CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Lancering af ny super MTB Titanium, designet af Henrik Djernis.  Der lanceres jo et væld af nye stel og løsninger hele tiden, men det...

spectre02
Lancering af ny super MTB Titanium, designet af Henrik Djernis.  Der lanceres jo et væld af nye stel og løsninger hele tiden, men det der gør denne lancering speciel er at stellet er designet af én af landet helt store sports profiler, Henrik Djernis.

Stellet er opkaldt efter Henrik Djernis og produceret af Henrik Svarre som ejer Spectre Bike.  Stellets fulde navn er ” Spectre MTB titanium designed by Henrik Djernis”. Allerede her bør topatleter på den danske MTB scene og seriøse amatører spidse ører.  Hvorfor?  pga. materialevalget som er Titanium, eller som det hedder på dansk, Titan, samt selvfølgelig det faktum at stellet er designet af Henrik Djernis som har sin helt egen menig om hvordan et top stel skal skrues sammen.

specre03

Henrik Djernis fortæller om baggrunden for at ideen opstod og om hvorfor en fast forgaffel er det mest oplagte valg til seriøs XC MTB under danske forhold. Med udgangspunkt i erfaringerne høstet gennem tiden fortæller Henrik Djernis om geometrivalget hvor det specielt bemærkes at bagstagene er så korte som muligt for at få baghjulet så langt ind under sadlen som muligt uden seat back på den integrerede sadelpind.  De to konstruktører sværger begge til fast forgaffel som det optimale under danske forhold, idet det sparer vægt og giver bedre sving egenskaber. Stellet har længere overrør som giver en bedre vægtfordeling, stejlere kronrør som giver hurtigere styring samt lidt lavere krankboxhøjde for et bedre tyngdepunkt. Sidst men ikke mindst så  vejer den fuldt opmonterede cykel lige under 8 kg, og det altså køreklar inkl. pedaler, horn og flaskeholder.

spectre1

Maskin og svejseingeniør Kim Hurup fortæller om fordele og ulemper ved Titan som materiale valg til cykelstel. Det stod hurtig klart at fordelene lang overskyggede ulemperne. De eneste ulemper var relaterede til Titans høje materialepris og bearbejdningsomkostninger. De fordel der blev lang vægt på til cykelstel var.

• Korrosionsstabilt

• Lav vægt og stærkt

• Fleksibelt

• Yderst modstandsdygtigt over for udmattelsesbrud

spectre4

Titan er anerkendt som værende et af de mest korrosionsstabile metaller. For ejeren af et titan stel betyder det i praksis at mudder, vejsalt og vejrlig ikke påvirker cyklens finish. Og at ridser i stellet vil ikke danne grobund for korrosion (”rust”). Samtidigt betyder det også at stellet kan fremstå ”råt” da stellet ikke behøver blive overfladebehandlet med farve og lak. Titans korrosionsegenskaber betyder at det benyttes i stor udstrækning som beholder og kar til kemikalier.

Materialets egenskaber er bestemmende for stellet endelige design og dimensioner. Titan vejer ca. halvdelen af stål, og har næsten samme styrke som stål, dog er det halvt så stift. Det betyder at stivhed/vægtforholdet er altså ca. det samme for de to metaller. Sagt med andre ord vil et stel i et titan og stål i samme dimensioner er næsten lige stærke, men titan stellet er lettere. Hvad så med aluminium? Aluminium vejer ca. halvdelen af titan, men er ikke nær så stærkt. Så for at opnå samme styrke af aluminium stellet skal det fremstilles i meget større rørdimensione r. Dette betyder i praksis at et aluminiumsstel ”kun” vil veje ca. 30 % mindre end et stel i stål, og ca. det samme som et i titan. Og vil pga. de større rørdimensioner være meget stivere.

spectre2

Fleksibiliteten af et metal fortæller noget om, hvor meget metallet kan strækkes uden at deformere eller brydes. For titan er dette 20-30% forlængelse inden brud, for stål 10-15% og aluminium 6-12%.Titan er altså mere tolerant overfor belastninger og kan belastes mere end et tilsvarende stel i stål eller aluminium. En ofte overset faktor ved materiale valg af metaller er evnen til at modstå udmattelsesbrud. Udmattelsesbrud af metaller er resultatet af mange små påvirkninger, der i sig selv ligger under metallets styrke. Pga. titan’s fleksibilitet er udmattelsesstyrken meget høj, modsat f.eks. Aluminium.

