Pronghorn Racing er et mindre dansk firma der i løbet af kort tid, hovedsaglig i udlandet har gjort sig bemærket med en fuldtaffjedret mountainbike, som skiller sig markant ud, når det drejer sig om fremragende køreegenskaber.
PR6-XC er en fuldtaffjedret ramme i børstet aluminium. Om man kan lide det rå og lidt tekniske design med rørlængde numrene, er en smagssag. Personligt syntes jeg det klær en mountainbike som skal bruges i skoven og ofte svines til. Finish og forarbejning er til rent UG.
Pronghorn distribueres direkte til brugerne via deres meget informative hjemmeside. Her har man tre valgmuligheder.
1. Købe en løs ramme i tre størrelser 16, 18 og 20″
2. Købe et rammekit inkl fjeder elementer fittings og forgaffel igen i tre størrelser
3. Købe en komplet cykel i tre udstyrsvarianter.
Man kan vælge mellem tre forskellige mountainbike ramme typer samt hjul og tilbehør.
Desuden kan man købe komplette servicekit til affjedringen.
Pronghornen er en Antilobeart som går for at være det hurtigt løbende landdyr med en tophastihed på over 70 km/t. Det sidestiller den med Geparden. I modsætning til Geparden som er er den hurtigst accelererende har Pronghornen derimod en stor udholdenhed og kan holde tophastigheden over længere tid.
Min baggrund er ikke indenfor cykelbranchen. Jeg har startet og ejet flere virksomheder og arbejdet med køb og salg af teknologivirksomheder. I den forbindelse sad jeg bl.a. som
bestyrelsesformand i Biomega og opdagede en branche der ikke har udviklet sig synderligt de sidstei 25 år, og blev enig med mig selv om at det måtte kunne gøres bedre – både for Biomega og for mig selv, da jeg havde nogle ideer til et nye og anderledes cykelkoncepter.
På den måde startede Pronghorn. Vi ønsker ikke kun at have de bedste cykler men også at have den bedste og mest effektive forretningsmodel – vi vil ikke gøre som alle de andre. Det Pronghorn har opnået på 1,5 år er helt uhørt i denne branche. Vi er kommet udefra og har udviklet nogle af de bedste produkter på markedet på den tid. Alle sagde dengang at det kunne ikke lade sig gøre, det gør man ikke i Cykelbranchen osv. Vi lykkedes og arbejder i dag sammen med nogle af de bedste designerne, produktfolk og niche fabrikker i verden.
Selvom vi godt nok kun 4 ansatte og sælger vores cykler i USA, Asien, Italien, Polen, Tyskland, UK, Danmark m.fl er vi I virkeligheden en meget større virtuel organisation. Hvem har tidligere formået at udvikle 4 forskellige cykler til det professionelle marked med 99 års garanti på halvandet år?
Pronghorn ApS stiftet sommeren 2008 hvor vi også officielt starter med salg primært i USA af vores PR6 XC Race frame
November 2008 lanceres vores Long Travel udgave og vi begynder salg i
Europa
Januar 2009 lanceres Carbon udgaven af PR6 XC Race (PR6 SW) og vi
åbner for alvor i UK, Polen, Italien, Tyskland
Hele kernen i Pronghorn rammen er det patenteret Anti Power Loss System (A.P.L.S.) hvis eneste formål er at få dig hurtigst og mest effektivt fra A til B.
Systemet bygget på et modificeret 4 punkts Horst fjedringssystem med 100 mm vandring, hvor affjedringselemetet er monteret vandret ovenpå overrøret for at reducere krafttabet mindst muligt både på opkørsler og ligeud kørsel, Desuden giver det en mere stiv ramme. Ved at placere fjederelementet vandret opnås en helt jævn og liniær stempel bevægelse som reducerer friktion og det som kaldet bobbing, hvor man sidder og gynger for hver pedalomdrejning. Placeringen af fjederelemntet gør det også let at kunne låse og justere fjederelementet.
Standard leveres rammen med den meget fine DT Swiss XM 165 luftfjeder, men kan iøvrigt specificeres helt efter kundens egne ønsker.
Selve bagrammen er asymetrisk så omdrejningspunktet ved krankboksen er flyttet længere ned mod selve krankboksen. Det giver større styrke og mindre krafttab ved kørsel i hårdt terræn.
