TEKNIK: Liggecykler
Nyheder 24. februar 2010 CYKELPORTALEN
Følgende artikel om liggecykler er skrevet af Walther Knudsen, der siden 1995 kun har kørt på liggecykel.
Han kørte i 2003 fra Syditalien til Horsens en tur på ca. 3200 km. Det tog 23 dage, hvilket svarer til et gennemsnit på 140 km om dagen. Dette var med en cykel der var læsset godt til.
Ganske godt klaret når man ved hvilken form han er i, for uden at fornærme Walther kan jeg godt sige: ”Han er ikke nogen sports mand” 😉
Hans eneste problem på turen var at han havde kørt i alm. sko og tåklips, hvilket medførte at hans tæer havde sovet lidt nogle gange. Efter hjemkomsten har han skiftet til rigtige cykelsko med klikpedaler og har ikke haft problemer siden.
Liggecykel – hvorfor – hvordan
Når man kører på liggecykel bliver man mødt med en masse spørgsmål både fra folk, der synes, “at det er da noget mærkeligt noget” og andre nysgerrige, der godt kunne tænke sig at prøve.
Jeg har forsøgt at give svar på nogle af de hyppigst stillede spørgsmål, når det gælder liggecykler.
Dem, der synes, at liggecykler er sære, vil nok ikke læse med, så dette er en hjælp til dig, der er nysgerrig på en mere positiv måde.
Er det ikke svært? Er det ikke svært at lære?
Langt de fleste kan lære at køre på liggecykel i løbet af 5 minutter, hvis de altså kan køre på cykel i forvejen!
(Der findes dog liggecykler, som er forhjulstrukne og som samtidig styres med fødderne/pedalerne. Det er en lidt anden og sværere sag.)
Når man i løbet af 5 minutter har fået den rigtige fornemmelse af cyklen, så kommer der en periode, hvor man skal have tilstrækkelig rutine til at bevæge sig i trafikken. Et par timers træning på en tom parkeringsplads er et effektivt middel.
Nybegyndere bliver let lidt forpustede på grund af anspændelsen ved den nye arbejdsstilling, men man lærer hurtigt at få åndedrættet i ro.
I løbet af 14 dage – naturligvis afhængigt af træningsindsatsen – er man nogenlunde rutineret.
Selvfølgelig er det lidt sværere at holde balancen på en liggecykel i begyndelsen, og kørslen skal korrigeres mere med styret end på en almindelig cykel.
Rutinen består selvfølgelig i, at kroppen klarer sit arbejde uden at involvere hovedet – akkurat som når man går eller cykler på en traditionel cykel.
Imidlertid viser erfaringen, at kørsel i beruset tilstand eller i glat føre (sne og is) ikke lader sig gøre på liggecykel.
Hvordan kommer man i gang?
Man sætter sig på cyklen og trækker håndbremsen/erne.
Anbringer den pedal, som man vil starte med (venstre for de flestes vedkommende) i lodret position.
De fleste (alle!) liggecykler har ikke fodbremse, så man trækker bare pedalen modsat rundt, hvis der er behov for det.
Pedalarmen skal ikke være i præcis lodret stilling, men hælde et par grader ind mod dig selv. Det får cyklen til at trille med det samme. Når man er kommet i gang og cyklen styrer lige, glider man ned i sadlen. Når man er øvet, kan man starte fra liggende.
For den uøvede er det meget væsentligt, at få gearet ned før stop, for en cykel i højt gear er svær at sætte i gang. Det gælder sandelig også almindelige cykler.
Hvorfor køre på liggecykel? Er det hurtigere? Er det lettere?
Der er tre grunde til at køre på liggecykel:
1. Det er behageligt og sjovt
2. Man kan køre hurtigt
3. Man kan spare på kræfterne og køre længere Meget af det arbejde, som en cyklist må udføre for at komme fremad, består i at skubbe luft væk. Jo hurtigere man kører, jo flere kræfter skal der bruges på at overvinde luftmodstanden. Cykelryttere bukker sig helt sammen over styret for at gøre sig mindre eller reducere frontarealet som det hedder.
På liggecykel har man et frontareal, der kun er en tredjedel af den almindelige cyklists.
Liggecykel kontra alm cykel
Det ser akavet ud! Får man ikke ondt i nakken og bliver benene ikke tunge?
Det er kun tilskuerne, der synes, at liggecyklistens stilling er akavet. Når man har fået så meget rutine, at man sidder helt tilbagelænet i sadlen, så føles stillingen afslappet. Man har ikke problemer med nakken og hovedet skal heller ikke bøjes forover, som nogen tror. Man kan sætte en nakkestøtte på sadlen, men den skal være godt affjedret for ikke at være ubehagelig og af den grund er den måske af større psykologisk end praktisk virkning. Ganske vist holdes benene vandret, men enten arbejder de eller også hviler de i pedalerne. Det føles ikke som at ligge i en gymnastiksal og holde hælene 10 cm over gulvet. Overhovedet ikke!
