CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Haibike SDURO HardNine SL TEST: Haibike SDURO HardNine SL
Prisrimelig elektrisk skovtraktor med centermotor hvor det stadig er dig som har kontrollen. TEST: Haibike SDURO HardNine SL

Haibike-SDURO08

Uanset om man er for eller imod elcykler, med den mere korrekte betegnelse Pedeleg, er de kommet for at blive. Vores nabolande Tyskland og Holland har for længst taget det nye transport alternativ til sig, og begge lande kan melde at der nu  sælges flere elcykler end den gode gammeldags med rugbrødsmotor. Om man er til den ene eller den anden type cykel, eller som denne tester lidt mere pragmatisk, opfatter den som et nyt transportalternativ der udvider ens radius,  specielt hvis man helt konsekvent har valgt en livsstil uden bil.  På mange måder kan man opfatte elcyklen lidt som knallertens afløser men med indbygget motion, med aner tilbage til den legendariske franske VeloSolex som var en pedeleg med forbrændingshjælpemotor.

Til denne test har vi haft fingre i en e-mountainbike med centermotor fra tyske Haibike.  Haibike er en af de mange nye frække drenge i cykelklassen, der med massiv markedsføring, sprælske farver og et aggresivt teknisk design, på kort tid har gjort elcyklen hip, især blandt det unge publikum.  Deres program omfatter alle modeller lige fra mountainbikes til racercykler, ja du læste rigtig et racercykel med indbygget EPO motor, som ikke skader dit helbred.

Haibike-SDURO04

Haibike SDURO er en mountainbike med 29″ hjul i deres SDURO serie der først og fremmest er tiltænkt fritidscyklisten, der skal gøre det mere fornøjeligt og knap så hårdt at cykle offroad i skoven.  Haibike sværger til centermotor løsningen på samtlige deres elcykler, hvor topmodellerne i XDURO serien er med den markedsførende Bosch motor ,mens SDURO serien bruger motorer fra Yamaha. Med hensyn til den tekniske løsning og de bedste køregenskaberne, kan man ikke komme uden om centermotoren som den mest optimale.  En kraftig elmotor på for eller baghjul er ikke nogen god kombination på løst underlag, hvor de alt for ofte tager kontrollen fra en.

Specifikationer

  • Ramme:  Hydroformet Aluminium 6061
  • Motor: Yamaha Mittelmotor 36 Volt, 250 Watt
  • Batteri: Lithium Ion 36 Volt, 400 Wh
  • Display:Ecran Yamaha Multifunktion med fjernkontrol
  • Forgaffel: Suntour XCR Air RL-R med Remote lockout, Federung: Luft/Öl, 100mm
  • Bagskifter: Shimano Deore M 591, 9-speed
  • Gearskift: Shimano Acera SL-M 390, Rapidfire
  • Kranksæt: Pédalier SDURO Alu
  • Kasette: Shimano HG 200-9, 11-34 Zähne, 9-speed
  • Kæde KMC X9e
  • Bremsegreb: Tektro Auriga hydrauliske
  • Bremser: Tektro Auriga, hydrauliske skivebremser 180mm for og bag
  • Dæk: Schwalbe Rapid Rob 29×2,25
  • Fælge: Black Rock Disc, Aluminium
  • Nav:  XLC Evo Disc
  • Eger: Sapim Leader, sorte 2,0mm
  • Styr: Guidon SDURO Lowrise Alu
  • Greb: XLC Ergo Sport
  • Frempind: SDURO Alu, A-Head
  • Styrfitting: FSA No. 57, A-Head, semi-integreret, tapered
  • Saddel: Selle Selle Royal Sirio
  • Saddelpind: SDURO Alu 31,6mm,
  • Pedaler: Platform Alu CNC
  • Vægt: 21,5 kg
  • Størrelser: 40,45,50,55 cm
  • Pris: 15.995,-

