CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Indvendige gear har altid haft et lidt dårligt ry, og været tæt forbundet med dagligdagscykler. Denne udvikling kunne godt se ud til snart at...

Indvendige gear har altid haft et lidt dårligt ry, og været tæt forbundet med dagligdagscykler. Denne udvikling kunne godt se ud til snart at vende. Gennem de seneste år er der sket væsentlige forbedringer i de indvendige gearnav, ikke mindst mht. effektivitet og antallet af gear.
Da Rohloff år tilbage lancerede deres 14 gears Speedhub satte de helt nye standarder for indvendige gearnav, og det satte for alvor gang i udviklingen hos Sachs (det nuværende SRAM ), Shimano og Sturmey Archer, som de senere år er fremkommet med først 5, så  7 og 8 og senest  9 gearsnav.  

Fordelene er er lille vedligeholdelse og stor pålidelighed, mens ulemperne er høj vægt, komplicerede at reparere og stort tab (lav effektivitet)
Det sidste er ikke noget reelt problem mere, da effektiviteten efterhånden er oppe på 90 %  og derover på de fleste moderne gearnav.

SRAM I Motion
Det hele startede i 1903, hvor det første Torpedo nav så dagens lys. Sachs var blandt de hæderkronede gamle komponentmærker, men først efter at SRAM købte dem, kom der for alvor vind i sejlene og SRAM sender i disse år en sand stribe af gearkomponenter på markedet som har fået de nærmeste konkurrenter op af lænestolen. 
SRAM I Motion er tænkt til sport segmentet og omfatter bl.a det testede 9 speed nav som kommer i foreløbig to versioner, et med bagbremse og det testede med friløbsnav. 
På Eurobike sidste år så vi endvidere en prototype af navet i kulfiber. Endelig har SRAM i samarbejde med Cannondale udviklet en special version til montering på deres konceptcykel ON som du kan læse mere om under nyheder og Eurobikerapporten.

Afprøvning
Normalt er indvendige gearnav ikke noget man eftermonterer på en cykel. Langt de fleste gearnav er fabriksmonterede på færdige cykler. Vi fik stillet et komponentkit til rådighed til eftermontering på en mountainbike. Når man bestiller et sådan kit er det vigtigt at oplyse hvilken type cykel det skal bruges på, da gearkablet bliver tilpasset individuelt. 
Selve navet er en stor sag med en diameter på 103 mm og vejer lige under de 2 kg. Den er til montering på 36 huls fælge. Forarbejdningen i anoiseret aluminium oser langt væk af kvalitet. Dette gælder også for drejegrebet som tidligere var i plastik.  
Der fås to udgaver af gearskifteren, et med bremsegreb og et uden. Umiddelbart ligner det de drejegreb vi er vant til fra deres MTB serie, men der er en væsentlig forskel at man drejer modsat, altså nedad når man vil ned i gear.. 
Selve kablet kobles sammen med gearnavet med et forbindelsesrør, som er meget let at tage og og på.  

Det første indtryk er meget positivt. Gearet skifter ubesværet og stort set lydefrit, også under hård belastning som tidligere har været et problem på indvendige gearnav. Sammenlignet med sine nærmeste konkurrenter fra Shimano og Sturmey Archer er SRAM klart et hestehoved foran.  Ved skift til lavere gear sker gearindgrebet øjblikkelig, mens der en en smule forsinkelse den anden vej ved skift til højere gear. Gearnavets opbygning gør at 1,3,5,7 og 9 gear er stort set lydløse mens 2,4,6 og 8 gear afstedkommer en let klikkende lyd. Springene imellem de enkelte gear er perfekte og helt ens, noget men hurtigt kommer til at sætte pris på.  Udvekslingen på de 340 & svarer til et 1 gear på et triple kranksæt hvor der sidder 30 tænder foran og 27 bagpå. Det 9 gear svare til 52 foran og 14 bagpå.   
Der fås 5 forskellige tandhjul til navet, 18, 19, 20, 21 og 22. 
Friløbsnavets største force er  at den sammen med en kædestrammer kan suppleres med et dobbelt eller triple kranksæt så man nu råder over 18 eller 27 gear.  Dette er oplagt til turcyklistfolket.

Konklusion
SRAM (og det tidligere Sachs) har altid været førende når talen faldt på de indendige gearnav. Denne position styrkes yderligere med lanceringen af  I Motion 9, som afgjort viser at de indvendige gearnav er ved at blive voksne.
Alene gearområdet er et stort plus specielt forbi at springene er ens op igennem alle gearene. Gearet fungerer upåklageligt og uden nogen mislyde. Det bedste er dog i mine øjne versionen med friløbsnav, der åbner helt nye muligheder for sports og turcyklisten.
I Motion 9 er et hit blandt indvendige gearnav både kvalitets og prismæssigt.

Vi giver  både for pris og funktion.

Pris for komplet monteringskit er  2400,-
Se flere billeder her.

Links.
SRAM Imotion
Danagentur

CYKELPORTALEN