CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Pronghorn Racing er et mindre dansk firma der i løbet af kort tid, hovedsaglig i udlandet har gjort sig bemærket med en fuldtaffjedret mountainbike,...

Pronghorn Racing er et mindre dansk firma der i løbet af kort tid, hovedsaglig i udlandet har gjort sig bemærket med en fuldtaffjedret mountainbike, som skiller sig markant ud, når det drejer sig om fremragende køreegenskaber.

PR6-XC er en fuldtaffjedret ramme i børstet aluminium. Om man kan lide det rå og lidt tekniske design med rørlængde numrene, er en smagssag. Personligt syntes jeg det klær en mountainbike som skal bruges i skoven og ofte svines til.  Finish og forarbejning er til rent UG.

Pronghorn distribueres direkte til brugerne via deres meget informative hjemmeside. Her har man tre valgmuligheder.
1. Købe en løs ramme i tre størrelser 16, 18 og 20″
2. Købe et rammekit inkl fjeder elementer fittings og forgaffel igen i tre størrelser

3. Købe en komplet cykel i tre udstyrsvarianter.

Man kan vælge mellem tre forskellige mountainbike ramme typer samt hjul og tilbehør.
Desuden kan man købe komplette servicekit til affjedringen.

Historien om Pronghorn
Pronghornen er en Antilobeart som går for at være det hurtigt løbende landdyr med en tophastihed på over 70 km/t. Det sidestiller den med Geparden. I modsætning til Geparden som er er den hurtigst accelererende har Pronghornen derimod en stor udholdenhed og kan holde tophastigheden over længere tid.
Så hvad var mere passende end at opkalde en Mountainbike efter den.  Pronghorn Racing er en dansk firma med speciale i fuldtaffjedrede mountainbikes bygget på et patenteret bagaffejdringsprincip ALPS Anti Power Loss System.
Kenneth Dalsgaard fortæller: Vores historie er jo ret kort da vi ikke har være igang så længe.
Min baggrund er ikke indenfor cykelbranchen. Jeg har startet og ejet flere virksomheder og arbejdet med køb og salg af teknologivirksomheder. I den forbindelse sad jeg bl.a. som
bestyrelsesformand i Biomega og opdagede en branche der ikke har udviklet sig synderligt de sidstei 25 år, og blev enig med mig selv om at det måtte kunne gøres bedre – både for Biomega og for mig selv, da jeg havde nogle ideer til et nye og anderledes cykelkoncepter.
På den måde startede Pronghorn. Vi ønsker ikke kun at have de bedste cykler men også at have den bedste og mest effektive forretningsmodel – vi vil ikke gøre som alle de andre.  Det Pronghorn har opnået på 1,5 år er helt uhørt i denne branche. Vi er kommet udefra og har udviklet nogle af de bedste produkter på  markedet på den tid. Alle sagde dengang at det kunne ikke lade sig gøre, det gør man ikke i Cykelbranchen osv. Vi lykkedes og arbejder i dag sammen med nogle af de bedste designerne, produktfolk og niche fabrikker i verden.
Selvom vi godt nok kun 4 ansatte og sælger vores cykler i USA, Asien, Italien, Polen, Tyskland, UK, Danmark m.fl er vi I virkeligheden en meget større virtuel organisation. Hvem har tidligere formået at udvikle 4 forskellige cykler til det professionelle marked med 99 års garanti på halvandet år?



Pronghorn I/S stiftet sommeren 2007 af mig
Pronghorn ApS stiftet sommeren 2008 hvor vi også officielt starter med salg primært i USA af vores PR6 XC Race frame
November 2008 lanceres vores Long Travel udgave og vi begynder salg i
Europa
Januar 2009 lanceres Carbon udgaven af PR6 XC Race (PR6 SW) og vi
åbner for alvor i UK, Polen, Italien, Tyskland
Pronghorn sælges ikke igennem forhandlere i traditionel forstand men via internettet og direkte kontakt til forbrugeren bla, ved mange cykelløb.
A.P.L.S Anti Power Loss System
Hele kernen i Pronghorn rammen er det patenteret Anti Power Loss System (A.P.L.S.) hvis eneste formål er at få dig hurtigst og mest effektivt fra A til B.
Systemet bygget på et modificeret 4 punkts Horst fjedringssystem med 100 mm vandring, hvor affjedringselemetet er monteret vandret ovenpå overrøret for at reducere krafttabet mindst muligt både på opkørsler og ligeud kørsel, Desuden giver det en mere stiv ramme. Ved at placere fjederelementet vandret opnås en helt jævn og liniær stempel bevægelse som reducerer friktion og det som kaldet bobbing, hvor man  sidder og gynger for hver pedalomdrejning.  Placeringen af fjederelemntet gør det også let at kunne låse og justere fjederelementet.
Standard leveres rammen med den meget fine DT Swiss XM 165 luftfjeder, men kan iøvrigt specificeres helt efter kundens egne ønsker.
Selve bagrammen er asymetrisk så omdrejningspunktet ved krankboksen er flyttet længere ned mod selve krankboksen. Det giver større styrke og mindre krafttab ved kørsel i hårdt terræn.