Haibike-SDURO05

Afprøvning
Haibike SDURO Hard Nine er designmæssigt en stor og voldsom cykel. Dens 29″ hjul i kombination med den kraftige hydroformede aluramme der bærer det store batteri og centermotoren, gør at cyklen subjektivt opfattes meget frembrusende i sin fremtoning.  Motorløsningen er en Centermotor fra Yamaha på 250 watt som fødes af et 400 watt timer stort LiOn batteri.  Batteriet kan tages af og er låsbar med nøgle. Opladningen foregår med en kraftig lynoplader som oplader batteriet i løbet af et par timer. På styret sidder et stort aftageligt display med fjernbetjening.  Man tænder for motoren på den lille fjernbetjening hvorefter der går et lille øjeblik før computeren er klar. Ud over naturligvis at bruge cyklen med 100 % pedalkraft har den tre indstillinger,  ECO, STD og HIGH. I ECO har man ca. 140 km til rådighed, mens STD ewduceres den til godt 112 km og i HIGH omkring de 75 km.  Man skifter mellem de tre indstillinger via de to piletaster.  På displayet kan man hele tiden se ens aktuelle hastighed, batteri tilstand og hvor mange tilbage værende kilometer man har tilbage.  Samtidig vises klokken og den aktuelle temperatur.

Det siger sig selv at uden motorhjælp er de godt 21 kg meget tunge at træde rundt ude i terrænnet, men på lige skovveje går det fint, og det er betryggende at vide at man altid kan komme hjem, når ens egne batterier er kørt flade.

Motorstyringen er velvalgt og meget harmonisk uden nogen overraskelser.  Ved start har Haibike bevist valgt at indlægge en ret lang tidsforsinkelse før motoren begynder at arbejde for at undgå for voldsom acceleration, hvilket er meget hensigtsmæssigt på løst underlag i skoven. Dette virker i alle indstillinger. I ECO er motorhjælpen næsten umærkelig og meget jævn, mens der kommer noget mere kraft på ved skift til STD og HIGH.  Torch styringen er intelligent ved at den har sin maksimale effekt når man kører med høj pedalkadance, hvilket i praktisk betyder at jo mere du pedalerer jo mere hjælper motoren dig hurtigt op i fart. Samtidig gør det også at accelrationen hele tiden er meget velkontrolleret og herved gør cyklen sikker at køre på for personer uden nogen erfaring med elcykler.

Kørestillingen er meget oprejst og klart tænkt til afslappet kørestil hvor fart er mindre væsentligt, selvom cyklen ubesværet spadserer ud over stepperne med motorhjælp og 25 km/t, i terræn som uden motorhjælp vil gøre det svært for selv en umotoriseret cyklist, at følge med.  Haibike har klogeligt valgt kun at udstyre cyklen med 9 udvendige gear, der i kombination med elmotoren er alt rigeligt til langt de fleste situationer. Tyngepunktet er en smule højt, primært fordi centermotoren og krankakslen er hævet for at få den fornødne frigang i terræennet, hvilket er en god disposition. En lille besynderlighed man skal være opmærksom på, når kæden skal renses og smøres, er at der ikke er tilbageløb på krankboksen.

SDURO Hard Nine er udstyret med en 100 mm olie/luft dæmper med lockout på styret. Ikke nogen letvægter men yderst velfungerende og med al den funktionalitet kendt fra de dyrere gafler. Til at bremse bæstet, er monteret 180 mm hydrauliske skivebremser fra Tektro, der er lette af dosere. Dækkene er de brede 29×2,29 Rapid Rob fra Schwalbe.  Gearskiftet er fra Shimano henholdvis Acera RapidFire og Deore bagskifter. Kasetten er HG200  11-34. Resten af komponenterne er Haibikes eget mærke XLC.

Centermotorløsningen i kombination med en intelligent udformet motorstyring gør denne Haibike til en fornøjelse at cykle på i skoven, da men aldrig mister kontrollen og altid har den fornødne styrke i overskud til at kunne komme sikkert og bekvemt ud af næsten alle vanskeligheder. Eneste forbehold er teknisk vanskelige singletracks, her er cyklen for tung og uhåndterlig, men den slags terræn er nok heller ikke potentielle brugeres foretrukne terræn.

Haibike-SDURO07

Konklusion
SDURO HardNine SL er først og fremmest en cykel til sjov i skoven. Den giver helt nye muligheder for dem som af den ene eller anden grund aldrig ville have bevæget sig væk fra alfavej på en almindelig pedaldrevet cykel, ellers som bare gerne vil have en mountainbike med indbygget EPO. Centermotorløsningen og en fornuftig udlagt styring gør at man aldrig mister kontrollen eller for den sags skyld kan komme rigtig galt afsted på denne cykel. Haibike SDURO er afgjort en fin FUNBIKE til både unge og gamle legedrenge.

Vurdering-3

 

Link

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN