


Foto: Tino Pohlmann
Swiss Side har i samarbejde med Patrick Lange og Laura Philipp udviklet to nye målesystemer. Teknologien er hentet fra Formel 1 motorsporten. De to stel som monteres på cyklen bag rytterne gør det muligt at måle tab i luftgennemstrømning bag rytteren for på den måde med stor nøjagtighed at kunne lokalisere kilden til aerodynamiske modstand. Det gør det muligt for Swiss Side at koncentrerer sig om de områder hvor gevinsten er størst
Direktør for Swiss Side Jean-Paul Ballard fortæller: “The pressure rakes literally double our measurement capability in the wind tunnel and also allow us to make on-road measurements to ensure that the performance we measure in the wind tunnel and in CFD, is delivered out on the road where it counts.”
Foto: Tino Pohlmann
Det ene af de to stel er monteret i en vindtunnel og forbundet til en robotarm, der aktivt scanner trykpunkterne i forskellige højder bag og omkring rytteren. Det andet stel sættes direkte på cyklen bag rytteren for at få real life registeringer ude på vejen, for sammenligning og verifikation med resultaterne opnået i vindtunnellen.
Begge forsøgsopstillinger er medvirkende til at optimere udstyr og kørestilling for Patrick Lange når han cykler Ironman. Vindtunnel forsøgene er udført i samarbejde med Canyon som har faciliteterne.
Foto: Tino Pohlmann
Patrick Lange var yderst tilfreds med resultaterne og udtaler: “We are always looking for ways to go faster,” says Lange. “As my setup from the Ironman World Championship in Kona from 2018 was already fast, this was not an easy task. But, we succeeded! Such innovative concepts show how professional my partners Swiss Side and Canyon are, and how they are constantly searching for new ways to push the boundaries of what is possible.”
Den højre kurve viser det samlede trykfald direkte bag rytteren mens grafen til venstre viser trykforstyrrelser i forskellige højder. Blå er den maksimale aero drag, rød er ingen aero drag.
Link