TEST: Shimano XTR
KOMPLETTE GRUPPERKOMPONENTERTEST 19. februar 2009 CYKELPORTALEN
Shimano’s top mountainbike gruppe blev første gang lanceret tilbage i 1991 og i 1996 kom efterfølgeren hvor ændringer hovedsaglig var af kosmetisk art. Nu 6 år efter er tredje generation på markedet og denne gang har de japanske ingeniører virkelig lagt sig i selen for at komme med noget nyt, som de selv siger ”kun navnet er det samme”.
Dual Control
Før hed det Rapid Fire nu hedder det Dual Control Lever, og det er uden tvivl her, vi ser den største nyskabelse. Da Shimanos STI greb i sin tid blev lanceret til racercyklisten, næsten revolutionerede det måden at skifte gear på, og allerede dengang tænkte jeg, ”hvorfor laver man ikke noget lignende til mountainbiken”. Mine bønner og sikkert også mange andres, er blevet hørt og nu er de her altså. Hvor STI grebene til race har to skiftere pr. greb er integrationen af bremse og gearfunktion på Dual Control grebene helt konsekvent i et og samme greb. Det skal retfærdigvis nævnes at de suppleres med en triggerskifter til tommelfingeren. Denne kan dog valgfrit af/påmonteres.
Bevæges skifteren nedad skifter man til højere gear (dvs. stor klinge foran, lille klinge bagpå) og modsat skifter man ned når skifteren bevæges opad. Selvom funktionen er omvendt af det man kender fra Rapid Fire, men i praksis virker det logisk og ligetil og man får det lynhurtigt ind på rygmarven. Gearindikatorerne er taget fra DuraAce serien og består af to små plastik rør som sættes på kablet og wiren føres igennem. Dette giver en indikation af hvor man befinder sig i gearene. Det er praktisk at man selv kan vælge om man vil have disse på eller ej.
Kranksæt
Det nye XTR kranksæt har slanket sig 70 g i forhold til tidligere udgave. For at øge stivheden har man øget akseldiameteren og integreret den med krankgarnituren i højre side. Akslen er i stål og hul. Den øgede diameter gør naturligvis at der ikke længere er plads til lejerne, så de sidder uden for kranken i de to lukkede lejeskålehuse som skrues i stellet med den medfølgende specialnøgle. Det siger sig selv, ved at øge afstanden mellem de to lejer fra 48,3 mm til 87,5 mm får man en gevaldig gevinst i vridningsstivhed. Herefter skubbes venstre pedalarm ind over fortanding med en lille gummihættelignede skrue. Sluttelig spændes armen fast med de to unbracoskruer. Foruden den store stivhed i systemet ved at øge afstanden mellem lejerne får man i tilgift et system som er let af af/påmontere. Der fås to krans kombinationer med henholdsvis 44/32/22 og 44/32/24.
Armlængden varierer fra 165 til 180 mm i 2,5 mm spring.
For og bagskifter
I modsætning til stort set alle øvrige komponenter i serien, har forskifteren taget på i vægt, hele 15 g, men dette er sket for at tilgodese en stivere konstruktion og herved bedre skiftefunktion. Den gamle XTR forskifter
har i mine øjne aldrig været særlig god, men den nye XTR skifter er et stort skidt i den rigtige retning. Ved at øge afstanden mellem drejepunkterne skifter den nu meget præcist og uden brug af store fingerkræfter. Desuden er den så tilpas bred at variationer i kædelinie og krans udlignes så kæden ikke skraver på under kørsel. Den er endvidere universel anvendelig både til top og downpull kabelføring. Bagskifteren er forbedret på flere punkter. For ikke at den øverste kædeføringsrulle skal skubbe på klingen, er afstanden mellem ophæng og kædeføringsrullen øget et par mm. Desuden er der påsat en gummikappe for at beskytte bagskifteren mod at banke op i kædestaget. Endvidere er skruerne som holder kædeføringsrullerne på plads nu sikret med et par låseringe. Bagskifteren er en Rapid Rise type dvs. at det er fjederen som trækker kæden op på den større klinge altså omvendt af hvad der er normal standard. I forhold til den ”gamle” XTR bagskifter har den nye slanket sig 10 g. Der følger coatede kabler med som er smurt med en silikonefedt til både for og bagskifter.
Skivebremserne
Indtil nu har der været to fremherskende standarder for montering af skiver på navene med henholdsvis 4 eller 6 bolte. For at reducere vægten har Shimano opfundet et nyt system som formodentligt snart bliver standard for montering af skiver. Skiven sættes nu direkte på navet med et system som ligner det som benyttes på bagkransen, det smarte er at det er den samme låsering og værktøj som benyttes. Selve bremseskiven er todelt, bremsefladen er i rustfri stål og er nittet på et centrering i aluminium. Selve kaliberen er støbt i et stykke og består af to modstående stempler. Når kaliberen skal justeres op gøres det med små shims i 0,2 0,5 mm tykkelse. Dette er normalt en temmelig besværlig metode da man skal have bolten helt af for at skifte skiver, men ved at montere små gaffelender på shimsen kan man tage dem af og på uden at fjerne bolten. Også bremseklodserne kan skiftes let ved at fjerne en låsering og en bolt, uden at kaliberen skal afmonteres.
I modsætning til Shimanos første skivebremser som havde fire kaliber, er de på den nye XTR reduceret til to primært for at spare vægt. Sammenlignet med fire kaliber systemet er bremsevnen knap så god men dog rigelig til Cross Country som gruppen også først og fremmest er tænkt til. Dosering er stort set perfekt fra start og bremserne hyler heller ikke. Dog bliver de væsentligt bedre efter en kort tilkøring. Shimano har taget konsekvensen og tilbyder to typer bremse klodser til hver sine forhold, et sæt på metalbasis med længere holdbarhed større bremseevne og en meget kontant trykpunkt. Denne er perfekt til forhold hvor man kører meget i mudder. Den harpiks baserede er mere støjsvag og tænkt til tørre forhold. Jeg har kun kørt med den sidste og den har også fungeret fint under mudderede og våde forhold.
