CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Der har været megen hvisken i krogene på det sidste om SRAM var på vej med en elektrisk landevejsgruppe, som modspil til Shimano og...

Der har været megen hvisken i krogene på det sidste om SRAM var på vej med en elektrisk landevejsgruppe, som modspil til Shimano og Campagnolo.  Som vi kunne berette fra Eurobike har SRAM ikke planer om en elektrisk landevejsgruppe for nuværende, og det skyldes ifølge Stan Day,  at man stadig anser teknologien for at have flere svagheder end fordele, samt det faktum at SRAM har taget betragtelige markedsandele fra de to andre og derfor ikke har det samme behov for at skulle vinde yderligere markedsandele på et marked som i forvejen er vigende.

SRAM vil derimod i de kommende år,  koncentrere sig om tre områder indenfor det voksende Urban område, nemlig indvendige gear, udvendige gear og elcykel.  SRAM E2 hedder deres helt nye elektriske drivsystem, og det har taget al opmærksomheden på  Taichung Bike Week på Taiwan, primært fordi det skiller sig markant ud fra alle de andre elektriske drivsystemer vi hidtil har set ved at være simpelt.

SRAM E2 består af en motor og et batteri med en tænd/sluk knap.  Hele filosofien bag systemet har været at udvikle et simpelt og brugervenligt system minded på IKKE cyklister som er vandt til biler med høj grad af brugervenlighed. Motoren bliver reguleret af den kraft der lægges i pedalerne samt et patenteret system som måler hvor megen flex der er i rammen på et givent tidspunkt.

E2 skifter automatisk mellem to motorhastigheder men bygger på en  klinge og en krans. Selvom momentet skifter, er det effektive gear altid den samme, uanset hvilket udvekslingsforhold cyklen er sat op til, 42 – 17,  44 – 17 ect.  I praksis virker systemet meget overbevisende, da man ikke oplever de pludselige skift andre systemer ofte har.   Simpelt og brugervenligt…

For de teknisk interesserede er vedlagt patentansøgningen som link nedenfor.

Link

CYKELPORTALEN