Lancering af ny super MTB Titanium, designet af Henrik Djernis. Der lanceres jo et væld af nye stel og løsninger hele tiden, men det der gør denne lancering speciel er at stellet er designet af én af landet helt store sports profiler, Henrik Djernis.
Stellet er opkaldt efter Henrik Djernis og produceret af Henrik Svarre som ejer Spectre Bike. Stellets fulde navn er ” Spectre MTB titanium designed by Henrik Djernis”. Allerede her bør topatleter på den danske MTB scene og seriøse amatører spidse ører. Hvorfor? pga. materialevalget som er Titanium, eller som det hedder på dansk, Titan, samt selvfølgelig det faktum at stellet er designet af Henrik Djernis som har sin helt egen menig om hvordan et top stel skal skrues sammen.
Henrik Djernis fortæller om baggrunden for at ideen opstod og om hvorfor en fast forgaffel er det mest oplagte valg til seriøs XC MTB under danske forhold. Med udgangspunkt i erfaringerne høstet gennem tiden fortæller Henrik Djernis om geometrivalget hvor det specielt bemærkes at bagstagene er så korte som muligt for at få baghjulet så langt ind under sadlen som muligt uden seat back på den integrerede sadelpind. De to konstruktører sværger begge til fast forgaffel som det optimale under danske forhold, idet det sparer vægt og giver bedre sving egenskaber. Stellet har længere overrør som giver en bedre vægtfordeling, stejlere kronrør som giver hurtigere styring samt lidt lavere krankboxhøjde for et bedre tyngdepunkt. Sidst men ikke mindst så vejer den fuldt opmonterede cykel lige under 8 kg, og det altså køreklar inkl. pedaler, horn og flaskeholder.
Maskin og svejseingeniør Kim Hurup fortæller om fordele og ulemper ved Titan som materiale valg til cykelstel. Det stod hurtig klart at fordelene lang overskyggede ulemperne. De eneste ulemper var relaterede til Titans høje materialepris og bearbejdningsomkostninger. De fordel der blev lang vægt på til cykelstel var.
• Korrosionsstabilt
• Lav vægt og stærkt
• Fleksibelt
• Yderst modstandsdygtigt over for udmattelsesbrud
Titan er anerkendt som værende et af de mest korrosionsstabile metaller. For ejeren af et titan stel betyder det i praksis at mudder, vejsalt og vejrlig ikke påvirker cyklens finish. Og at ridser i stellet vil ikke danne grobund for korrosion (”rust”). Samtidigt betyder det også at stellet kan fremstå ”råt” da stellet ikke behøver blive overfladebehandlet med farve og lak. Titans korrosionsegenskaber betyder at det benyttes i stor udstrækning som beholder og kar til kemikalier.
Materialets egenskaber er bestemmende for stellet endelige design og dimensioner. Titan vejer ca. halvdelen af stål, og har næsten samme styrke som stål, dog er det halvt så stift. Det betyder at stivhed/vægtforholdet er altså ca. det samme for de to metaller. Sagt med andre ord vil et stel i et titan og stål i samme dimensioner er næsten lige stærke, men titan stellet er lettere. Hvad så med aluminium? Aluminium vejer ca. halvdelen af titan, men er ikke nær så stærkt. Så for at opnå samme styrke af aluminium stellet skal det fremstilles i meget større rørdimensione r. Dette betyder i praksis at et aluminiumsstel ”kun” vil veje ca. 30 % mindre end et stel i stål, og ca. det samme som et i titan. Og vil pga. de større rørdimensioner være meget stivere.
Fleksibiliteten af et metal fortæller noget om, hvor meget metallet kan strækkes uden at deformere eller brydes. For titan er dette 20-30% forlængelse inden brud, for stål 10-15% og aluminium 6-12%.Titan er altså mere tolerant overfor belastninger og kan belastes mere end et tilsvarende stel i stål eller aluminium. En ofte overset faktor ved materiale valg af metaller er evnen til at modstå udmattelsesbrud. Udmattelsesbrud af metaller er resultatet af mange små påvirkninger, der i sig selv ligger under metallets styrke. Pga. titan’s fleksibilitet er udmattelsesstyrken meget høj, modsat f.eks. Aluminium.
