CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

17.000 kikkede forbi VeloBerlin 17.000 kikkede forbi VeloBerlin
Mere end 17.000 cykelfans havde fundet cykelvej til den ikoniske Tempelhof lufthavn i det centrale Berlin 17.000 kikkede forbi VeloBerlin

Copyright: Stefan Haehnel

 

Den 6. og 7. maj kunne 17.000 cykelentusiaster opleve mangfoldigheden i cykelverdenen på den ikoniske Tempelhof Lufthavn blandt  mere end  200 udstillere og 400 mærker. Med sit omfattende støtteprogram tilbød den ellevte udgave af “Bike Festival for All” en platform for udveksling mellem mærker og cykelfans, scenen, politik og civilsamfundet.

17.000 cykelentusiaster fandt forbi Tempelhof lufthavnen i Berlin

Copyright: Stefan Haehnel

 

VELOBerlin inspirerede til en ny mobilitet i den tidligere lufthavn: Cykelfestivalen med den unikke atmosfære af Hangar 4 og det store og delvist overdækkede udendørsområde tiltrak 17.000 besøgende til Tempelhof Lufthavn. Den temmelig overskyede og kolde lørdag morgen lagde ikke en dæmper på humøret, da alle cyklister kører i al slags vejr og 365 dage om året. Solen skinnede allerede, da den åbnede søndag, og den muntre maj måned levede op til sit navn.

I de store udstillingsområder var der tydeligvis fokus på urban cykling, men udover de overbeviste cykelentusiaster skulle nye målgrupper også være begejstrede for cyklen. “Med VELOBerlin ønsker vi at vise muligheder for hverdagsmobilitet og derved fremme mobilitetsvendingen i Berlin.” forklarer Isabell Eberlein, administrerende direktør for Berlin-agenturet Velokonzept. “Jeg er sikker på, at vi var i stand til at overbevise mange nye mennesker om fordelene ved cykling,” siger fairnamic administrerende direktør og VELOBerlin-arrangør Stefan Reisinger.

Copyright: Stefan Haehnel

 

Dette var især imponerende på de store testbaner, hvor interesserede ivrigt prøvede nye cykler. Især for børn og unge bød pumptrack-, mountainbike-, balance- og børnecykelbanen på de bedste betingelser for test- og køretekniske runder.

Cykelinnovationer med og uden “E”
Fra ultralette pedelecs til lastbiler med en nyttelast på 250 kg: e-cykelsegmentet er lige så forskelligt som cyklisternes behov og bliver også mere populært i Berlin. Selv med by- og turcykler er motor og batteri – ofte næppe genkendelige – i stigende grad en del af den daglige pendling. Dette års VELOBerlin satte særligt fokus på den største ikke-motoriserede trend i cykelbranchen og samtidig den nye allrounder: gruscyklen. Virksomhedens egen udstilling med oplevelseskursus, bar, workshops og udflugter inviterede scene og interesserede til at prøvekøre og udveksle ideer.

Copyright: Stefan Haehnel

 

Diskuter, inspirere, udveksle
På de to scener og i værkstederne handlede det om intet mindre end fremtidig mobilitet i Berlin. Om det er en “by uden biler” eller det feministiske syn på trafikomsvinget, Holland som forbillede eller hvordan vi kan gøre cykling “cool” igen for alle – mange ideer og tilgange blev diskuteret intensivt.

Og det var ikke kun snak. I to cykeldemonstrationer i hele Berlin førte mere end tusind deltagere kampagne for 30 km/t og mere sikkerhed for børn og familier i Berlins trafik ved Kidical Messen som en del af cykelparaden.

Copyright: Stefan Haehnel

 

Race rundt om Rosin Bomberen
For første gang siden 2019 kunne der afholdes cykelkonkurrencer som en del af VELOBerlin. Mere end 400 atleter konkurrerede om Berlin-mesterskabet i både individuelle tidskørsel og landevejsløb. Men også den underholdende kat og mus på forhindringsbanen, ladcykelløbet, singespeed løbet 8bar crit og “Rising Star” cykelpoloturneringen samt opvisninger i cykelprøver og BMX Flatland inspirerede masserne på fhv. flyveplads.

Næste år finder VELOBerlin sted godt tre uger tidligere den 13.-14. april.

Link

CYKELPORTALEN