Allerede i slutningen af november sidste år, begyndte SRAM at lægge nyheder om en kommende ny RED landevejsgruppe, og lige før jul kunne vi som det første danske cykelmedie vise billeder af gruppen. Nu er den så officielt blevet præsenteret, og den største nyhed er som tidligere nævnt at den ikke er elektrisk og ikke er med 11 speed. Personligt tror jeg det er en klog beslutning at SRAM ikke hopper på den elektriske dille endnu, da der stadig er et kæmpe marked og publikum for mekaniske landevejsgrupper. Den nye SRAM RED 2012 er en optimering af en allerede fremragende gruppe og med en totalvægt på 1739 gram har de lagt sig i spidsen med en stor margen som den absolutte letteste mekaniske topend landevejsgruppe.
Kranksæt
Med det nye kranksæt har SRAM yderligere barberet af vægten. Dette er gjort ved brug Exogram teknologi, hvor pedalarmene i kulfiber er hule helt ud i spiderarmene som holder kransene. Det giver en god vægtbesparelse i kombination med stor stivhed. Ligesom på Campagnolo placeres den 5. bolt nu bag på pedalarmen, hvilket giver et renere udseende, og en stivere konstruktion, men på bekostning af servicevenligheden. X Glide RTM klingerne er optimeret for større stivhed og tykkelse ligesom skiftet er forbedret med skifteklamper og klinger, som er optimeret til brug sammen med den helt nye YAW forskifter. Kranksættet produceres både til SRAM’s eget krankboksystem GXP, ligesom det også kan benyttes på rammer med PressFit, BB30 og PressFit 30 krankbokslejer. Vægt: 557 gram (BB30 172,5mm ekskl. krankboks), 609 gram (GXP 172,5mm ekskl. krankboks)
Efter opkøbet af Quarq powermeteret udbydes naturligvis nu også et Quarq RED powermeter kranksæt, det giver powermåling med blot /- 1,5 % nøjagtighed. Den eneste synlige komponent på kranksættet er det lille aluminiumshus, som indeholder det udskiftelige standard CR2032 batteri. Den nye integrede elektronik minimerer eksponeringen for vind og vejr og dermed forøger kranksættets holdbarhed og pålidelighed. Dette nye slanke udseende mindsker ligeledes vægten og giver større frigang på oversize kulfiberrammer og ved brug af aerodynamiske klinger. Vægt: 883 gram (GXP 172,5mm ekskl. krankboks)
Forskifter YAW
Den helt store nyskabelse og lidt af en genialitet fra SRAM er det nye YAW forskifter som nu bringer forskiftet helt op på niveau med det framragende bagskifte. Normalt flytter forskifteren sig helt parallel. op og ned men SRAM har ved at forskyde omdrejningspunkterne samtidig opnået en let roterende bevægelse. Yaw Technology elliminerer behovet for en trim-funktion. Cagen er nu lavet af en kombination med stål og alluminium, hvilket betyder en langt stivere cage, som giver et mere præcist og sikkert skifte ligesom holdbarheden også forøges. Resultatet er et mere direkte og præcist skifte, som i kombination med SRAM’s nydesignede kranksæt og klinger skulle bringe skiftet op på et højere niveau. Mange husker nok Andy Schleck fatale tab af kæden under touren. Dette undgås nu fuldstændig med den integreret kædefanger. Vægt: 74 gram (pålodning)
ErgoDynamic skiftegreb
SRAM har i detaljer undersøgt alt fra overgangen mellem styr og greb, grebenes overflade til måden, som fingrene griber om grebene. Dette har givet en helt ny og meget komfortabel pasform. SRAM har med ErgoFit gummiteksturen forbedret grebet, ligesom diameteren på grebene er gjort mindre, hvilket i følge SRAM skulle betyde bedre kontrol og bedre overgang til styret. Grebene har stadig justering for individuel rækkevidde afhængig af fingerlængde. Både afstanden til bremsegreb og gearvælger kan individuelt justeres, dog med den forbedring, at justering er gjort lettere ved brug af en standard 2,5 mm umbraconøgle. Bremsegreb og gearvælger er ydermere forlænget, således skifte og bremsning fra en håndposition i droppene er blevet lettere. Skiftefunktionen er stadig SRAM’s velkendte DoubleTap teknologi er ikke ændret kombination med ZeroLoss, hvor gearvælger øjenblikket bliver aktiveret uden nogen frigang. Vægt: 280 gram.
