Mange af de teknologier som idag benyttes af stort set alle andre producenter, var Storck blandt de første til at introducere.
Mange af de teknologier som Storck benyttet i deres rammebygning var de blandt de første til at benytte og mange ligende teknologier benyttes idag af konkurrenterne.
Her skal kort nævnes:
V.V.C (Vakum Void Controlled)
V.V.C. processen er en teknologi, hvor man under vakum fjerner al overflødig bindemiddel i kulfiberen. Næsten 30%, så kun det nødvendige bindemiddel bliver tilbage. Ved denne process bliver røret mere fleksibelt, hvilket giver mere komfort, uden dog at brudgrænsen bliver reduceret. Dette giver nogle meget høje værdier for STW stiffness-to-weight index på f.eks den testede Fascenario på mere end 240 nm/cm2.
Er en teknik hvor de enkelte rørs dimensioner er forskellige i forhold til ramme størrelsen de indgår i. Der er megen forskel på belastningen på f. eks en 51 og 63 cm ramme og det tilgodeses ved proprotional tubing hvor de enkelte rør har forskellige dimensioner og tykkelser afhængig af størrelsen. Det betyder at de forskellige rammestørrelser har de helst samme egenskaber.
Integreret Styrfitting
er standard på de fleste cykler idag, men Storck Bicycle var de første til at benytte disse. Fordelene er indlysende iform af større stivhed og mindre tolerancer. I topmodellerne kombineres de med karamiske lejer.
Overdimensionerede kædestag
De helt unikkke store bagstag på Stork rammerne er medvirkende til ekstra stor stivhed omkring krankboksen. Kraftoverførslen forbedres og gøres mere effektiv. Storcks kædestag koster ofte mere at producere end mange producenters komplette rammer.
Kulfiber udviklet til hverdags brug
Storcks rammer er udviklet til hverdags brug, med ekstrem modstand mod stress. høj stivhed og lav vægt. Kombinationen af monoque produktion, udvalgte kulfibre, og kompleks kulfiber lag layout garanterer det bedste. Mange af Storcks rammer har kørt mere end 100.000 km.
Alle Storck rammer bliver testet på Storcks eget EBEf anlæg til mekanisk test af rammer. Der findes 7 af dens slags anlæg i verden.
Kulfiber er det nye vidunder materiale indenfor cykelteknologi. Storck opererer med tre kvaliteter, 1K, 3K, og 12K kulfiber.
Kulfiber væves og måles i mm. 1K svarer til en bredde på ca. 1 mm, 3K til 3 mm osv. Så jo højere tal jo bredere fiber.
Storck bruger følgende teknologier i deres rammer.
1K
1K er en af de mest udbredte fibertype. Den er den letteste og lidt blød hvilket giver cyklen en lidt blødere fornemmelse i forhold til de rammer med bredere fibre. Den tynde fibre er væsentlig mere resourcekrævende i produktion end de bredere typer.
2K er den mindst udbredte kulfibertype og produceres kun af to producenter i verden.
Fascenario 0.7 IS er den eneste cykel i verden som er produceret i denne type kulfiber. 2K giver perfekt stivhed. lav vægt og stor vandret stivhed.
3K er den mest udbredte kulfibertype til produktion af cykelrammer. Den giver en god komfort i kombination med en god stivhed. Scenario C 1,1 benytter 3K fibre
12K
12K er den bredeste fiber og den stiveste. Det ydre lag på Fascenario 0.8 giver den stiveste ramme af dem alle. Den er en smule tungere
Uni-Directional (UD) kulfiber en en anden type fiber som kan bruges. Denne fiber er ikke vævet som de andre. Den benyttes på Fenomalist og Aero og kun som det ydre lag.
Storck cyklerne udvikles og samles i Tyskland, mens rammerne tilvirkes i fjernøsten (lige som alle andre)
er en af den slags racercykler der første gang man ser den, tager pusten fra en. Nuvel vi lever i verden hvor udseeende har en afgørende betydning, og denne Storck Model leverer i den forstand varen. En meget stringent linieføring mht til farvevalg og komponenter lader ikke en i tvivl om, at dette er en rendyrket konkurrance cykel. Den flottte 12K kulfiberstruktur er helt unik og lader ikke en i tvivl om at der er tale om noget særligt.
Den komplette testcykel med fuldudstyret SRAM RED, Syntace komponenter og Lighweight Wheels lander på 6,2 kg.
Prisen er astronomisk….
Cyklen sælges kun som rammekit.
Rammen vejer 890g, gaflen 375g og koster 24.995,- for rammesæt incl. gaffel og keramiske styrfittings.