XTR hjulsættet
Man kan vælge selv at bygge sit favorit hjulsæt på de løse XTR nav eller vælge Shimanos XTR UST hjulsæt. Dette er Shimanos første hjulsæt til slangeløse dæk og en alvorlig konkurrent til Mavic Crossmax UST. Det kan naturligvis også bruges til almindelige dæk og slange. Hjulene er lidt specielle ved at egerne fastspændes/strammes på navet, altså tæt på omdrejningspunktet. Herved kan den roterende masse længst væk fra hjulet reduceres. Dette har betydning ved acceleration.
Med en vægt på 1650 g hører de til i den lette ende. I modsætning til de løse XTR nav er de bygget på lige eger og med sidekryds i fælgen, herved skulle den sideværts belastning øges hvad også målingerne bekræfter. Der er 24 eger både i for og baghjul. Ved at øge afstenden mellem egerflangerne fra 44 til 52 mm er den sideværst stivhed øget. Ved at lave sidekryds øger trekantsafstanden på hvilken selve fælgen hviler. Herved øges styrken styrken på hjulet så det skulle kunne holde til ryttere op til 90 kg.
Rent subjektivt kørselsmæssigt i terrænet minder Shimano meget om Spinergy. Det accelererer godt formodentlig fordi vægten er koncentreret tæt ved omdrejningspunktet pga. den specielle egeropbygning.
I modsætning til den tidligere XTR gruppe som for øvrigt stadig bliver i programmet er finish ændret fra det matte grå look til en højglanspoleret skinnende overflade. Personligt syntes jeg nok den gamle finish hørte bedre hjemme på en mountainbike til hårdhærdet brug men i praksis er den nye overflade meget resistent overfor ridser og slag, og flot ser den ud, selvom man næsten ikke nænner at tage den med ud i skoven første gang.
Afprøvning
Selvom det kan syntes vanskeligt at forbedre noget som i forvejen fungerer upåklageligt, er det alligevel igen lykkedes Shimanos ingeniører at forfine XTR serien. Rent funktionsmæssigt syntes jeg den nye XTR gruppen har fået en gevaldig opløftning i forhold til sin forgænger. Subjektivt så skifter alt som var det i olie. Alt fungerer upåklageligt og skift både på bagkrans og forkrans foregår helt uden mislyde men stille og roligt og meget præcist. Fremhæves skal forskifte funktionen som nu ikke kræver nær så mange fingerkræfter som forgængeren. Naturligvis kræver Dual Control grebene en smule tilvænning, specielt på bagskifteren da den har inverse funktion. Desuden skal være opmærksom på at man ikke længere kan skifte mere end et gear af gangen, men ved at bruge thumbskifterne går det så hurtigt at det i praksis er uden betydning. En anden fordel i forhold til Rapid Fire grebene er at du kan skifte op og ned fra mange flere håndgrebs positioner, specielt ved brug af horn er det en klar fordel. Kun under ekstreme forhold, hvor mudder pakker tæt sammen i transmissionen, er XTR stadig ikke helt på højde med referencen SRAM XO som bibeholder en ensartet skiftefunktion under alle forhold.
Konklusion
Shimanos nye XTR gruppe er i en klasse for sig og reelt set helt uden konkurrence. Finish og forarbejdningsmæssigt findes det ikke bedre, ja det er næsten synd at sætte det på MTB’en og tæske den igennem en mudret skovsti. Med en pris som en komplet top MTB, bliver XTR gruppen desværre aldrig hvermandseje, men den viser vejen, og der er godt nyt på vej, da den kommende XT 2004 gruppe får samme teknologi, men til en mere overkommelig pris. Det er stadig muligt at sammensætte en gruppe på tværs af forskellige mærker som er lettere, men funktionsmæssigt og ikke mindst pålidelighedsmæssigt vil det være svært at finde noget som er bedre. I denne sammenhæng er Shimano’s valg mellem lav vægt og holdbarhed ideelt. XTR gruppen er først og fremmest tænkt til konkurrencebrug og for freaken for hvem det ikke kan blive godt nok.. Et sandt stjerneprodukt.
CYKELPORTALEN
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Pilgrimsfærd på små cykelhjul
- Biomega genopstår men kun på det amerikanske marked
- Nye offroad sadler fra Selle San Marco
- Mere plads til bilerne i byen ved lavere hastighed
- GripGrab afslører spændende nye efterår/vinter 2024-produkter
- TEST: Bikepackingtasker fra Camelbak
- Sidi hylder Eroica cykeløbet med retrosko årgang 2024
- Opgrader den pedaldrevne med hjælpemotor
- Ass Savers og kunstneren Jody Barton begiver sig ud på en fælles rejse mod indre fred.
- Nordic Bike Expo 2025 – et nyt tilbud til cykelbranchen
- ALUMINIUM – Det mest undervurderede vidundermateriale
- Nye nav vil eliminere tilbageslag i pedalerne
- Banebrydende MTB fra Island
- På sporet i det svenske
- Cykelmessen VeloDays 2024 i Viborg var en stor succes
- TEST: Vello Gravel
- Premium ladcykel med alt i connectivitet og manøvredygtighed
- Stor nyskabelse fra Brompton der får større hjul og skivebremser
- tag en’ BikeDAY…
- Gylden jubilæums model fra KOGA