TEST: Saddle Flow TI
KOMPONENTERSADLERTEST 6. februar 2009 CYKELPORTALEN
Som
en af de tre kontaktpunkter mellem rytter og cykel er sadlen uden tvivl
en af de mest kritiske komponenter, men alligevel stadig et af de
steder hvor der ikke sker den helt store udvikling. I hvert fald ikke
set ud fra en ren siddekomfort synsvinkel.
Mens det er relativt enkelt at udvikle en saddel
som er let, forholder det sig straks anderledes når det kommer til at
udvikle en som også er komfortabel.
Indrømmet min bagdel har efterhånden stiftet
bekendtskab med alverdens syvende vidunder i sadler. Fra fjerlette
kulfibersadler til modeller med huller, gel, oppustet i luft og fjedre,
men ingen har endnu kunnet begejstre mig som denne model fra Saddleco.
Amerikanske SaddleCo har angrebet saddel
problematikken på et noget anderledes måde. Inspireret af Herman
Millers ergonomiske kontor stol Aeron.
I stedet for at lægge gel eller puder ind i sadlen
for at gøre den behagelig bruger Flow en slags trampolin net som
spændes ud. Teknikken er patenteret. Nettet er en slags flettet tekstil
elastomer som strækkes ud ved hjælp af små nylon pinde. Det hele
støbes sammen på rammen som er i plastik.
Komfort
Det
første indtryk af Flow minder lidt om følelsen af en
hængekøje, men denne fornemmelse forsvinder hurtigt og snart glemmer
man sadlen og nyder bare cykelturen. Dette er den afgørende
forskel. Alle andre sadler har deres hotspots eller ømme steder hvor
man kan mærke sadlen. Dette er elimineret ved Flow fordi den fordeler
trykket over hele arealet. Jeg har prøvet sadlen både på MTB og
racercykel og specielt på landevej er den fremragende.
Den åbne konstruktion har selvfølgelig nogle
bagdele, regnvejr, mudder og kulde. Til mountainbike er den knap så
velegnet specielt vil mange nok syntes den upolstrede spids er et
problem på opkørsler, hvor man tit har vægten helt fremme. Men i ikke
særlig teknisk terræn på grusveje oplever man samme gode komfort som på
landevej.
Konklusion
I en tid hvor de fleste
producenter er mere gearet på smart markedsføring og lir, er det
befriende at finde et produkt som viser vejen for hvordan en god og
ikke mindst komfortabel saddel kan laves.
Flow er sikkert ikke
sadlen for hvem som helst, men det rokker ikke ved at denne saddel
efter min overbevisning er et af de absolut bedre bud på en saddel som
ud over at se drøn fræk ud, være let, samtidig har en unik
siddekomfort.
Den fortjener stor udbredelse.
Tekniske data
Max ryttervægt 91 kg
Vægt 255 g
Pris
direkte fra producenten 150$ hvor man kan betale med Visacard. Sadlen
sendes fragtfrit og kommer i løbet af en lille uges tid.
https://www.hermanmiller.com/CDA/SSA/Product/0,1592,a10-c440-p8,00.html
CYKELPORTALEN
- januar 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Engelsk cykeltradition får et frisk nyt 3D pust
- Vi lader billedet stå et øjeblik
- Fra Rotor Bike til QO Bike
- Rose Hobo i ny variant
- Er aluminium et dårligt stelmateriale
- Affjedret frempind fra USE Components
- Når verden blev for meget
- Promovec overtager Viridus
- Loady er lille af størrelse men stor af last
- Book et cykelforedrag
- Cykel grus på den Cimbriske halvø
- Bosch vil gøre stjålne elcykelbatterier værdiløse
- TEST: CatEye GVolt 100
- International cykelmesse kalender 2025
- TEST: Pirelli Cinturato Gravel RC-X
- Dagligdags cykling nedsætter risiko for tidlig død
- Pilgrim på cykel
- 30 mio. kr. skal løfte fynsk cykelmekka til næste niveau
- Cykelgear og Cykelpartner fusionerer
- Selle Italia køber Vittoria cykelsko