TEST: Breeze Blockers
ANDET TILBEHØRKOMPONENTERTEST 24. oktober 2011 CYKELPORTALEN
I specielt de engelske medier, har der på det seneste været en del omtale af Breeze Blockers produkter. Et temmelig kontroversielt produkt som udfordrer den gængse opfattelse omkring beskyttelse af hænder og fødder mod kulde, når man cykler. Vanens- og konservatismens magt er svær at gå imod, specielt i en tid, hvor det er vigtigere at være hip end fornuftig. Breeze Blockers gør alligevel forsøget med stort anlagte markedsføringskampagner under mottoet “There is nothing COOL in being COLD” og det kan ingen jo rigtig modsige.
Mens mange kun har hovedrysten tilovers for disse produkter, er vi her på redaktionen ikke blege for at prøve udstyr, der gør op med gængs opfattelse af, hvad der er rigtigt og forkert, så vi kontaktede firmaet, som fluks kvitterede med at sende os et par prøver af deres produkter.
Alle der cykler, ved at cyklistens værste fjende er vinden, og netop Skandinavien har største delen af året kraftig og kølig vind. Men som en kendt dansk cykelrytter engang har sagt, “gå aldrig ned på udstyret” Og netop Breeze Blockers produkter syntes da som skabt til vores forhold.
Hele ideen med Breeze Blockers produkter, er at beskytte fødder og hænder for kulden og skabe en lokalt, isolerende tomrum af stillestående luft omkring fødder og hænder. Men i stedet for at gøre dette i form af tykke strømper og handsker, som ofte besværliggør betjening af bremser og gear og som suger fordampende svedluft til sig fra kroppen, der over tid bliver til kulde, ledes vinden istedet væk fra de kulde sarte områder. Det betyder i praksis at du kan køre helt uden handsker eller med tynde handsker når det er rigtig koldt.
Vi har afprøvet tre forskellige produkter fra Breeze Blockers: Aero Guard som er til at sætte uden på cykelskoene, D.Flektr til montage på lige mountainbikestyr og endelig Aero Blade som er tiltænkt racercykler.
Aero Blade
er til montering på racerstyr. De monteres på det lige stykke på styret ved hjælp af et par strips og to gummibånd. De passer til de fleste styr uanset diameter. De er udført i ABS plastik med finish i kulfiberstruktur. Vægt 44 g. Pris 25£
D Flektr
Disse er til montage på lige MTB styr. De monteres ved hjælp af de medfølgende gummibånd og styrende plugs. Der er frigang så man kan betjene bremsegrebene. Vægt. 40 g. Udført i ABS plastik med kulfiberstruktur. Pris 30£.
Aero Guard
beskytter fødderne. Monteres på pedalerne ved hjælp at de medfølgende velcobånd. Der er markeringer til tre forskellige længder samt forskellige klamper. Vægt 17 g. Udført i matsort ABS plast. Pris 18£.
Afprøvning
Selve princippet er ikke nyt og kendes bedst fra de vindkåber som er monteret på dyre touring motorcykler. Men det er første gang at det ses udført til cykler på denne her måde. Produktet er patenteret og videnskabelig testet og dokumenteret for dens virkning.
Alle tre produkter at lette at montere ved hjælp af de medfølgende strips og gummibånd. Der er tydelige og letforklarlige visuelle guides med hvert produkt. Aero Guard kræver lidt forarbejde i form af bortklipning og tilpasning til skolængde og klamper. Jeg syntes ikke de medfølgende velcobånd er nok til at få dem til at sidde tilstrækkeligt fast på pedalerne. Her måtte et par faste strips til for at de sad ordentligt fast. D.Flektr største ulempe er at man ikke kan sætte sin horn på bagefter.
Trods en smule skepsis, som udelukkende bunder i det rent udseende mæssige som for Aero Blades vedkommende minder om en Wonderbra til cykler, så må jeg med skamme indrømme at når det kommer til det at kunne holde sine fødder og hænder varme så holder alle tre produkter hvad producenten lover og endda med en vis margen, bedre end hvad du kan opnå med traditionelle handsker og skoovertræk.
På de kølige dage hvor det lige er koldt nok til ikke at bruge handsker, er det en både en sjov og overbevisende fornemmelse at opdage at varmen langsomt stiger i fingre og tæer så længe de befinder sig i læ bag skærmen, og så snart de eksponeres ude i vinden så begynder man at fryse igen.
Vurderet ud fra et rent termisk synspunkt, og det er vel det som det drejer sig om, er der intet at komme efter, Breeze Blockers leverer varen på en meget overbevisende måde. Om du så som cyklist kan lade hånt om andres skæve blikke og dumme kommentarer, er en helt anden sag.
Tilhører du skaren af cyklister som cykler hele året uanset vind og vejr og som ikke gider besværet med at skulle tage tykke strømper, handsker og skoovertræk af og på flere gange om dagen, er de et oplagt valg. Det kan godt være det ikke ser videre sejt ud at køre med disse produkter, men når det kommer til at holde dine fingre/tæer varme og hermed din komfort, er de second to none.
Konklusion
Disse produkter er for mange et noget kontroversielt produkt, hvis modargumenter udelukkende er af rent følelsesmæssig karakter. Funktions- og komfort mæssigt holder de hvad producenter lover. Varme og komfort i hænder og fødder uden store og uhåndterlige skoovertræk og vinterhandsker.
Specielt modellen til landevejsraceren Aero Blade imponerer da det ofte er på de vindomsuste vinterlandeveje man som cyklist har svært ved at kunne holde varmen. Modellen til MTB styr begrænses af besværlig montering og at man ikke længere kan bruge sine horn. Den optimale virkning opnås tidligt forår og sent efterår hvor man ikke længere behøver at køre med tynde fingerhandsker. Det eneste som taler mod produktet er folks forfængelighed ved at skulle have sådan et par skærme siddende og stritte på styret.
Breeze Blockers er endnu ikke repræsenteret i Danmark, men de vil gerne i kontakt med forhandlere/grossister som ønske at distribuere/forhandle produktet. Alle deres produkter kan købes online på deres hjemmeside og den beskedne pris gør at at alle burde prøve dem.
Link
CYKELPORTALEN
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- RoughSac fra BikeParka
- Findes den perfekte vintercykel ?
- Lad bilen stå og gå…
- Stilrene dagligdagscykler i stål fra Køln
- Nyt cykelmagasin for transportcykler
- Flot modul opbygget cykelkoncept fra Decathlon
- Extrema er født til ekstreme eventyr og cykelløb
- TEST: AGU M710 Vinterstøvle
- Nordic Gravel Series
- TEST: Schwalbe G-One Overland
- Ladcykelløsning i form af en sammenklappelig cykelanhænger
- Bikekey indgår samarbejde med Refurbishbike
- Geobike i Szczecin: Cykelsamling og Europæisk Anti-dumpingtold
- Kondicykel giver dig gratis strøm til mobilen og køleskabet
- Cykelportalen beder om din hjælp
- Nyt slidstærkt drivsystem til elcykler
- Nyt elkit til din Brommie
- Ny CT-scanner i Nordjylland skal forbedre diagnosticeringen af sportsfolk
- Den ultimative væltepeter
- Kina på to hjul