Lidt paradoksalt er Horst fjedersystemet oprindelig udviklet af Specialized og patentbeskyttet. Specialized har siden forsøgt at optimere systemet ved at tilføje endnu et såkaldt tænkende fjederelement som løbende optimerer fjedervirkninger.  Pronghorn er gået den modsatte vej og har med få simple modifikationer gjort systemet klasser bedre, ud fra devisen at gøre tingene simpelt men effektivt.
På demodagen havde jeg mulighed for at sammenligne den med Specialized seneste fuldtaffjedrede MTB, og det faldt  bestemt ikke ud til fordel for amerikaneren.Alumniumsrammen vejer 2330 g
Kulfiberrammen vejer 1690 g
Begge inklusiv fjederlementetAfprøvning
Første gang jeg stiftede bekendtskab med cyklen var til Eurobike demodagen, hvor det hurtig stod klart at denne MTB var noget helt særligt. Jeg prøvede adskillige mountainbikes den dag, endog meget dyrere og lettere modeller fra bl.a Cannondale, Giant og Specialized, men Pronghornen var den eneste cykel den dag, jeg ubesværet kom op af en af de stejleste stigninger.  Det positive førstehånds indtryk er bestemt ikke blevet gjort til skamme efter at jeg har haft lejlighed til at prøve kræfter med “dyret” et par uger på de mere hjemlige og kendte stier.Testcyklen var monteret med en kombination af Pronghorns egne komponenter og SRAM XO, Avid Juicy skivebremser og en Magura fjederforgaffel, måske ikke verdens letteste komponenter men alligevel nok til en respektabel komplet vægt på omkring 11 kg.PR6-XC er en cross country cykel med fokus på det sportslige og for den køber som er mere interesseret i dens performance fremfor udseende og mærkevarelir.

Det er først og fremmest adskiller denne cykel, fra de fleste andre toppklasse mountainbikes, er at den ikke gør noget specielt væsen af sig. Hvor mange andre fuldtaffjedrede mountainbikes ofte har en helt specifik køreoplevelse eller wau effekt, er Pronghornen nærmest anonym, lige indtil man udfordrer den med en teknisk passage eller en stejl opkørsel.  Her viser den for alvor sit sande jeg, med et væsen som kun begrænses af en ting, cykelrytteren…
Hele tiden bliver man imponeret over den balance der er mellem cyklen og underlaget. Dette kommer både en tilgode når man cykler, da ens energi meget mere effektivt omsættes, samt i mindre træthed når man kommer hjem efter en lang tur eller cykeløb.Og det er netop kernen i denne cykel, at den leverer “varen” i alle former for terræn på en for rytteren mere ubesværet måde.  I prakisis betyder det at du kan køre stærkere og komme op af stigninger og igennem teknisk krævende områder, på steder du ikke har kunnet før.Netop fordi cyklen er så pokkers effektiv betyder det mindre at den ikke hører til blandt de letteste. Man kommer alligevel lettere frem, men for letvægt fanatikerne har Pronghorn også løsningen i form af den 600 g lettere kulfiberversion.

En lidt sjov observation er at hvis du står op i pedalerne og læner dig en smule fremad vil man opleve rammen fuldstændig som en hardtrail, uden den mindste fjederdæmpning. Det er udtryk for en meget fin afstemning af fjedersystemet.

En anden ting er at på alle andre fuldtafjedrede mountainbikes jeg har prøvet er der tit man ønsker at slå bagaffjedringen fra.  Selvom man kan gøre det oplevede jeg aldrig en situation hvor jeg havde behov for det.

Konklusion
Jeg skal ikke lægge skjul på at denne mountainbike i den grad har imponeret mig. Pronghorn PR6-XC er den første fuldtaffjedrede cross country mountainbike jeg har prøvet i årevis, som for alvor vil kunne få mig til at skifte min hardtrail ud.  Det kan godt være du kan finde flottere, lettere og mere lirede fuldtaffjedrede modeller på markedet, men kommer det til rendyrket performance, er Pronhornen uden konkurrance. Den forener det bedste fra to verdenen og sætter efter min mening helt nye standarden for hvordan en fuldtaffjedret mountainbike skal konstrueres.

Er du på udkik efter en seriøs mountainbike, skylder du dig selv at prøve denne Pronghorn. Der er rig mulighed for det til de mange MTB løb hvor Pronghorn stiller gratis cykler til rådighed så folk har mulighed for at prøve cyklen under et helt løb.
Denne dansk udviklede Antilobe fortjener stor udbredelse

Den får for funktion og for pris.

Team Pronghorn Racing

Det nye mtb hold Team Pronghorn Racing, som består af intet mindre end tre regerende danmarksmestre, tæller ned til sæsonstart. Klaus Vesterlund, Simon Qvortrup Thygesen, og Klaus Nielsen har alle lagt mange kræfter i vintertræningen og forventer at være klar til den første superliga på Sjælland i starten af april.

Link

CYKELPORTALEN