Første gang man stifter bekendtskab med disse lygter, er første indskydelse, ”hvorfor har ingen fundet på det for længe siden”. Reelight er en dansk udviklet og patenteret. De bygger på magnetisk induktion. De fleste vil kunne huske princippet fra fysiktimerne i folkeskolen med en spole og en magnet som fik en pære til at lyse.
Magneterne som monteres i egerne på hjulet
IPU har støttet udviklingen af teknologien samt af den gennemførende konstruktion og design i samarbejde med ReElight. Teknologien baserer sig på induktion hvor en magnet i hjulet bruges til at inducere strøm i en spole i lygten. Lygten bruger 1/5000 af den energi der bruges til at drive cyklen frem.
Lygterne har deltaget over et år som et forsøg i Odense hvor de har bevist sit værd.
Se mere på cykelby.dk
Den monterede forlygte
Afprøvning
Lygterne overholder kravene om lysstyrke. Dioderne lyser lige så kraftigt som andre diodelygter – så længe afstanden til magneterne er indstillet korrekt. Både for og baglys blinker og det er lovligt efter at loven er ændret, så hvide lygter nu gerne må blinke.
Selv når man cykler langsomt, kommer Reelight over de lovbefalede 120 blink per minut. Ved at forøge antallet af magneter til det dobbelte kan man øge blinkfrekvensen. Montering er mulig uden det store tekniske snilde. Der var problemer med at sætte magneterne på, da det var svært at komme til for baghjulets tandkrans på en cykel med udvendige gear. Tandkransen forhindrede at man kunne holde skruetrækkeren vinkelret på magneternes skruer.
Lygterne har foreløbigt holdt til tre måneders kørsel i både regn og snevejr, uden problemer.
Lygterne er kun til at blive set med. De kan ikke bruges som førelys, men det er dejligt altid at have lys på cyklen, ingen glemte lygter, ingen batterier der løber tør for strøm, og det er dejligt ikke at have den modstand som en gammeldags dynamolygte giver. De giver et kraftige blink, men når der ligger snedriver får man fornemmelsen af at bilerne ikke kan se lyset, fordi de sidder så lavt på cyklen, gemt bag driverne.
Den monterede baglygte
Fordele
1. Der er altid lys på cyklen.
2. Man løber ikke tør for batteri, og skal ikke have besvær med at skifte batterier.
3. De er friktionsfri og uden ledninger.
4. Fast installeret, så man ikke glemmer dem.
Ulemper
1. De kan kun bruges til at blive set med, derfor mest velegnet til oplyste veje.
2. De er følsomme overfor korrekt montering af magneter.
3. Der er kun lys på når man cyklen
4. Den lave montering gør at lyset kan være svært at se i visse situatioener.
Ved høje snedriver eller autoværn forsvinder synligheden
Konklusion
Reelight er et stort skidt i den rigtige retning for cykellygter som er vedligeholdesfri og ikke bruger batteri. Deres force er for cyklister som bor i områder med oplyste vejen og derfor kun har brug for at blive set. Her er nærmest uden konkurrance.Selve lygten virker lidt billig i materialevalget, og holderen havde gjort et bedre indtryk hvis den var lavet af rustfrit stål. Finish er ikke særligt flot og magneterne virker lidt voldsomme, når de sidder på hjulene. Specielt børne og foldecykler med små hjul er magneterne for store. Men alt i alt et sæt velfungerende lygter.
Pris 199,- for et sæt.
Se og køb lygterne hos cykellys.dk
CYKELPORTALEN
- januar 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Engelsk cykeltradition får et frisk nyt 3D pust
- Vi lader billedet stå et øjeblik
- Fra Rotor Bike til QO Bike
- Rose Hobo i ny variant
- Er aluminium et dårligt stelmateriale
- Affjedret frempind fra USE Components
- Når verden blev for meget
- Promovec overtager Viridus
- Loady er lille af størrelse men stor af last
- Book et cykelforedrag
- Cykel grus på den Cimbriske halvø
- Bosch vil gøre stjålne elcykelbatterier værdiløse
- TEST: CatEye GVolt 100
- International cykelmesse kalender 2025
- TEST: Pirelli Cinturato Gravel RC-X
- Dagligdags cykling nedsætter risiko for tidlig død
- Pilgrim på cykel
- 30 mio. kr. skal løfte fynsk cykelmekka til næste niveau
- Cykelgear og Cykelpartner fusionerer
- Selle Italia køber Vittoria cykelsko