CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Birzman Maha Push & Twist TEST: Birzman Maha Push & Twist
Birzman Maha er en prisrimelig og velfungerende fodpumpe med et stort tydeligt manometer og en fikst ventilhoved i metal. TEST: Birzman Maha Push & Twist

Tawanesiske Birzman har levet en lidt omtumlet tilværelse på det danske marked, men ser nu ud til at få et solidt fodfæste gennem cykelgear.dk. Vi har fået tilsendt en række produkter fra deres omfattende program af cykeltilbehør til test og omtale.

Birzman blev grundlagt i 2007 og tilbyder en omfattende serie af cykeltilbehør hvor der er lagt vægt på høj kvalitet og funktionalitet kombineret med flot design. I store træk er Birzman et godt prisrimeligt alternativ til de højt profilerede tilbehørsmæsker  Lezyne, Topeak og Crankbrother hvor design også er den afgørende faktor.

Skal der luft i dækket på en hurtig og rimelig ubesværlig mår er fodpumpen stadig det bedste valg.  Maha Push og Twist fodpumpen tager udgangspunkt i Birzman patenterede tryk og drej ventilhoved som går igen på alle deres fodpumpe modeller.

Specifikationer

  • Materiale: Plast og Aluminium
  • Dimensioner:  højde 68 cm
  • Lufttryk: 120 psi
  • Manometer ø85 med psi/bar skala
  • Slange: 130 cm
  • Vægt: 1.135 gram
  • Pris: kr. 349,-

Afprøvning
Birzman Maha fodpumpen er en nydelig forarbejdet fodpumpe i en kombination af metal og plast hvor luftcylinderen er i CNC fræst aluminium mens håndtag og fod er i hård plast.  Med en cylinderdiameter på ø39 er primært tænkt til dæk med stort volumen, men den fungerer nu upåklageligt på næsten alle typer dæk. Med et stort luftvolumen pr. luftslag kan man hurtigt pumpe et dæk op. Og er Tubeless dækket ikke alt for genstridige går det også an. Pumpen står godt via sin tre fod som god godt måtte have haft lidt mere tyngde men en fod på hver side hjælper naturligvis.

Manometeret er en fornøjelse at aflæse specielt for cyklister der er kommet i brillealderen. Selve håndtaget er 26 cm bredt og giver pæn støtte.  En god ting er at pumpestangen bliver stående når den er i sin yderposition. Ikke i brug fungerer den 130 cm lange slange som låsering. Den er forøvrigt rigelig lang til at kunne pumpe et dæk hvis cyklen sidder i et reparationsstativ.

Pumpen har større luftkammer så den primært er velegnet til  pumpning af storvolumen. dæk. Med en maksimalt dæktryk på. op til 120 psi kan den sagtens pumpe de mest gængse højtryks landevejsdæk uden problemer.

Push og Twist ventilen er patenteret og skal altid anvendes pegende nedad. Låseringen skal være trukket tilbage når den sættes ned over ventililen, tryk låseringen ned og drej den for låsning. Ved aftagning gøres det samme med i modsat rækkefølge. Simpelt og let, men i praksis fungerer det kun upåklageligt  til alle racerventiler  mens den kan være svær at få til at sidde tilstrækkelig fast på autoventil hvor den i nogle tilfælde hopper af så snart der begynder at komme tryk på. Det er en yderst fornuftigt disposition at ventilhovedet er i metal da det ofte er her der spares på pumper i denne prisklasse. Med 130 cm slange er Der kan købes reservedele til pumpen i form af løst manometer, slange og ventilhoved.  Birzman Maha Push & Twist er bortset fra et enkelt forbehold omkring autoventiler en velfungerende fodpumpe.

Konklusion
Maha fodpumpen er en prisrimelig fodpumpe med stort luftvolumen og et godt og tydeligt manometer. Push & Twist ventilhovet gør det let, hurtigt og bekvemt at bruge pumpen på alle typer ventiler. Den er lige velegnet til lavt som højdt dæktryk.

Link

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN