CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Specialized Turbo Porto Specialized Turbo Porto
Specialized entre' på utillity/ladcykelmarkedet, er en heftig sag Specialized Turbo Porto

Da Specialized år tilbage præsenterede deres Globe Haul e-cargobike, var den umiddelbare reaktion, at her havde den store innovative cykelproducent fat i noget af det helt rigtige. Af uforståelige grunde kom modellen aldrig på det europæiske marked. En lidt underlig disposition, da den på mange områder var unik. Istedet har Big S nu lanceret en særlig europæisk udgave kaldet Turbo Porto, der på mange måder ligner det vi ser fra en masse andre betydende cykelbrands på det europæiske marked.

Med en egenvægt på næsten 40 kg og en lasteevne på 200 kg er Porto lidt af en heavyweighter

 

Nuvel vi giver ordet til Specialized Kategori Manager Mattia Berardi der udtaler:

“Fra en fornemmelse til virkelighed.
I dag afslører vi Specialized Turbo Porto for verden, et projekt, der blev startet for 3 år siden med en følelse af mulighed; hvad hvis det bedste cykelmærke i verden kunne skabe den mest avancerede ladcykel i sin klasse? Nu hvor støvet har lagt sig, og vi kan se tilbage på tre eventyrlige, men fantastiske år, vil jeg gerne dele et par indblik i, hvad dette projekt har ført vores team igennem;

Det første spørgsmål, der skulle besvares, var “hvorfor os?”. Det var aldrig hensigten at lave en ladcykel bare for at have en i sortimentet. Vi ønskede at skabe noget unikt, som vi kunne være stolte af, og det var værd at holde et meget talentfuldt team beskæftiget med i så lang tid. Men selv før vi kunne sætte fingeren på, hvad vores forskel ville være, var vi nødt til at være klar over, hvem vi ville lave den til. Ud fra forskellige undersøgelser og diskussioner med cyklister og forhandlere fandt vi hurtigt ud af, at Long Tail Cargo Bikes var de mest nyttige for familier, der får deres andet barn.

Tidlig prototype

 

Med vores primære use case i tankerne begyndte vi at scanne konkurrenterne. Derfra kom den anden indsigt meget hurtigt; der var ikke en eneste cykel på markedet på det tidspunkt, som levede op til vores forventninger med hensyn til kørekvalitet, komfort og sikkerhed. Der vidste vi, at vi havde et kort at spille. Vi startede med at bygge geo-muldyr (billede 1), inspireret af hvad vores holdkammerater fra MTB- og landevejsteamene gør for at tune de fineste racermaskiner i verden. Vi testede med alle vores forskellige belastningsscenarier og fandt en konsensus i teamet. For at udføre den første retningsbestemte idé blev der derefter udført kompleks simulering, test og chassisdesign for at levere vores strukturelle og stivhedsmæssige mål, der ville give denne ultimative kørefornemmelse.

Kørefornemmelsen på en elcykel kommer ikke kun fra stellet, men også fra elcykelsystemet. Som Specialized har vi den klare fordel, at vi kan stole på vores Turbo-system, der leverer strøm til rytteren på den mest naturlige måde i verden. Blandingen af rammens ydeevne og systemets egenskaber er den virkelige magiske sauce, der får Porto til at køre så godt.

Vi ønskede også at bruge Porto som en ægte identitetsskaber for hele kategorien. Industrielt design er blevet sat i centrum for projektet, ikke som et nice to have, men som det vigtigste aspekt, der vil holde rytteren på cyklen. Mens vores produkter opfylder behov, der ikke er opfyldt på markedet, var vi klar over det følelsesmæssige link, vi ønskede at skabe med vores ryttere, for at give dem værdighed i deres valg af cykel til deres livs bestræbelser. Uanset hvor du kigger hen på denne cykel, kan du se, at teamet har gjort sig ekstra umage for at få det mest elegante udtryk for de meget hårde præstationsegenskaber, der er beskrevet højere oppe.”

Turbo Porto er en long trail elektrisk ladcykel og den hitil kraftigste fra Specialized i deres Family First katagori.  Med en egenvægt på næsten 40 kg og en lastevne på 200 kg med plads til to børn bagpå der der tale om lidt af en elektrisk cykel kampvogn. Den ruller på kraftige 2.9″ dæk der bagpå er 20″ og foran 24″.  Motorsystemet er Specialized egen med en maksimalt moment på 90Nm og et batterioutput på imponerende  710 Wh. der skulle kunne give op til 5 timers kørsel.  Batteriet er aftageligt og kan tages med for opladning. Motorsystemet kan individuel tunes via en app med motorspring med til 10 %.

Som det ses af skitsen, har Specialized gjort meget ud af et lavt tyngdepunkt og en perfekt centrering af rytterpositionen i midten af cyklen. Dette skulle give meget sikre og forudsigelige  køregenskaber uanset hvor tungt lastet cyklen er.

Porto har en One Size alu ramme der passer til personhøjde mellem 155 og 195 cm.

Porto har kraftigt lys fra Lezyne og har Garmin Varia radaren indbygget som standard.  Cyklen koster kr. 50.000,-  Hertil kommer  et righoldigt udbud af ekstraudstyr til cyklen i form af tasker, passagersæder,  lad og front bagagebærer.

Link

 

CYKELPORTALEN