler først i stål og aluminium.

I 2002 sørgede russiske Sinaida Stahurskaja for maksimal eksponering da hun vandt den kvindelige udgave af Tour de France . Hun cyklede på en 100 % italiensk bygget full carbon monoque ramme.

Idag udvikler og producerer CBT Italia primært dropbarbikes både pedaldrevne og elektriske.  CBT Italia har været så venlige at låne os et eksemplar af deres nye grusscykel GRAK til denne test. Grak er i modsætning til deres top landevejsrammer ikke produceret i Italien.

Specifikationer

  • Ramme: CARBON TYPE T700 3K HM
  • Forgaffel: FULL CARBON MONOCOQUE
  • Geartrain: SRAM Apex 1×11
  • Hjul: Fulcrum Rapid Red 900
  • Dæk: WTB Byway 700 x 40
  • Frempind: Deda Zero
  • Saddelpind: Deda Zero
  • Saddel: Selle Italia Brand X
  • Styr: Deda Alloy
  • Størrelser: 45, 49, 52, 54, 56
  • Vægt: 9.25 kg (st 52)
  • Pris: kr. 23.995,-  (rammekit 14.000,-)

Afprøvning
C.B.T Italia Grak er deres første gruscykel. Den er i fuld carbon, både ramme og forgaffel. Rammen og gaffel fremstår i en matgrå/beige finish med diskrete stafferinger, der efterlader et ret klassisk og tidsløst look. Finish og forarbejdning er nydelig. Rammen har skjulte kabelføringer helt op til styrfittingen. Både ramme og forgaffel er righoldigt udstyret med de fittings man forventer af en moderne gravel/bikepacking cykel. Tre punks beslag på forgaffel og plads til tre vandflasker på stellet sammen med toprørs fittings til en overrørs taske. Herudover er der fittings både til bagagebærer for og bag samt skærme. Rammen er certificeret efter ISO 4210 normen.

Grak er standard monteret med 700 x 40 mm dæk. Selv skriver de at der kan monteres op til 45 mm bredde. Der er dog  intet i vejen for at montere helt op til 50 mm dæk forudsat at du ikke skal have skærme på den.

Udstyrsmæssigt er der lagt vægt på italienske producenter, de steder hvor man kan indenfor de økonomiske rammer cyklen befinder sig i. Det betyder hjulsæt fra Fulcrum og cockpitkomponenter fra Deda Elementi samt en saddel fra Selle Italia. Geargruppen er den gennemprøvede og pålidelige mekaniske SRAM Apex 1×11.

C.B.T benytter på papiret de klassiske størrelser fra landevejscykler, der dog ikke helt stemmer overens. Således er en størrelse 54 nok nærmere en størrelse 55. Her er det en god ide lige at nærlæse målopgivelserne hvis du ikke umiddelbart har mulighed for at prøve cyklen først.

Grak har været benyttes både på landevej, større grusveje og tekniske spor både uden og med bikepackingtasker af den lettere slags. Grak er uhyre velkørende og nærmest godmodig i sin opførsel.  Den er sporstabil men føles alligevel let og responsiv i antrit.  Denne følese er ens både på asfalt og grus, men den føles en smule doven og lidt træg på tekniske spor hvor man ofte skal korrigere hurtigt.  Dette vil for de fleste næppe være noget man bemærker, under almindleige forhold hvor der ikke cykles alt for stærkt.

Trods vægten på lidt over 9 kg føles cyklen subjektivt aldrig tung. Den accelerer og klatrer fremragende med en god balance hvor forhjulet sjældent slipper.

 

Grak er en af den slags cykler som ikke gør det store væsen ud af sig med bare kvitterer med forudsigelige og behagelige køreegenskaber. Den er er en vidunderlig langturs cruiser men kvitter alligevel med gode sportlige egenskaber når den presses.  Hvis man endelig skal finde et lille ankepunkt, er det nok at cyklen ikke i samme grad har det italieske Dolce Vita som en del af de mange andre italienske  konkurrenter.

Konklusion
CBT Italia Grak er en velkonstrueret sporty men alligevel behagelig kulfiber gravelcykel, uden nogen væsentlige ankepunkter. Den neutrale opførsel under alle forhold gør den velegnet som en god og let allround cykel med flere anvendelsesmuligheder.

 

Link

CYKELPORTALEN