CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Brooks England er et unikt stykke engelsk cykelhistorie. I 1865 forlod John Boultbee Brooks sin hjemby Hinckley i Leicestershire med  20 pund på lommen....

Brooks England er et unikt stykke engelsk cykelhistorie. I 1865 forlod John Boultbee Brooks sin hjemby Hinckley i Leicestershire med  20 pund på lommen. Han slog sig ned i Birmingham, hvor han i 1866 startede med at lave hesteseler i læder. Firmaet JB Brooks & Co.var en realitet.  I  1878 døde hans hest og da det var småt med midlerne til at købe en ny. firbenet hjælper, lånte han af nød en cykel, for at kunne cykle på arbejde.  Han fandt dog sadlen så ukomfortabel, at han hurtigt begyndte at bygge sine egne.  I 1882 fik han sit første saddelpatent.

Vi har til denne test lagt bagdel til en af klassikerne i deres righoldige program nemlig B17 som Brooks har haft i programmet siden 1898.  Det i sig selv er lidt ef en præstation som med tydelighed fortæller hvad vi har med at gøre her.   Dens fysiske fremtræden taler også for sig selv. 275 x 175 x 65 mm og en vægt på 520 g.  Den fås i sort og brun læder.  B17 er det som Brooks selv kalder en touring og trekking saddel.  Er du på udkik efter en racersaddel er B15 et godt bud, og den er også lettere.

Afprøvning
Det første indtryk af Brooks sadlen er temmelig skuffende. Men det er helt naturligt, og hører sammen med måden den er bygget på og ikke mindst materialet. Brooks benytter ægte læder og det er ikke forbehandlet som så mange andre læderprodukter. Det  hvilket betyder at sadlen er temmelig hård og ukomfortabel at køre på det første stykke tid.  Men i løbet af en uges tid falder det hele plads og du kan begynde at nyde dine cykelture igen.  Sadlen er er i en klasse for sig selv, den er super behagelig at køre på uden dog på nogen måde at virke direkte blød.


Læg mærke til at sadlen bliver mørkere med alderen, efterhånden som olien i læderet trænger ind i læderet.

Når først sadlen er kørt til, kvitterer den med upåklagelig køreglæde, formodentligt længere tid end du nogensinde komme til at cykle og får lyst til at prøve noget nyt. Er du ikke tilfreds med fabriksindstillingen er det muligt at justere opstramningen, ved hjælp af justerskruen i næsen på undersiden af  sadlen.

Konklusion
En gang Brooks altid Brooks, siger mange og det har også holdt for mig.  Efter først at have kørt den til er den meget svær at undvære og dens komfort gør det rigeligt ud for den mervægt den giver. Det er noget helt særligt over denne klassiker.

Vejl. udsalgspris kr. 599,-

Link

CYKELPORTALEN