Med en tur over de Østrigske alper har Cykelportalen prøvekørt en ny model af Bromptons foldecykler og den nye B-bag beregnet for flytransport. Samtidig får du en frontlinieberetning fra mødet med de østrigske alper. Det kunne være realiseringen af drømmeturen. På tur med Brompton og skuldertaske. Tjekke Brompton ind i den gode transportbeskyttede taske og ”boarde” med skuldertasken, som i dette tilfælde udgør den samlede oppakning til en uge i de Østrigske Alper. Samlet oppakning er 10 kg (inkl. vægten af to Brompton tasker).
Cykelturen er på ca. 220 km fra Füssen til Friedrichshafen Sydtyskland via Lechtal i Østrig. Over Hochtannerpass i 1754 moh. Største stigningsprocent omkring 9%. Den store forandring på den nye Brompton S6L, sammenlignet med tidligere modeller, er den mere sportspræget kørestilling i kraft af det næsten helt lige styr. Det giver en mere foroverbøjet kørestilling. Brompton vil med sikkerhed udvide sit potentielle kundeunderlag betydeligt med denne forandring, fordi man hermed imødekommer et ønske fra mange om en netop mere “racy” Brompton.
S6L leveres med Brompton nye lette sadel, som er smallere og mere sportspræget end den oprindelige lidt mere polstrede. Vi synes, at sadlen er meget vellykket og forventer, at rigtig mange vil opleve den som meget komfortabel. Prikken over i’et er Brompton nyudviklede pentaclip sadelbeslag, udført i flot alu finish, og med trinløs reguleringsmulighed. Sammenlignet med den mest vellignende tidligere model L6, er der også ændret på styrstammen, som på S6L plus er en anelse højere, for at ikke at kørestillingen med det lige styr skal blive for lav. Samlet set betyder styr og styrstammeændringen, at man ikke længere kan benytte de gamle taskemodeller, fordi de kan hæmme styrets fri bevægelighed.
(Det er dog vores erfaring, at hvis man ikke fylder taskerne helt kan de dog sagtens bruges på de nye ligestyrsmodeller). S6L plus egner sig især til anvendelse i byen. Den er stiv i styr og stel. Den er hurtig, og kan med sit relativt smalle styr (ca. 48 cm) let kile sig gennem selv de mest snævre trafikpropper. Cyklen leveres med en komplet udstyrsliste, der inkluderer en meget flot og gennemtænkt taske. S-BAG, der fremstår som et designmæssigt scoop med Bromptons sædvanlige funktionalitet. Der følger også lys med, nemlig den velkendte Basta SL6 batteribaglygte, og finske Hermann forlygte, som i design og funktion, samt lav vægt på kun 100 g. passer fortrinligt til S6L. En fin lille og superlet lygte med et rigtig godt lys. Eneste ulempe kan være, at den lille click-touch kontakt forholdvis let aktiveres på uønskede tidspunkter. Vi har i hvert fald ofte fundet cykeltasken veloplyst indefra. Desuden er lyskeglen meget fokuseret.
Cyklen har 6 gear, som aktiveres via 3 indvendige SRAM navgear, og 2 (udvendige) derailleur gear. Gearene er jævn fordelt mellem 3,2 – 6,88 meter pr. pedalomdrejning. Med de 6 gear kan man både klare en skrap bakke og også få pæn fart. Cyklens 1. Gear (3,3 m/omdrejning klarer let en stigning på op til 6-7% (naturligvis afhængig af cyklisten, men med Cyklingonlines mellem motionerede skribent som målestok).
6. Gear med 6,88 m/omdr giver dig let en gennemsnitlig marchhastighed på de 28-30 km/t. (På alpeturen kunne vi have brugt et lettere gear til stigninger over de 7-8%. Det findes der forskellige løsninger på i Bromptons komponent udvalg).
Samlet om S6L plus:
Ny Brompton med lige styr. Målgruppe kan være yngre urbane cyklister, på grund af den noget sporty foroverbøjede kørestilling. Super hurtig og velkørende cykel, der ved levering er komplet med taske og lys. Alt i alt en meget alsidig cykel, der både klarer bakkerne, og en pæn gennemsnitsfart på lidt længere ture.
Med S6L plus på tur i alperne.
Cykel: Vi modificerede cyklen, så den også fik bagagebærer (bagagebæreren er nødvendig når man ønsker at transportere den B-bag, som vi kommer ind på senere). Desuden monterede vi et lidt bredere styr for at give bedre plads skulderbredden, samt et par horn til dansen op ad stigningerne i bjergene. Det går fint an, og påvirker ikke cyklens foldbarhed. Hornenes vinkel og styrets bredde skal dog afstemmes nøje for ikke at konflikte med forhjul og skærm når cyklen er foldet. Vi brugte et ITM superlite styr med 15 gr. bukning, og Ritchey WCR korte lige horn. Samlet set giver det en meget behagelig ændring med flere håndstillingsmuligher.
B-Bag.
