


Spekulationerne har været mange omkring SRAM udspil efter at big S og lille C satte strøm til landevejsraceren med deres elektriske landevejsgrupper. Men vedvarende rygter og læggede CAD tegninger, indikerede at det var hydraulik SRAM havde fat i. Nu har SRAM så løftet det officielle slør for deres nyeste versioner af toplandevejsgrupperne FORCE 22 og RED 22. Som nummeret antyder har SRAM følt sig tvunget til også at klemme endnu en klinge ind på bagkransen. Ellers er der i hovedtræk udelukkende tale om mindre opdateringer mest i den kosmetiske ende i forhold til tidligere modeller.
For budgetansvalige cyklister er FORCE 22 nok den mest interessandte nyhed. Den har arvet ergonomien fra RED og deres forskifter har nu samme Yaw-teknologi. Men den i følge SRAM helt store nyhed er at RED 22 nu kan udstyres med hydrauliske bremsegreb og enten skivebremser eller hydrauliske fælgbremser.
Som vi tidligere har kommenteret , da vi så de første prototyper, er det ikke lykkedes at reducere størrelsen på grebet, som stadig ser noget klodset og prototypeagtige ud. De står i skærende kontrast til de hydrauliske fælgbremser som SRAM til gengæld er sluppet rigtigt godt fra.
De første prøvekørsler tilkendegiver at de nye grupper på gearskifteområdet bortset fra det ekstra gear er status que i forhold til de eksisterende, mens de hydrauliske bremser har mere og bedre bremsekraft specielt på skiveversionen. Jeg er ikke i tvivl om at skivebremser på landevejsraceren er kommet for at blive alene kva de enorme markedsføringskampagner for at overbevise os om fordelene, men tilhører du den fornuftsorienterede cyklist bør du vente og se udviklingen lidt an ikke mindst fra konkurrenterne.
SRAM har udgivet en lille SRAM 22 bog hvor du kan læse alle detajler om de nye grupper.