Svejsning er en af de faktorer som har en negativ indflydelse på udmattelsestyrken. Derfor er den håndværksmæssige kunne ved cykelstel meget vigtig. Dårlige svejsninger vil med andre ord nedsætte levetiden for et stel betragtelig. Svejsning af titan stiller specielle krav til producenten. Titan reagere med luftens ilt, nitrogen osv. ved høje temperaturer og danner nogle uheldige forbindelser med negativ indflydelse mht. til styrke og fleksibilitet. Svejsning skal derfor forgå i beskyttet atmosfære, og ikke kun omkring selve svejsningen i lighed med andre metaller. Men også under nedkølingen og samtidigt skal bagsiden af svejsningen også beskyttes. Dette betyder at svejsearbejdet med specielle svejsepistoler og baggas, eller måske ligefrem i ”kuvøse” et helt lukket kammer. Men som svejseingeniøren konstatedere er svejsningerne i ”Spectre MTB titanium designed by Henrik Djernis” af meget høj håndværksmæssig standard.

spectre3

Grafisk designer Mads Tønder fortæller om baggrunden for mærkerne på cyklen.

SPECTRE-logoet blev designet i 2003. Logoet udstråler dynamik, robusthed og styrke. Logoet består af to dele – navnetrækket ”SPECTRE” og et ikon der understøtter navnetrækket som det stiliserede ”S” for SPECTRE og beskriver med sine to modsat rettede trekanter hvilket felt det er at SPECTRE cyklerne opererer indenfor. Den nederste trekant er symbolet på landevejen eller det jævne terræn og taler for SPECTRE-modellerne til landevej, timetrials, triathlon og banekørsel. Øverste trekant er symbolet på bjerget eller det bakkede og rå terræn som taler for SPECTRE-modellerne til bjergetaper og mountainbike.

Det overordnede design af SPECTRE-BIKE modeller har altid været med enkeltheden i centrum og SPECTRE MTB Titanium er ingen undtagelse. Netop denne model adskiller sig dog lidt fra de øvrige modellers mærkedesign eftersom det er en lidt speciel mtb der er tale om. Frontlogoet er fjernet og tilegnet Henrik Djernis alene.  De tre stjerner symboliserer de tre VM-titler og signaturen understreger at designet og det endelige resultat er godkendt af mesteren selv.

Frontlogoet er omkranset af VM-striberne som det mest kendte symbol på VM-titlen. VM-striberne finder man også på forgaflen og saddelrøret.  Og det er så også det hele, hvad angår farver i mærkedesignet på SPECTRE MTB Titanium. Denne MTB er ikke designet til show-off men til resultater. Skulle man nu alligevel have interesse i at ”spice” sin SPECTRE MTB Titanium op med lidt farve kan man jo altid gøre det v.hj.a. de komponenter man vælger at udstyre cyklen med.

På skrårøret finder man, som på andre SPECTRE-modeller, det store SPECTRE-logo. På overrøret findes mærkesammensætningen der beskriver selve modellen. ”MTB” for typen, ”TITANIUM” for materialet og slutteligt ”Design by Djernis” som denne models særpræg. På baggaflen finder man to mindre ikoner, til glæde for den bagvedkørende (langsommere) rytter, så vedkommende kan se hvilket mærke der er hurtigere og måske skal købes næste gang.

Rammepris: 15.000,- Komplet som vist: 24.000,-. Håndbygget hjul sæt

Ved køb af SPECTRE MTB Titanium gives mulighed for en gruppe køretur med Henrik Djernis (i Kalundborg). Her vil MTBéns fordele blive illustreret og mesteren vil vise teknik.

SPECTRE MTB Titanium sælges fra:

SPECTRE-BIKE.COM – Brostykkevej 11 – 2650 Hvidovre – Tel: 28 69 23 55

Madsen Cykler – Skibbrogade 17 – 4400 Kalundborg – Tel: 59 51 03 06

Se og læs mere her:

CYKELPORTALEN