Svejsning er en af de faktorer som har en negativ indflydelse på udmattelsestyrken. Derfor er den håndværksmæssige kunne ved cykelstel meget vigtig. Dårlige svejsninger vil med andre ord nedsætte levetiden for et stel betragtelig. Svejsning af titan stiller specielle krav til producenten. Titan reagere med luftens ilt, nitrogen osv. ved høje temperaturer og danner nogle uheldige forbindelser med negativ indflydelse mht. til styrke og fleksibilitet. Svejsning skal derfor forgå i beskyttet atmosfære, og ikke kun omkring selve svejsningen i lighed med andre metaller. Men også under nedkølingen og samtidigt skal bagsiden af svejsningen også beskyttes. Dette betyder at svejsearbejdet med specielle svejsepistoler og baggas, eller måske ligefrem i ”kuvøse” et helt lukket kammer. Men som svejseingeniøren konstatedere er svejsningerne i ”Spectre MTB titanium designed by Henrik Djernis” af meget høj håndværksmæssig standard.
Grafisk designer Mads Tønder fortæller om baggrunden for mærkerne på cyklen.
SPECTRE-logoet blev designet i 2003. Logoet udstråler dynamik, robusthed og styrke. Logoet består af to dele – navnetrækket ”SPECTRE” og et ikon der understøtter navnetrækket som det stiliserede ”S” for SPECTRE og beskriver med sine to modsat rettede trekanter hvilket felt det er at SPECTRE cyklerne opererer indenfor. Den nederste trekant er symbolet på landevejen eller det jævne terræn og taler for SPECTRE-modellerne til landevej, timetrials, triathlon og banekørsel. Øverste trekant er symbolet på bjerget eller det bakkede og rå terræn som taler for SPECTRE-modellerne til bjergetaper og mountainbike.
Det overordnede design af SPECTRE-BIKE modeller har altid været med enkeltheden i centrum og SPECTRE MTB Titanium er ingen undtagelse. Netop denne model adskiller sig dog lidt fra de øvrige modellers mærkedesign eftersom det er en lidt speciel mtb der er tale om. Frontlogoet er fjernet og tilegnet Henrik Djernis alene. De tre stjerner symboliserer de tre VM-titler og signaturen understreger at designet og det endelige resultat er godkendt af mesteren selv.
Frontlogoet er omkranset af VM-striberne som det mest kendte symbol på VM-titlen. VM-striberne finder man også på forgaflen og saddelrøret. Og det er så også det hele, hvad angår farver i mærkedesignet på SPECTRE MTB Titanium. Denne MTB er ikke designet til show-off men til resultater. Skulle man nu alligevel have interesse i at ”spice” sin SPECTRE MTB Titanium op med lidt farve kan man jo altid gøre det v.hj.a. de komponenter man vælger at udstyre cyklen med.
På skrårøret finder man, som på andre SPECTRE-modeller, det store SPECTRE-logo. På overrøret findes mærkesammensætningen der beskriver selve modellen. ”MTB” for typen, ”TITANIUM” for materialet og slutteligt ”Design by Djernis” som denne models særpræg. På baggaflen finder man to mindre ikoner, til glæde for den bagvedkørende (langsommere) rytter, så vedkommende kan se hvilket mærke der er hurtigere og måske skal købes næste gang.
Rammepris: 15.000,- Komplet som vist: 24.000,-. Håndbygget hjul sæt
Ved køb af SPECTRE MTB Titanium gives mulighed for en gruppe køretur med Henrik Djernis (i Kalundborg). Her vil MTBéns fordele blive illustreret og mesteren vil vise teknik.
SPECTRE MTB Titanium sælges fra:
SPECTRE-BIKE.COM – Brostykkevej 11 – 2650 Hvidovre – Tel: 28 69 23 55
Madsen Cykler – Skibbrogade 17 – 4400 Kalundborg – Tel: 59 51 03 06
Se og læs mere her:
CYKELPORTALEN
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- RoughSac fra BikeParka
- Findes den perfekte vintercykel ?
- Lad bilen stå og gå…
- Stilrene dagligdagscykler i stål fra Køln
- Nyt cykelmagasin for transportcykler
- Flot modul opbygget cykelkoncept fra Decathlon
- Extrema er født til ekstreme eventyr og cykelløb
- TEST: AGU M710 Vinterstøvle
- Nordic Gravel Series
- TEST: Schwalbe G-One Overland
- Ladcykelløsning i form af en sammenklappelig cykelanhænger
- Bikekey indgår samarbejde med Refurbishbike
- Geobike i Szczecin: Cykelsamling og Europæisk Anti-dumpingtold
- Kondicykel giver dig gratis strøm til mobilen og køleskabet
- Cykelportalen beder om din hjælp
- Nyt slidstærkt drivsystem til elcykler
- Nyt elkit til din Brommie
- Ny CT-scanner i Nordjylland skal forbedre diagnosticeringen af sportsfolk
- Den ultimative væltepeter
- Kina på to hjul