Scenario er i modsætning til sin frembusende storebror, væsentlig mere diskret i sin fremtoning, ja vel nærmest klassisk, uden dog på nogen måde at være kedelig. Den udstråler i mine øjne en diskret klasse som også vil være moderne næste år. Og for liredrengene er man ikke et øjeblik i tvivl om at der er tale om en kulfiberramme. Den fremstår i ren kulfiberstruktur som fremhæver den meget flotte finish og forarbejdning.
Den komplette testcykel monteret med en komplet Campagnolo gruppe og Campagnolo hjul vejer 7,4 kg.
Rammen vejer 1155g, gaflen 380g, koster 9.995,- for rammesæt incl. gaffel og styrfittings. Foruden den testede ramme fås den også i en rød, blå og sølvfarvet version.
Afprøvning
Fascenario 0,8 går for at være den stiveste Storck racercykel og den har da også den højeste STW (stiffness to weight) værdi der endnu er målt på nogen cykel. Jeg er altid forsigtig med at udtale mig alt for skråsikkert om den ene ramme er stivere end den anden, specielt når det kommer til en ren subjektiv vurdering af køreegenskaberne hvor de monterede komponenter har en mindst ligeså afgørende betydning.
Så de to cykler er bedømt ud fra et helhedspunkt altså som komplette cykler.
På omkørsler er den suveræn, den er let og den stive krankboks og bagstag gør at ens pedalantrit promte omsættes til acceleration, herligt…
Kombinationen af den ultrastive ramme og de meget vertical stive Lightweigt hjul er en hård cocktail. Mange vil sikkert elske det, men det er ikke lige min kop te.
Scenario C1.1 er meget anderledes og i mine øje en mere harmonisk og tilgivende cykel som langt de fleste vil kunne finde sig tilrette på. Den en en af den slags cykler man bare bliver gladere og gladere for jo længere tid man kører på den. Den er let og den accelererer og styrer godt og neutralt. På nedkørsler er den klippestabil og let at styre i svingene. Jeg vil gå så vidt og sige at Scenario C1.1 er den første kulfiberracer jeg har kørt på som har lidt af den sjæl man ofte finder på gode stål og titaniumcykler.
Storck cyklerne er ikke særlig kendt og udbredt i Danmark, og det er synd og skam da de repræsenterer state of the art inden for rammer i kulfiber.
Begge de t testede cykler er udtryk for tysk ingeniørkunst når den er bedst, ingen tvivl om det, men er der så forskel på de to cykler. Jo bestemt. De er næsten som nat og dag. Begge cykler leverer toppræstationer men på hver deres måde, og netop din kørestil og temperament vil være afgørende for valget.
Fascenario 0,8 imponerende fra første færd, det er en ren fartmaskine på godt og ondt. Er du indstillet på ren performance og gerne vil “lide” en smule specielt på de lange ture er den valget. Scenario C 1,1 derimod er meget mere behagelig at køre. Endelig kan man heller ikke se bort fra det faktum at Fasenario koster to en halv gang mere, og set ud fra en almindelig dødelig motionist øjne syntes jeg det er svært at retfærdiggøre merprisen, som tangerer liebhavari.
Scenario C 1.1 giver alle Storck kvaliteterne men til en mere atraktiv pris. Den er min vinder.
Links.
CYKELPORTALEN
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Pilgrimsfærd på små cykelhjul
- Biomega genopstår men kun på det amerikanske marked
- Nye offroad sadler fra Selle San Marco
- Mere plads til bilerne i byen ved lavere hastighed
- GripGrab afslører spændende nye efterår/vinter 2024-produkter
- TEST: Bikepackingtasker fra Camelbak
- Sidi hylder Eroica cykeløbet med retrosko årgang 2024
- Opgrader den pedaldrevne med hjælpemotor
- Ass Savers og kunstneren Jody Barton begiver sig ud på en fælles rejse mod indre fred.
- Nordic Bike Expo 2025 – et nyt tilbud til cykelbranchen
- ALUMINIUM – Det mest undervurderede vidundermateriale
- Nye nav vil eliminere tilbageslag i pedalerne
- Banebrydende MTB fra Island
- På sporet i det svenske
- Cykelmessen VeloDays 2024 i Viborg var en stor succes
- TEST: Vello Gravel
- Premium ladcykel med alt i connectivitet og manøvredygtighed
- Stor nyskabelse fra Brompton der får større hjul og skivebremser
- tag en’ BikeDAY…
- Gylden jubilæums model fra KOGA