Erfaringen viser, at man ikke belaster kroppen så hårdt, f.eks. på lange ture. På liggecyklen er det slut med øm bagdel, nakke, skuldre og håndled.
Som du kan se på billedet hviler hovedet lodret oven på nakkehvirvlerne, og trykket mellem L5 og sacrum. Er væsentligt mindre.
Plus i tilfælde af et frontalt sammen stød er hoved på racercyklisten langt fremme. Der skal meget til, hvis man skal ryge forover på en liggecykel.
Er du ikke bange for at vælte?
Selvfølgelig kan man også vælte på liggecykel, men det er let at sætte sig op, hvis situationen bliver kritisk på en eller anden måde. Da man har fødderne forrest, er der heller ikke så stor fare for at stå på hovedet ud over styret.
Bilisterne kan da ikke se dig, når du er så langt nede!
Indtil videre er der så få liggecyklister, at problemet snarere er det modsatte: at bilisterne har så travlt med at kigge på liggecyklen, at de risikerer at overse andet. I øvrigt er de fleste liggecykler ikke så lave. Faktisk er man på højde med bilisterne.
Der findes meget lave liggecykler, men de er specielt beregnet til ræs.
Lygter og reflekser skal være i orden og “en lys sommerhat” skader heller ikke.
Du kan da ikke se noget, når du ligger helt dernede!
Som sagt, så lave er de fleste liggecykler heller ikke. Faktisk er man på højde med føreren i en normal personbil og man har altid muligheden for at sætte sig oprejst. Det er svært at se bagud, når man læner sig tilbage, så man bør bruge spejl.
Når man sætter sig op, kan man orientere sig som på en almindelig cykel.
Er det ikke en sofacykel?
Tjah! Vi foretrækker nu at kalde det en liggecykel.
Er den ikke svær at trække med?
Jo, den er svær at trække med, men den er let at skubbe. Man tager blot fat i toppen af sadlen og skubber cyklen. Man styrer den ved at læne den til siden.
Er der slet ikke nogen ulemper?
Jo, postkasserne er ikke mere i drive-in højde. Og så bliver man let våd af sved på ryggen, hvis man kører stærkt.
Som nævnt er det også mere besværligt at orientere sig bagud – spejl er en nødvendighed.
Et andet problem er af mere psykologisk art: Man kommer let til at koncentrere sig om sine ben, når man f.eks. kører en lang tur. Man skal vænne sig til at se bort fra sine ben og nyde udsigten i stedet. I øvrigt får man en anden oplevelse af landskabet på grund af hovedets stilling og blikkets retning.
Det er også lidt mere omstændeligt at stå på liggecyklen og starte. Man springer ikke i sadlen, mens cyklen er i fart! Men den lidt langsommere start indhentes hurtigt, når man først er kommet i gang.
Hvis det er så godt, hvorfor er der så ikke flere, der kører på liggecykel?
Udviklingen af liggecykler begyndte i 30’erne, men i 1938 slog den internationale cykelunion bremserne i og forbød alt andet end det traditionelle design: cyklen med rombeformet stel og to lige store hjul.
Først i 1990’erne er der sket en mere gennemgribende designudvikling inden for cykelsporten.
Liggecykel ideen blev først rigtigt taget op igen i USA i 70’erne og spredes nu langsomt ud over verden. Cykelkøberne og cykelfabrikkerne er meget konservative.
Vi må ikke glemme, at den almindelige cykel i Danmark var en sort, høj tung sag helt op til 1970.
Der var “letvægtere”, men den største forskel på de to cykeltyper var farven!
Liggecykler er dyrere end almindelige hverdagscykler, især fordi de fremstilles i små serier, måske hundrede stykker, hvor andre cykler fremstilles i tusindvis.
Aflever 315 Watt i pedalerne og se her den hastighed du opnår:
Cykeloptimisten er en af de førende forrretninger i Danmark for liggecykler.
CYKELPORTALEN
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Mere plads til bilerne i byen ved lavere hastighed
- GripGrab afslører spændende nye efterår/vinter 2024-produkter
- TEST: Bikepackingtasker fra Camelbak
- Sidi hylder Eroica cykeløbet med retrosko årgang 2024
- Opgrader den pedaldrevne med hjælpemotor
- Ass Savers og kunstneren Jody Barton begiver sig ud på en fælles rejse mod indre fred.
- Nordic Bike Expo 2025 – et nyt tilbud til cykelbranchen
- ALUMINIUM – Det mest undervurderede vidundermateriale
- Nye nav vil eliminere tilbageslag i pedalerne
- Banebrydende MTB fra Island
- På sporet i det svenske
- Cykelmessen VeloDays 2024 i Viborg var en stor succes
- TEST: Vello Gravel
- Premium ladcykel med alt i connectivitet og manøvredygtighed
- Stor nyskabelse fra Brompton der får større hjul og skivebremser
- tag en’ BikeDAY…
- Gylden jubilæums model fra KOGA
- Universelt skifte/bremsegreb fra Growtac
- Cykler og cykelturister i Viborg
- Kærlighed til cykelhåndværket