Fremmede himmelstrøg, cykel, telt, kogegrej og andre primitive fornødenheder, det er lige mig. Hvis man så samtidig kan gøre det med andre ligesindede, gør det bestemt ikke oplevelsen mindre. Turcykling er den ultimative frihed for krop og sjæl. Man oplever et land og dets befolkning på en anden måde. Selvom det er fysisk hårdt er det aldrig stressende, fordi tempoet indbyder til pauser og indsnusning af stemning og steder på ens vej. Indrømmet Franskmænd kan være lidt specielle og man skal helt klart kommunikere med dem på deres vilkår. At tiltale en franskmand på engelsk er på forhånd næsten altid dødsdømt, men prøver man med lidt gebrokne franske gloser, så vender billedet. Som cyklist oplever man endvidere det privilegium at næsten alle franskmænd er vilde med cyklister. Når man så tilmed fra Danmark og slæber rundt med al sin bagage og absolut skal over enhver knold lyder det straks ah Avec Baggage !, og de er trods alt lidt imponeret.
Kulturen:
Provence ligger i Frankrigs solbeskinnede sydøstlige hjørne ned til Middelhavet. Mod øst ligger Italien og alperne og mod vest afgrænses området af Rhône floden. Før i tiden blev Provence opfattet som et sted for bondeknolde i det dovne syden, men i dag har franskmændene fået øjnene op for området og er et af de steder de helst vil bo. Provence har altid tiltrukket malere og kunstnere, bl.a. Picasso.
At bevæge sig rundt i Provence er lidt som at mærke historiens vingesus. Her findes masser af gamle monumenter, lige fra de imponerende aguadukter til amfiteater. Rundt på hver bakke ligger de såkaldte svævende landsbyer . De hæver sig som takkede tinder på bjergtoppene, hvor de blev anlagt for at være i sikkerhed under middelalderens uro. Også kirker er her masser af og flere steder kan man følge i Napoleons fodspor. Provence har en rig kultur med god mad og vin og så er regionen karakteristisk for sine violette lavandelmarker. Her får du parfume natur…
Turcyklisten
Turcyklister er en blandet skare. Individualitet og stor frihedstrang er nøgleordene. Vores lille ensemble tæller stort set alle typer i mere eller mindre rendyrket grad, fra Superspareren som aldrig kunne finde på at købe et letvægtshåndklæde til 100 kr., når man i Netto kan få 10 engangsklude for en tier, der med lidt snilde kan sys sammen, til et packtowllignende håndklæde.
Puristen som fokuserer på det mest nødvendige. Udrustningsfreaken med det nyeste nye og letteste lette. Hvordan skal man dog klare sig uden højdemåler og GPS navigator i et land hvor der står en vejsten eller skilt for hver km ?
Minimalisten som klarer sig med Creditcard og smøger. Traditionalisten, hvor 30 kg bagage, hellere er lidt for meget end for lidt, to cykelcomputere, 800 g originale Digestive kiks fra Irma og fem vandflasker og endelig Stifinderen som følger sine helt egne veje og normer for oppakning.
Trods de store forskelligheder finder gruppen dog snart en vis identitet og snart opstår mindre grupper som hurtigt får navne som, Speedboys, Oldboys, Turtelduerne og Pinochiokuglene alt efter temperament og kørestil.
Starten.
Orange, formiddag i Juni. Det lille torv ved stationen syder af aktivitet. Efter 17 timer i en bumlende bus skal cykler og bagage pakkes om. Snart er alle klar og efter et kort besøg ved det imponerende Theatre Antique som stammer helt tilbage fra romertiden, sættes kursen mod sydøst. Det er rart igen at få gang i benene. Vi lægger blødt ud og efter små 30 km slår vi lejr på en hyggelig lille campingplads nær Monosque. Der fumles lidt med udstyret, da rutinen endnu ikke er på plads, men snart er alle telte oppe og der slappes af.
Gorges du Verdon.
Provence byder på utallige slugter (gorges) hvoraf Grand Ganyon du Vernon er en af de største. Den går populært for Frankrigs svar på Grand Ganyon og er et yndet turistmål. Fordi det er forholdsvis tidligt på sæsonen, undgår vi heldigvis det helt store turistmylder. Slugten strækker sig over små 50 km og flere steder cykler man helt ude ved kanten hvor der er mere end 700 meters lodret fald ned til floden som bugter sig som en slange gennem klippemasivet. Ved de mange klippefremspring er der lavet parkeringspladser og her mærkes suget, når der kikkes ud over kanten og dybt ned på floden og de mange kanoer, som heroppefra ligner små pinochiokugler.
Gorges du Cians.
På vej mod bjerget tager jeg og Konstmann lige en afstikker op gennem denne fantastiske slugt som byder på en sjælden kombination af højrøde sten og stærke grønne bjergvækster. Den meget smalle vej følger floden Cians som falder 1600 meter på 25 km. Flere steder er slugten så smal at klipperne lukker helt til og man befinder sig i en naturlig anlagt tunnel. Det er en ret speciel oplevelse at cykle her, ikke mindst på grund af den øredøvende larm fra floden som fosser mod dalen i et afsindigt tempo.