Bagskifter
Ligesom på skiftegrebene er det i detajlerne man skal finde ændringerne på den nye bagskifter. Exact Actuation skifte sikrer et hurtigt og præcist skifte. Bagskifteren er designet til at kunne give plads til en kassette med maksimalt 28 tænder. Et lydløst skifte er optimeret med de nydesignede AeroGlid pulleyhjul med keramiske lejer. Vægt: 145 gram.
Bremsekløer
SRAM bremser har altid ligget i front mht til bremsekraft, så på de nye RED bremsekøer designet lagt an på forbedret aerodynamik. SRAM er gået væk fra Dual-Pivot systemet med den nye patenterede Aerolink arm, som reducerer frontarealet samtidig med at bremsekraften og modulation forbedres. Alt på bremsen er udformet med henblik på at skabe en aero-profil og herved snyde vinden. Selv kabeljusterskruen vender væk fra vinden. Bremserne leveres standard med SwissStop Flash Pro bremseklodser. SRAM følger trenden og nok også det faktum at de nu ejer Zipp som har banet vejen for bredere fælge, og kan derfor benyttes med fælgbredde op til 31 mm. Vægt: 240 gram.
Kassette og kæde
Powerdome XTW kassetten løfter kassetdesignet op på et højere niveau. Modsat Red’s gamle hule kassette, som både var hadet og elsket for dens rungen, er den nye kassette ikke længere hul. Trods dette er det alligevel lykkedes SRAM at pine endnu flere gram ud af kassetten, samtidig med at den nu skulle være praktisk talt lydløs i sin transmission. De 8 midterste tandhjul er fræset af ét stykke metal, som forøger stivheden, mens vægten skulle være endnu lettere end vægten for en titaniumsudgave. Mellem hvert tandhjul i denne blok har SRAM placeret nogle StealthRing elastomer, som reducerer vibrationer og lyd. Det mindste tandhjul er ligeledes i stål, mens man for at spare vægt har udført det øverste tandhjul i aluminium. Dette giver således i alt 10 tandhjul (tak for det). Vægt: 135 gram (11-23).
Kæden er uforandret iforhold til den eksisterende med udfræsede links og hule kædeled. Vægt: 255 gram-
Gruppen forventes på det danske marked i marts måned til en vejledende udsalgspris på kr. 14.528,- svarende til godt 8 kr pr gram. Vi vender naturligvis tilbage med en test af gruppen så snart den lander på dansk jord.
Efterskrift
En anden måske mere spændende nyhed fra SRAM er at de nu officielt har bekræftet de rygter som på det seneste har verseret om at på er på vej med hydrauliske landevejsbremser både som skivebremser og som fælgbremser, Indtil videre r det sparsomt med oplysningerne men der er tale om:
- En hydraulisk skivebremse på RED niveau som er Drop bar og DoubleTap grebs aktiveret
- Helt ny master cylinder and caliper / 140-160mm discs
- En hydraulisk fælgbremse på RED niveau som er Drop bar og DoubleTap grebs aktiveret med en dækfrigang op til 28mm og kompatibel med Zipp Firecrest fælgen
Lancering i efteråret 2012, vi følger spændt udviklingen.
Link
CYKELPORTALEN
- januar 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Vi lader billedet stå et øjeblik
- Fra Rotor Bike til QO Bike
- Rose Hobo i ny variant
- Er aluminium et dårligt stelmateriale
- Affjedret frempind fra USE Components
- Når verden blev for meget
- Promovec overtager Viridus
- Loady er lille af størrelse men stor af last
- Book et cykelforedrag
- Cykel grus på den Cimbriske halvø
- Bosch vil gøre stjålne elcykelbatterier værdiløse
- TEST: CatEye GVolt 100
- International cykelmesse kalender 2025
- TEST: Pirelli Cinturato Gravel RC-X
- Dagligdags cykling nedsætter risiko for tidlig død
- Pilgrim på cykel
- 30 mio. kr. skal løfte fynsk cykelmekka til næste niveau
- Cykelgear og Cykelpartner fusionerer
- Selle Italia køber Vittoria cykelsko
- Nyt kompakt motorsystem fra Mahle