Siemens M65 mobiltelefonen har været på markedet et års tid nu. Der fås noget interessant cykeltilbehør til den som gør den til et alternativ til cykelcomputeren.
En mobiltelefon kan bruges til mere end bare at ringe fra. Nu om dage er de fleste også forvænt med kamera, mp3 afspiller, kalender, e-mail m.m. Men på et punkt adskiller M65 sig, den kan nemlig monteres i en lille holder på styret af cyklen og vupti straks har man en trådløs cykelcomputer.
Det er let at montere telefonen første gang. Den kommer med en del løse dele som skal monteres for at telefonen skal være nogenlunde beskyttet mod vand. Holderen til cykelstyret var lige så simpel at montere som en almindelig cykelcomputer. Telefonen glider let påplads i holderen og fæstnes med en lille gummihætte. Så snart den er på plads skifter telefonen automatisk til cykelcomputer-mode.
I fart viser telefonen de sædvanlige cykelcomputer-funktioner som hastighed, distance, gennemsnitshastighed og om du ligger over eller under gennemsnitsfarten. Den skifter automatisk mellem de forskellige visninger. Dette fungerer fint så længe du cykler. Når du kommer frem kan du se hvor langt du har cyklet, men mens computeren automatisk starter når du sætter den i holderen stopper den ikke automatisk når du tager den ud af holderen. Du får fejlmeldinger hvis du trykker på nogle af knapperne. For at se data fra turen må du først lukke computer-visningen, og så starte den igen. Dette er omstændigt og ikke særlig brugervenligt.
Brugsanvisningen forklarer ikke alle de mange funktioner lige godt. Her må man ty til hjælpe filerne i selve telefonen. Dette er usædvanligt, men hjælpe filer forklarer altså alle funktionerne mens selve manualen er meget mangelfuld.
Selve programmeringen er enkel og mere logisk end de fleste ordinære cykelcomputere. Menuerne er logiske. F. eks er det meget enkelt at ændre hjulstørrelse. Du kan meget med denne telefon/computer som du ikke kan på en almindelig cykelcomputer. Man kan sende f.eks. sende alle data om en cykeltur som en SMS besked. Det er udgang for øretelefon med mikrofon i cykelholderen, så man kan modtage opkald uden at afbryde cykelcomputeren . Skal man derimod ringe, skal cykelcomputeren først afbrydes.
Blandt de mere avancerede funktioner er muligheden for at lægge en rute ind på forhånd. Du kan f.eks. programmere at du skal cykle 3,1 km på asfalt, før du drejer til venstre ud af en middelgod grusvej, herefter til højre på en asfaltvej efter 700 meter osv. Du kan også cykle efter en rute du har registreret på en tidligere tur, eller du kan hente en rute ned fra Internettet. På nettet fandt vi en del ruter fra Italien, Tyskland og Holland. De havde gode turbeskrivelser med billeder af vejkryds. Det gik fint at sende en rute over Internettet men ikke direkte til mobiltelefonen. Der findes ingen skandinaviske ruter. At bruge tefonen som navigationsinstrument virker lidt tungt. Disse funktioner ville være meget bedre hvis man kombinerede den med en GPS, men mon ikke det snart kommer. Med Siemens M65 kan du lægge ruter ind på forhånd men du kan ikke holde styr på om du er på rette vej hvis du kører forkert.
Telefonen har kamera og video. Opløsningen er ikke overvældende. Der mangler radio og bluetooth. Displayet er derimod rigtig godt. Stort og tydeligt med god opløsning og mange farver.
Telefonen er robust. Vi har brugt den i et halvt år og cyklet ca. 1000 km under forskellige forhold. Fra styrtregn til minusgrader. Også offroad klarer den da holderen er stødabsorberende. Den sidder godt fast under alle forhold.
Efter en kraftig afvaskning af cyklen fik den en kraftig vandstråle, så den ikke fungerede i tre dage, men efter omhyggelig tørring indendørs virkede den igen. På det sidste er telefonen begyndt at sætte ud i cykelcomputer-modus. Nogle dage virker den, andre dage ikke. Ved at bytte til en ny holder hjalp det. Det skal retfærdigvis naævnes at vi har ladet holderen sidde på cyklen hele tiden og kun taget telefonen af og på. Det bedsse er nok at tage holderen af , for at den skal holde længst muligt.
Telefonen er ikke verdens mindste men specielt stor er den nu heller ikke. Den vejer 104 gram. Batterilevetiden er for dårlig. Det er standarden i dag at en telefon holder en 4-5 dage mellem hver opladnning. Det er ca. det halve for Siemens telefonenen. Bruger man telefonen meget som cykelcomputer bruger den ekstra meget batteri.
Konklusion
Totalt set er det en god telefon med nogle nye smarte funktioner som helt sikkert viser vejen for hvordan fremtidens telefon/cykelcomputer kan komme til at se ud. Ikke mindst er det rart at have telefonen på styret. Du ved altid hvor den er og slipper for at skulle slippe styret og stoppe cyklen hvis den ringer.
Pris. Set til 799,- uden abonnement
Cykelholderen koster 299,-
www.siemens.dk
CYKELPORTALEN
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- tag en’ BikeDAY…
- Gylden jubilæums model fra KOGA
- Universelt skifte/bremsegreb fra Growtac
- Cykler og cykelturister i Viborg
- Kærlighed til cykelhåndværket
- Får en overset perle fra Shimano endelig landevejsgreb som en option ?
- Små hjul for individualister til en trængselpræget verden
- Den selvflyvende fotograf flyver hurtigere, højere og ser mere skarpt
- Trek opdeler deres gruscykler i to bruger segmenter
- Farvel til EUROBIKE
- Hollandske AGU erklæret konkurs
- Anmeldelse: VELO Bicycle Culture & Design
- Ny ledelsestruktur i Scott Sports
- Cykelsaddel tilbage til rødderne
- tre nyttige dimser til cyklisten
- BMC UNRESTRICTED
- Pas på skolebørnene !
- Smart foldbar ekstra sko til rejsecyklisten
- TEST: Magped Ultra 2
- Simpel og smart støtte til din cykel