Beskedenhed har aldrig været Shimanos stærke side, og nyeste generation i DuraAce serien som har fået nummer 7900, er ingen undtagelse.
Shimano postulerer selv, at den nyeste generation af DuraAce nu har nået en leje, hvor der ikke er basis for flere forbedringer.
Sådanne skråsikre udtalelser er jo lidt farlige og temmelig forpligtende, så naturligvis tog vi udfordringen op, da vi fik mulighed for at prøve den nye topgruppe fra Shimano for nu lige at efterprøve om det nu virkelig også holder stik.
Shimano har altid været kendt for ikke at lancere noget nyt, før der var en reel teknologisk forbedring i det. Denne politik syntes de at være gået lidt på kompromis med på den nye serie, hvor designet af de nye geargreb med skjult kabelføring ala det vi ser på Campagnolo og SRAM har vejet højt, da brugerne har skreget på det.
Men hvad nytter det alt andet lige, hvis selve skiftet så rent faktisk ikke når samme standard som på de gamle greb. Det vender vi tilbage til.
Shimano har i mange år levet lidt på lauerbærene som den altoverskyggende leverandør af highend landevejsgrupper. Bevares Campagnolo er en konkurrent men rent størrelsesmæssigt en ubetydelig dværg, som japanerne kan tillade sig at leve med.
2006 var året, hvor den amerikanske opkobling SRAM stormede ind på landevejsmarkedet med et par debutgrupper som ryster japanerne. SRAM har været helt fremme i skoene og meget dygtige. Idag sidder de på størstedelen af den professionelle cykelstyrke, hvad den opmærksomme seer kunne se ved selvsyn ved årets Tour de France hvor det stort set var SRAM over hele linien i feltet.
DuraAce 7900 største visuelle nyeskabelse er skiftegrebene som nu har fået helt skjulte kabelføringer. Ellers er de øvrige ændringen mere af kosmetisk art. Men lad os kikke på gruppens enkelte delkomponenter.
FC 7900 Kranksæt
går stadig mod den fremherskende strøm, at et kranksæt skal være i kulfiber. Og det er der en god grund til ifølge japenerne. Aluminium giver stadig det mest optimale mellem stivhed og lav vægt og talrige tests og målinger bekræfter dette.
Shimano forfiner stadig deres hule kranksæt . Nu er den store klinge også blevet hul og tænderne er yderligere forfinet for super præsist gearskifte. Klingeboltene monteres nu fra bagsiden hvilket forbedrer aerodynamikken. Garnituren kommer i 52/39 og 56/44 kombination samt compact 50/34. Vægten er 725 g inkl. krankboks.
Shimano, SRAM, Campagnolo sammenligning.
Shimano DuraAce 7900 |
Campagnolo SuperRecord |
||
Forskifter |
78g |
71g |
71g |
Bagskifter |
166g |
145g |
173g |
Greb |
367g |
290g |
330g |
Bremser |
295g |
275g |
276g |
Kranksæt |
748g |
761g |
704g |
Kasette |
185g |
169g |
188g |
Kæde |
262g |
258g |
241g |
Total |
2102g |
1969g |
1983g |
ST-7900 Skiftegreb
Geargrebene er nok den største nyskabelse fra Shimano i mange år. Japanerne har nu endelig fået taget sig sammen til at få placeret kabelføringen “indvendigt” . Argumentet for ikke at gøre det før har været at man ikke kunne får et skifte som var godt nok.
Også ergonomisk er der sket ændringer, idet selve grebet nu er vinklet ca 5 grader udaf.
For folk med små hænder kan rækkevidden justeres. Vægten er reduceret med 40 g.
Vi havde store forventninger til disse greb. I modsætning til 7800 serien er det nu kun muligt at skifte to gear pr. bevægelse imod tidligere tre. Til gengæld skulle det være med 20 reduktion i kraft. Shimano siger at selve bevægelsen skulle være reduceret men det har vi svært ved at kunne se, tværdimod virker bevægelsen længere. 27 grader mod tidligere 20 grader og en kabelbevægelse på 40 mm.
Forskift er helt i referenceklassen, det kan ikke gøres bedre. Shimano har endvidere haft held med at fjerne finjusteringen i modsætning til konkurrenten SRAM.