Oppe i byen Beuil møder vi den første af 34 amerikanske cykelturister som er på tur med følgebil. Efterhånden som vi nærmer os passet møder vi flere fra gruppen som er meget spredt og som er lette at kende ikke mindst på grund af deres højlydte gestus. Nedturen fra passet er et studie i snørklet vejføring som stiller høje krav til bremserne som bruges flittigt når vejen svinger 90 grader og man ikke kan se hvad der gemmer sig bag hjørnet. Heldigvis er her kun få biler.
Bjerget !!!
Ingen cykelferie uden rigtige bjerge, og turen byder da også på Europas højeste asfalterede pas Col de Bonette som med sine beskedne 2860m er lidt svær at komme uden om. Desværre er vejret ikke helt med os denne dag, men det afholder ikke rigtige turcyklister fra at prøve kræfter med denne gigant. Den 24 km lange opkørsel bliver en noget klam oplevelse og det er så som så med udsigten. Det er koldt og fugtigt med finregn, og undervejs kører man flere gange i tæt tåge. Vejen er meget smal men vi har den stort set for os selv. Højt oppe på bjerget dukker en forladt garnisonsby frem af tågen. Stedet virker noget spøgelsesagtig selvom de nye beboere tager vel imod med deres brægen. De sidste km. mod toppen er en kold oplevelse og sneen ligger i store driver langs vejen. To dage tidligere havde passet været lukket pga. sne. Den sidste kilometer til toppen er stigningen 10-12 % og sigtbarheden er næsten nul. På toppen er det hele er indhyllet i skyer, og da temperaturen ligger tæt på frysepunktet bliver opholdet kort. What goes up must come down, og det skal jeg love for. Den lange nedkørsel dræner totalt kroppen for varme og det er en flok sitrende og tænder klaprende turcyklister som entrer den lille cafe på hjørnet nede i Jausiers og langsom genvinder varmen med hjælp fra varm chokolade.
Porten til Provence
Sisteron ligger i en snæver dal på Durance flodens venstre bred og beskyttes af et yderst imponerende fæstningsværk Citadellet som stammer fra 13 årh. Byen blev indtaget af Napoleon i 1815 efter hans nederlag ved Waterloo. Da vi ankommer til den hybermoderne campingplads som ligger lidt uden for byen vækker vi opsigt. Nok fordi vi er de eneste cyklister og alle ligger med hver sin lille parcel og ser ud til at kede sig. Vi får tildelt to små stykker jord og da telte og kogegrej til fjorten mennesker kommer frem og vi går i gang med den helt store kogekunst på spritgrejet falder utrolig manges aftentur forbi.
Hjem Is manden på glatis.
Nedkørsler kræver fuld koncentration og begge hænder på styret. Henriks kådhed over bakkerne gav sig udtryk i et højlydt HJEMIS og hænderne i vejret. Kort efter måtte han ned og kysse asfalten med 40-45 km/t. Heldigvis slap han billigt, med hudafskrabninger i hele den ene side, samt en 2 cm dyb flænge i albuen. En tur på hospitalet og nogle sting i albuen, og han var klar igen efter et par dage. At uheldet så skete på vej ned fra Col de Homme Mort (den døde mands pas) vækker kun til eftertanke.
Den lokale cykelsmed
Brocante Cycles ligger i Sault neden for Mont Venteux, og er absolut et besøg værd. Glem alt om smart butiksindretning og flotte udstillingsvinduer. I en stor ejendom lidt væk fra vejen , finder man Christophe. I hele underetagen finder man alt cykler og stumper hulter til bulter. Men spørger man på en specifik ting f.eks. Shimanos gearskiftere til styrenderne, som efterhånden ikke er til at fremskaffe i Danmark ? ….voila Christophe ved hvor han skal lede. Op på stigen, rode lidt rundt og blandt en mængde styr trækker han et par greb frem. Værsgo… 180 kr. for et par næsten nye og så får du også bremsegreb og nye kabler med….
Christophe kan andet end at reparere cykler. Forrige år tog han racercyklen og kørte til Venedig på otte dage.
Mont Ventoux
er navnet på den 1909 meter høje knold som rager op i midten af Provence. Selve toppen er speciel ved at være helt bar og på afstand ligner de hvide sandsten sne. Mt. Venteux betyder vindomsust og Mistralen hersker her med kraftige og kolde vinde på toppen. For cykelryttere er det kendt som en etape i Tour de France, og den engelske cykelrytter Simpson død 3 km før toppen i 1967. Der er 3 ruter til toppen, næsten alle lige svære med mellem 7 og 10% stigning de sidste 6 km.
Denne vindomsuste top tiltrækker alverdens cykelryttere og motionister som racer op og ned. Fra toppen har man i klart vejr en fantastisk panoramaudsigt, hvor man i klart vejr kan se Mont. Blanc og Middelhavet.
