CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Bombtrack Cale TEST: Bombtrack Cale
Den nye Bombtrack Cale vinder næppe nogen cykelløb, men dens klatreegenskaber sætter de fleste XC fluevægtere på plads. TEST: Bombtrack Cale

Bombtrack har netop lanceret alle deres nye 2020 modeller. Som vi tidligere har berettet var vi inviteret til deres Groundwork event i august måned hvor vi blev præsenteret for alle de nye modeller og havde lejlighed til at teste flere af dem i deres rette element.  Cale er Bombtrack første trial specifikke, og selvom den bortset fra fjederforgaflen umiddelbart ligner en ny variant af Beyond+ ADV, er der tale om en helt ny konstruktion.

Bomtrack er et forholdsvis nyt tysk cykelbrand, grundlagt i 2013 hvor de lagde ud med BMX og Fixie cykler. I 2015/16 begyndte de så småt at bevæge sig ind på gravelmarkedet med deres Hook og Arise modeller som idag er synonym med branded sammen med deres Beyond MTB.  Stål er stadig det foretrukne materiale selvom der de senere år også er kommet nogle enkelte varianter i kulfiber med i programmet, primært fordi de er blevet efterspurgt. Pålidelighed under alle real world forhold  er dog stadig det primære, så forvent ikke at se fluevægts lette modeller.

Specifikationer

  • Ramme: 4130 Dobbelt butted CrMo
  • Forgaffel: MRP Rippon SL 120 mm
  • Styrfitting: FSA Orbit
  • Geartrain: SRAM GX Eagle 1×12
  • Kasette: SRAm 10-50
  • Bremser:  Magura Trail Sport 4 piston
  • Kranksæt:  SRAM
  • Krankboks: BSA 73 mm
  • Styr: Bombtrack Illusion 800 mm
  • Frempind: Bombtrack  Chase 40 mm
  • Saddelpind: KS E30i Dropper Post
  • Saddel: Bombtrack Origin
  • Hjul: Bombtrack nav med WTB STi40 og 45 fælge
  • Dæk: WTB Vigilante 27,5 x 2,8
  • Størrelser: S, M, L, XL
  • Farve: Creme/Sort
  • Vægt: 14,7 kg
  • Pris: kr. 25.500,-

Afprøvning
Bombtrack Cale forener det bedste fra de eksisterende Beyond+ og Beyond ADV modeller. Det primære formål er stadig en Do It All mountainbike til sjov, og som vil kunne få dig op og ned af langt det meste terræn. Men for at gøre den en smule mere alsidig og praktisk, har den fået en lidt anden geometri og monteret en 120 mm fjederforgaffel. Rammen er stadig i stål og hjulene er stadig 27,5 med dæk hvor maksimalt greb er der primære med masser af knopper og 2,8″ i bredden. Alsidigheden kommer også til udtryk i at rammen er udstyret med alt til montering af Bikepackingtasker og bagagebærer for det store cykeleventyr.

Finish og forarbejdning signalerer arbejdshest mere end liretraktor, men tag ikke fejl, den ramme er bundsolid og vil kunne udsættet for lidt af hvert, uden at give op. Rammen ligner Beyond til forveksling men geometrien er ændret  med en  73.5° saddelrørsvinkel og  67.5° kronrørsvinkel, altså lidt stejlere og lidt mere langstrakt i forhold til Beyond. SRAM gruppen er opgraderet fra NX til GX og den har endvidere fået en Dropperpost. På de mindste rammer S og M er der kun plads til en flaskeholder inde i rammen, men der sidder heldigvis et ekstra beslag på undersiden af skrårøret.

MRP forgaflen er en sjælden gæst på mountainbikes på vore breddegrader, men med 120 mm vandring passer den fint til Cale. Det siger sig selv at med næsten 15 kg og nogle mega brede 2,8″ dæk kommer du næppe først op på bjerget, men med det fremragende greb og den lave gearing skal du nok kommer derop, og det uanset om det er med eller uden bagage. Cale er uhyre velafstemt og du vil kunne komme op steder hvor fluevægts MTB må give op fordi de simpelthen ikke kan holde kontakten med underlaget, noget som Cale gør til rent UG.  Den er en rendyrket topklasse Trialbike trods sin høje vægt.

På nedkørsler klarer den sig også rigtigt godt, men her sætter 120 mm vandringen på forgaflen naturligvis en dæmper for hvor hurtigt det går.  Alt i alt er den nye Bombtrack Cale en uhyre velafstemt og alsidig cykel som alle uanset niveau vil befinde sig godt på. Dens klatrer egenskaber på meget tekniske spor sætter selv mega dyre og superlettet fuldaffjedrede XC racebikes på plads.  På landevej og større grusstier hæmmer de megabrede dæk naturligvis farten, men som langturs offroad æsel med fuld oppakning er den oplagt. Som nybegynder mounatinbike er Cale tæt på det ideelle valg, da den  er både harmonisk og godmodig i sin oplevelse, men vokser med opgaven i takt med at man presser den. I langt de fleste tilfælde vi rytteren ofte give op før cyklen her.

Konklusion
Bombtrack Cale er en bundsolid arbejshest,  der til trods for en ret høj vægt mester teknisk terræn som de bedste. Du vinder næppe cykelløb på den, men du får styrket dit Ego ved at kunne komme op hvor andre må give op. En vidunderlige stål traktor for alle, som først og fremmest er sjov og inspirerende at cykle på.

Link

 

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN