Indvendige gear har altid haft et lidt dårligt ry, og været tæt forbundet med dagligdagscykler. Denne udvikling kunne godt se ud til snart at vende. Gennem de seneste år er der sket væsentlige forbedringer i de indvendige gearnav, ikke mindst mht. effektivitet og antallet af gear.
Da Rohloff år tilbage lancerede deres 14 gears Speedhub satte de helt nye standarder for indvendige gearnav, og det satte for alvor gang i udviklingen hos Sachs (det nuværende SRAM ), Shimano og Sturmey Archer, som de senere år er fremkommet med først 5, så 7 og 8 og senest 9 gearsnav.
Fordelene er er lille vedligeholdelse og stor pålidelighed, mens ulemperne er høj vægt, komplicerede at reparere og stort tab (lav effektivitet)
Det sidste er ikke noget reelt problem mere, da effektiviteten efterhånden er oppe på 90 % og derover på de fleste moderne gearnav.
SRAM I Motion
Det hele startede i 1903, hvor det første Torpedo nav så dagens lys. Sachs var blandt de hæderkronede gamle komponentmærker, men først efter at SRAM købte dem, kom der for alvor vind i sejlene og SRAM sender i disse år en sand stribe af gearkomponenter på markedet som har fået de nærmeste konkurrenter op af lænestolen.
SRAM I Motion er tænkt til sport segmentet og omfatter bl.a det testede 9 speed nav som kommer i foreløbig to versioner, et med bagbremse og det testede med friløbsnav.
På Eurobike sidste år så vi endvidere en prototype af navet i kulfiber. Endelig har SRAM i samarbejde med Cannondale udviklet en special version til montering på deres konceptcykel ON som du kan læse mere om under nyheder og Eurobikerapporten.
Afprøvning
Normalt er indvendige gearnav ikke noget man eftermonterer på en cykel. Langt de fleste gearnav er fabriksmonterede på færdige cykler. Vi fik stillet et komponentkit til rådighed til eftermontering på en mountainbike. Når man bestiller et sådan kit er det vigtigt at oplyse hvilken type cykel det skal bruges på, da gearkablet bliver tilpasset individuelt.
Selve navet er en stor sag med en diameter på 103 mm og vejer lige under de 2 kg. Den er til montering på 36 huls fælge. Forarbejdningen i anoiseret aluminium oser langt væk af kvalitet. Dette gælder også for drejegrebet som tidligere var i plastik.
Der fås to udgaver af gearskifteren, et med bremsegreb og et uden. Umiddelbart ligner det de drejegreb vi er vant til fra deres MTB serie, men der er en væsentlig forskel at man drejer modsat, altså nedad når man vil ned i gear..
Selve kablet kobles sammen med gearnavet med et forbindelsesrør, som er meget let at tage og og på.
Det første indtryk er meget positivt. Gearet skifter ubesværet og stort set lydefrit, også under hård belastning som tidligere har været et problem på indvendige gearnav. Sammenlignet med sine nærmeste konkurrenter fra Shimano og Sturmey Archer er SRAM klart et hestehoved foran. Ved skift til lavere gear sker gearindgrebet øjblikkelig, mens der en en smule forsinkelse den anden vej ved skift til højere gear. Gearnavets opbygning gør at 1,3,5,7 og 9 gear er stort set lydløse mens 2,4,6 og 8 gear afstedkommer en let klikkende lyd. Springene imellem de enkelte gear er perfekte og helt ens, noget men hurtigt kommer til at sætte pris på. Udvekslingen på de 340 & svarer til et 1 gear på et triple kranksæt hvor der sidder 30 tænder foran og 27 bagpå. Det 9 gear svare til 52 foran og 14 bagpå.
Der fås 5 forskellige tandhjul til navet, 18, 19, 20, 21 og 22.
Friløbsnavets største force er at den sammen med en kædestrammer kan suppleres med et dobbelt eller triple kranksæt så man nu råder over 18 eller 27 gear. Dette er oplagt til turcyklistfolket.
Konklusion
SRAM (og det tidligere Sachs) har altid været førende når talen faldt på de indendige gearnav. Denne position styrkes yderligere med lanceringen af I Motion 9, som afgjort viser at de indvendige gearnav er ved at blive voksne.
Alene gearområdet er et stort plus specielt forbi at springene er ens op igennem alle gearene. Gearet fungerer upåklageligt og uden nogen mislyde. Det bedste er dog i mine øjne versionen med friløbsnav, der åbner helt nye muligheder for sports og turcyklisten.
I Motion 9 er et hit blandt indvendige gearnav både kvalitets og prismæssigt.
Vi giver både for pris og funktion.
Pris for komplet monteringskit er 2400,-
Se flere billeder her.
Links.
SRAM Imotion
Danagentur
CYKELPORTALEN
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Ass Savers og kunstneren Jody Barton begiver sig ud på en fælles rejse mod indre fred.
- Nordic Bike Expo 2025 – et nyt tilbud til cykelbranchen
- ALUMINIUM – Det mest undervurderede vidundermateriale
- Nye nav vil eliminere tilbageslag i pedalerne
- Banebrydende MTB fra Island
- På sporet i det svenske
- Cykelmessen VeloDays 2024 i Viborg var en stor succes
- TEST: Vello Gravel
- Premium ladcykel med alt i connectivitet og manøvredygtighed
- Stor nyskabelse fra Brompton der får større hjul og skivebremser
- tag en’ BikeDAY…
- Gylden jubilæums model fra KOGA
- Universelt skifte/bremsegreb fra Growtac
- Cykler og cykelturister i Viborg
- Kærlighed til cykelhåndværket
- Får en overset perle fra Shimano endelig landevejsgreb som en option ?
- Små hjul for individualister til en trængselpræget verden
- Den selvflyvende fotograf flyver hurtigere, højere og ser mere skarpt
- Trek opdeler deres gruscykler i to bruger segmenter
- Farvel til EUROBIKE