Mont. Ventoux er ikke et bjerg man har for sig selv. Toppen minder denne dag mest af alt om rådshuspladsen i myldretiden. Et sandt inferno af biler og racercyklister kæmper om den lille plads på toppen ved vejrstationen, måske derfor Jan Konstmann kommer i klammeri med en meget stor Finne, som under parkering med sin meget store Volvo er ved at få os klemt op mod autoværnet. Da han så tilmed bliver ved med at holde og gasse motoren op, bliver det for meget for Jan som højlydt tiltaler Finnen. Som to kamphaner står de to og stirrer på hinanden mens gloserne fyger gennem luften på gebrokken engelsk. Heldigvis bliver det ved det verbale slagsmål og Jan foreslår heldigvis ikke at de skal spille Jokka. Snart trækker de følehornene til sig, og freden ligger sig igen over den vindomsuste top.
Morsomt nok kunne vi kort efter se de selvsamme Finnere tage cyklerne af bilen og trille lidt rundt oppe på toppen ,mens konerne filmede og fotograferede løs. Herefter cyklede de ned og konerne fulgte så efter i Volvoen. Nedkørslen er ren livseleksir for legesyge drenge og piger.
De tre musketerer
Efter to uger er vi ved at være tilbage ved udgangspunktet og gruppen skilles. De fleste tager hjem mens vi er tre som forsætter mod nordøst op til de franske alper og herefter over til Tounus hvor bussen vil samle os op ugen efter.
De pokkers bjerge:
Col de Ornon, Lauteret og Galibier, er alle gamle kendinge fra tidligere ture, men efter denne tur er jeg definitivt færdige med dem. De vil for eftertiden vække gode og dårlige minder.
Den sidste uge løb vi på skift ind i forkølelse og halsbetændelse, og skæbnen ville at jeg fik min omgang lige da vi kom til de tre knolde. At det lykkedes mig at komme over, er mig stadig en gåde, men det var sikkert en kombination af feberrus, stolthed og tidspres. (læs nu pudser han lige glorien). Nej jeg var vitterlig ikke mange sure sild værd og jeg kryber gerne til korset og bekender at jeg forsøgte at få fat i en taxa, men da der kun var en i hele dalen og den ville først komme om eftermiddagen.
Kemisk rensning
Sidst på ugen lige efter Annecy vælger vi en alternativ rute væk fra den meget trafikerede landevej op i bjergene. Her bliver vi fanget i et regulært skybrud og må hurtigt søge ly under et halvtag. Mens det tordner og lyner og regnen vælter ned, bemærker vi flere gange at der bliver fyret nogle kraftige raketter af op i skyerne, men bider egentlig ikke nærmere mærke i det, da vi tror det er en militærøvelse.
Kort efter bliver vi inviteret ind hos et schweizisk par som har et gammelt hus i den lille landsby hvor de tilbringer al deres fritid. Mens de disker op med kaffe og kage fortæller de at landmændene affyrer disse raketter for at forhindre at regnen fortættes til hagl og derved ødelægger deres vinmarker. Angiveligt skulle det virke, men hvad det er som de kommer i de raketter melder historien ikke noget om.
Slutningen
Efter tre uger med bjerge er jeg temmelig mæt, og havde egentlig ikke troet at jeg skulle blive så glad over at se det flade landskab omkring Tournus. Det bliver på behørig vis fejret med cola.
Hjemme igen er det egentlig helt rart kun at skulle over Valby bakke.
Her til slut lidt guf til præstationsracerne, den ufuldstændige faktaliste:
Maks hastighed. 86 km/t, min hastighed. 4 km/t, maks bagagevægt: 32 kg, min bagagevægt 12 kg., længste dagsetape 110 km, korteste dagsetape 34 km, max højdemeter pr. dag 2455m, max højde. 2862 m.o.h, min højde. 46 m.o.h, total distance 1700 km, totale højdemeter 25000, 27 pas
25 dage, campingpladser, 14 cykler, 30 dæk, 10 mænd, 4 kvinder, + Olfert (Murmeldyr og maskot)
9 telte, litervis af rødvin, mad, en fandes masse cola´er, smøger og chokolade, punkteringer, dækskift, knækkede eger, nedslidte dele, regnvejr og solskin,
Kort Michelin 1:200000 nr. 243, 244 og 245
CYKELPORTALEN
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Gylden jubilæums model fra KOGA
- Universelt skifte/bremsegreb fra Growtac
- Cykler og cykelturister i Viborg
- Kærlighed til cykelhåndværket
- Får en overset perle fra Shimano endelig landevejsgreb som en option ?
- Små hjul for individualister til en trængselpræget verden
- Den selvflyvende fotograf flyver hurtigere, højere og ser mere skarpt
- Trek opdeler deres gruscykler i to bruger segmenter
- Farvel til EUROBIKE
- Hollandske AGU erklæret konkurs
- Anmeldelse: VELO Bicycle Culture & Design
- Ny ledelsestruktur i Scott Sports
- Cykelsaddel tilbage til rødderne
- tre nyttige dimser til cyklisten
- BMC UNRESTRICTED
- Pas på skolebørnene !
- Smart foldbar ekstra sko til rejsecyklisten
- TEST: Magped Ultra 2
- Simpel og smart støtte til din cykel
- TEST: Camelbak Podium Steel