Brompton skaber nye rammer for mobilitet med den nye B-bag, og muliggør en, for de fleste, ny form for cykelturisme, hvor man bliver mobil på storbyferie, og til “light” touring. Tasken er udviklet af Brompton specielt med henblik på flytransport. Den produceres i Italien af Scicon, der også fremstiller tasker til racer og mtb.
Tasken er fremstillet i et meget stærkt stof, der mest minder om bævernylon. Tasken har 2 lag stof med polstring i mellem. Bunden er stiv med en kerne af aluminium. Der er 2 hjul i tasken ene ende, så den kan køres som en stor rejsekuffert. Der er bærehåndtag på taskens midte, samt mulighed for at påklikke den medfølgende skulderrem. Der er et løftehåndtag som benyttes når tasken køres. Tasken kan foldes og holdes sammen med påsyede velcrobånd. B-bag vejer 2,25 kg.
B-bag. Ind og udpakning, og tjek ind.
Brompton pakkes let ned i tasken. Brompton skal dog vendes på en bestemt måde, nemlig så sadlen er i den ende, hvor B-bag hjulene også er. Lynlåsen glider let. Cyklen er vel pakket ind på ca. 1 minut, selv for den uøvede. Udpakning og sammenfoldning af tasken gøres omtrent ligeså hurtigt.
Man kan nok ikke påstå, at tasken yder en fuldstændig sikker beskyttelse af din Brompton, mens i er i luften, det ville kræve hårde taskesider overalt. Men det stærke polstrede stof sikrer at den ikke ridses, og kabler og andre sarte komponenter ikke udsættes for hårdhændet behandling. Ved at supplere med pap på cyklens sider ville man øge beskyttelsen væsentligt, men også øge besværet.
Det kan være en god ide at anmelde ”specialbagage” til flyselskabet på forhånd. Derved kommer tasken med som ”Bulky luggage”, og undgår måske at ligge nederst under et overtryk af tonstunge Samsonites.
Brompton og B-bag I brug. Der er 2 forskellige scenarier når du har Brompton med i en B-bag. Hvis du har mulighed for at gemme tasken i en boks eller anden bagageopbevaring til senere afhentning har man ikke behov for yderligere overvejelser om håndtering af tasken på selve cykelturen.
Ønsker man derimod at medbringe B-bag på cyklen er det nødvendigt, at Brompton har bagagebærer. Man skal fastgøre tasken på bagagebæreren. Men det kan volde lidt kvaler. Optimalt kunne tasken fæstes på langs af bagagebæreren, med en smule udhæng over bagskærmen. Det går ikke på grund af hælkontakt med tasken i denne position.
Derfor må man anvende et sæt remme, så tasken kan spændes fast på tværs af bagagebæreren, så lang bagude som muligt. Det betyder, at cyklen bliver lidt klodset med den lidt brede anordning, men det kan gå an, i det mindste når man er på cykelferie. Cyklister med større skonumre skal afprøve cyklen med tasken påmonteret inden afrejse, for at sikre, at man frit kan pedalere uden hælkontakt med tasken.
Når B-bag sidder på bagagebæreren kan man ikke længere parkere Brompton ved at svinge bagende ind under cyklen. Det er virkelig en ulempe, som man er nødt til at løse ved at finde et sted at læne sin cykel op ad. Igen en detalje som man lærer at affinde sig med, når man husker på, hvor fleksibel en rejseløsning man medbringer.
Konklusion
Kombinationen af en superkompakt Brompton foldecykel og en Brompton B-bag gør det meget let at medbringe Brompton på flyrejsen. Tasken yder i sig selv en god beskyttelse mod transportskader, men man kan sikre cyklen ekstra ved at supplere med papafskærmning i tasken. Ønsker man at medbringe B-bag på selve cykelturen er det nødvendigt at have bagagebærer på cyklen. Det er let og hurtigt at pakke cyklen ind og ud af tasken. Det kan give lidt kvaler at cykle med B-bag på bagagebæreren, hvis man har hælkontakt til tasken. Brompton lover at 2. Generation B-bag udformes så tasken kan placeres mere optimalt på bagagebæreren.
Link
CYKELPORTALEN
- april 2025
- marts 2025
- februar 2025
- januar 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- TEST: HoverAir X1 Promax
- Ny bog fra cykellegenden Tom Ritchey
- Mere plads til gummi – Ass Savers introducerer ny Win Wing MTB
- TEST: Ciclovation gravel styrbånd
- Praxis løfter sløret for ny prototype gearkasse
- Tasker til det langsomme cykeleventyr
- Garmin introducerer Varia Vue cykellygte med indbygget 4K kamera
- Nordic Bikes
- Cykelhjelme fra Fizik
- Endelig digitalt stelnummer på vej til cykler
- M83 YAK
- EKOÏ udfordrer 40 år gammelt klampesystem
- Slagtercyklen går i betalingsstandsning
- Cyclingworld Europe skyder sæsonen igang med endnu en besøgsrekord
- Brose gruppen sælger sin elcykel afdeling til japansk gigant
- Er bambus kun for havefolk og pandaer ?
- fem cykler på Cykelportalen
- Findes den bedste cykelrute ?
- tredie generations GSD fra Tern Bicycles
- Komoot opkøbt af italiensk tech gigant