På demodagen havde jeg mulighed for at sammenligne den med Specialized seneste fuldtaffjedrede MTB, og det faldt bestemt ikke ud til fordel for amerikaneren.Alumniumsrammen vejer 2330 g
Kulfiberrammen vejer 1690 g
Begge inklusiv fjederlementetAfprøvning
Første gang jeg stiftede bekendtskab med cyklen var til Eurobike demodagen, hvor det hurtig stod klart at denne MTB var noget helt særligt. Jeg prøvede adskillige mountainbikes den dag, endog meget dyrere og lettere modeller fra bl.a Cannondale, Giant og Specialized, men Pronghornen var den eneste cykel den dag, jeg ubesværet kom op af en af de stejleste stigninger. Det positive førstehånds indtryk er bestemt ikke blevet gjort til skamme efter at jeg har haft lejlighed til at prøve kræfter med “dyret” et par uger på de mere hjemlige og kendte stier.Testcyklen var monteret med en kombination af Pronghorns egne komponenter og SRAM XO, Avid Juicy skivebremser og en Magura fjederforgaffel, måske ikke verdens letteste komponenter men alligevel nok til en respektabel komplet vægt på omkring 11 kg.PR6-XC er en cross country cykel med fokus på det sportslige og for den køber som er mere interesseret i dens performance fremfor udseende og mærkevarelir.
Hele tiden bliver man imponeret over den balance der er mellem cyklen og underlaget. Dette kommer både en tilgode når man cykler, da ens energi meget mere effektivt omsættes, samt i mindre træthed når man kommer hjem efter en lang tur eller cykeløb.Og det er netop kernen i denne cykel, at den leverer “varen” i alle former for terræn på en for rytteren mere ubesværet måde. I prakisis betyder det at du kan køre stærkere og komme op af stigninger og igennem teknisk krævende områder, på steder du ikke har kunnet før.Netop fordi cyklen er så pokkers effektiv betyder det mindre at den ikke hører til blandt de letteste. Man kommer alligevel lettere frem, men for letvægt fanatikerne har Pronghorn også løsningen i form af den 600 g lettere kulfiberversion.
En lidt sjov observation er at hvis du står op i pedalerne og læner dig en smule fremad vil man opleve rammen fuldstændig som en hardtrail, uden den mindste fjederdæmpning. Det er udtryk for en meget fin afstemning af fjedersystemet.
En anden ting er at på alle andre fuldtafjedrede mountainbikes jeg har prøvet er der tit man ønsker at slå bagaffjedringen fra. Selvom man kan gøre det oplevede jeg aldrig en situation hvor jeg havde behov for det.
Konklusion
Jeg skal ikke lægge skjul på at denne mountainbike i den grad har imponeret mig. Pronghorn PR6-XC er den første fuldtaffjedrede cross country mountainbike jeg har prøvet i årevis, som for alvor vil kunne få mig til at skifte min hardtrail ud. Det kan godt være du kan finde flottere, lettere og mere lirede fuldtaffjedrede modeller på markedet, men kommer det til rendyrket performance, er Pronhornen uden konkurrance. Den forener det bedste fra to verdenen og sætter efter min mening helt nye standarden for hvordan en fuldtaffjedret mountainbike skal konstrueres.
Er du på udkik efter en seriøs mountainbike, skylder du dig selv at prøve denne Pronghorn. Der er rig mulighed for det til de mange MTB løb hvor Pronghorn stiller gratis cykler til rådighed så folk har mulighed for at prøve cyklen under et helt løb.
Denne dansk udviklede Antilobe fortjener stor udbredelse
Den får for funktion og for pris.
Det nye mtb hold Team Pronghorn Racing, som består af intet mindre end tre regerende danmarksmestre, tæller ned til sæsonstart. Klaus Vesterlund, Simon Qvortrup Thygesen, og Klaus Nielsen har alle lagt mange kræfter i vintertræningen og forventer at være klar til den første superliga på Sjælland i starten af april.
Link
CYKELPORTALEN
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Sidi hylder Eroica cykeløbet med retrosko årgang 2024
- Opgrader den pedaldrevne med hjælpemotor
- Ass Savers og kunstneren Jody Barton begiver sig ud på en fælles rejse mod indre fred.
- Nordic Bike Expo 2025 – et nyt tilbud til cykelbranchen
- ALUMINIUM – Det mest undervurderede vidundermateriale
- Nye nav vil eliminere tilbageslag i pedalerne
- Banebrydende MTB fra Island
- På sporet i det svenske
- Cykelmessen VeloDays 2024 i Viborg var en stor succes
- TEST: Vello Gravel
- Premium ladcykel med alt i connectivitet og manøvredygtighed
- Stor nyskabelse fra Brompton der får større hjul og skivebremser
- tag en’ BikeDAY…
- Gylden jubilæums model fra KOGA
- Universelt skifte/bremsegreb fra Growtac
- Cykler og cykelturister i Viborg
- Kærlighed til cykelhåndværket
- Får en overset perle fra Shimano endelig landevejsgreb som en option ?
- Små hjul for individualister til en trængselpræget verden
- Den selvflyvende fotograf flyver hurtigere, højere og ser mere skarpt