Bagskifttefunktionen når derimod ikke helt i mål. I sammenligning med den gamle gruppe er skiftet en anelse mere inddirekte og sløvt.
Udskiftning af kabler er lige så let som på forgængeren. På baggrund af kritikken har Shimano påpeget at optimalt gearskifte kun kan opnås ved brug af deres egne kabler.
Lidt for sjov prøvede vi at udskifte bag kablet med et andet mærke, uden dog at kunne mærke nogen forskel.
FD/RD-7900 For og bagskifter
ved at bruge kulfiber er bagskifteren blevet 14 g lettere og kan håndterer op til 28 tænders krans bagpå- Forskifteren er blevet optimeret for at eliminere trimning af skifteren når man flytter kæden mellem de to kranse.
BR-7900 Bremsekløer
Den største nyskabelse på bremserne er gummibelægnngen på selve klodserne. Der er rige justeringsmuligheder i form af fjeder spændingen og selve klodsens vinkling eller spidsning i forhold til fælgen.
CS-7900 Kasette
Kassetten kommer i hele 8 udgaver, 11-21, 11-23, 11-25, 11-27, 11-28, 12-23, 12-25 og 12-27.
CN-7900 Kæde
Kæden er ofte det led som undergår de mindste forandringer, men ikke i Shimanos tilfælde. De ind og udvendige lasker er redigerede for at få et bedre skifte. Dette mærkes tydeligt ved skift under belastning. Vægten er reduceret ved at udfræse laskerne og gøre nitterne hule. Desuden har Shimano nu indført et samleled, så man er fri for at bruge værktøj. Den gamle nitte kan dog stadig benyttes.
Afprøvning
Selve gruppen kom forudmonteret på en cykel hvorfor vi ikke kan udtale os om selve monteringen. I det store hele er forskellen fra den gamle gruppe marginal. Skiftet specielt bagpå er knap så præcist mens ergonomien er væsentligt forbedret. Selvom man kan justere rækkevidden på grebene har folk med små hænder stadig problemer.
Krank sættet er referecen, det fås ikke bedre. Bremserne er marginalt bedre end de gamle, men lettere at dosere. Krans og kæde kører som i smør og meget lydefrit.
Finish og forarbejdning er som altid på Shimano første klasses, dog syntes den ru overfalde at være meget modtagelig overfor ridser, hvorfor den hurtig bliver grim at se på.
Se flere billeder af testgruppen her
Konklusion
Den nye DuraAce har i det store hele været en fornøjelse at prøve. Den nye gruppe har på nogle områder igen sat nye standarder, mens det på andre kniber lidt. Krank sætttet er stadig referencen, det fås ikke bedre, mens skiftegrebene efter vores overbevisning er gruppens akilleshæl. De øvrige komponenter er mere status quo, hvorfor man med rette kan spørge om det er forsvarligt at opgradere til den nye gruppe.
Den komplette gruppe minus hjul er set til mellem kr. 10.995 og 11.995,-
Vi giver den nye DuraAce for både funktion og pris.
Links
CYKELPORTALEN
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Ass Savers og kunstneren Jody Barton begiver sig ud på en fælles rejse mod indre fred.
- Nordic Bike Expo 2025 – et nyt tilbud til cykelbranchen
- ALUMINIUM – Det mest undervurderede vidundermateriale
- Nye nav vil eliminere tilbageslag i pedalerne
- Banebrydende MTB fra Island
- På sporet i det svenske
- Cykelmessen VeloDays 2024 i Viborg var en stor succes
- TEST: Vello Gravel
- Premium ladcykel med alt i connectivitet og manøvredygtighed
- Stor nyskabelse fra Brompton der får større hjul og skivebremser
- tag en’ BikeDAY…
- Gylden jubilæums model fra KOGA
- Universelt skifte/bremsegreb fra Growtac
- Cykler og cykelturister i Viborg
- Kærlighed til cykelhåndværket
- Får en overset perle fra Shimano endelig landevejsgreb som en option ?
- Små hjul for individualister til en trængselpræget verden
- Den selvflyvende fotograf flyver hurtigere, højere og ser mere skarpt
- Trek opdeler deres gruscykler i to bruger segmenter
- Farvel til EUROBIKE